FlatOut 4: Total Insanity review – Niet helemaal lekker

Autoracen duur? Welnee. Je neemt gewoon een afgetrapt hok van een auto, spuit ‘m in een kek kleurtje en schroeft er misschien nog wat upgrades in. En trappen maar! Niks dure techniek en veiligheid, gewoon gassen en rammen.

FlatOut
In de praktijk gaat die gedachte natuurlijk nauwelijks op. Tenminste, in het echte leven, want voor de FlatOut-games is dit al sinds het eerste deel ruim tien jaar geleden het vaste recept voor een hoop lol op tempo. Lekker ongecompliceerd racen en vooral veel raggen – als een low-budgetvariant op Burnout. Maar werkt die opzet anno 2017 ook nog wel een beetje? Ja en nee.

Enerzijds is FlatOut 4: Total Insanity nog net zo rechttoe-rechtaan als in 2004. Kies een auto en je kunt gelijk aan de slag, met als enige echte spelregel dat jij je moet laten zien als snelste en vooral bruutste bestuurder. Punt. En toegegeven: in een tijd waarin Forza Horizon 3 als beste arcaderacegame van het moment nog best complex is, werkt een bijna hersenloze racer als FlatOut best verfrissend. Naast simpelweg racen en wat variaties zijn er ook speelstanden rondom stunten (door je bestuurder uit de auto te lanceren, bijvoorbeeld) en het gebruik van powerups, inclusief gevechten in Twisted Metal-achtige arena’s.

Voor echte vernieuwing en verfijning zit je hier echter verkeerd, ondanks het feit dat dit deel de eerste FlatOut-game is van ontwikkelaar Kylotonn (vooral bekend van de recentste WRC-games). Bugbear, het originele team achter de reeks, werkt ondertussen al jaren aan een spirituele opvolger genoemd Wreckfest. Kylotonn heeft duidelijk gekozen voor een behoudende koers die zoveel mogelijk overeenkomt heeft met de oorspronkelijke delen.

Gooien en smijten
Dat betekent echter ook dat de game in veel opzichten niet meer dan een krappe voldoende scoort. Grafisch had de game op een PlayStation 3 en Xbox 360 misschien nog indruk gemaakt, nu niet – vooral door de eenvoudig ogende omgevingen en om de haverklap stotterende framerate. Ook het rijgedrag weet amper te overtuigen: met nitroboosts kun je weliswaar behoorlijke snelheden bereiken, maar de houterige, gevoelloze besturing zorgt ervoor dat veel bochten vooral irritante uitdagingen vormen. Met plezier gooien en smijten is er dus niet bij.

De vraag is of de liefhebbers van FlatOuts platte opzet dat heel erg vinden. Wie gewoon lekker wil scheuren en beuken, kan z’n lol niet op, ook met vrienden online. Maar wie ook maar ietsje meer van z’n racegames verlangt, zal FlatOut 4: Total Insanity eerder als een gemiste kans beschouwen. Racen met afgetrapte en opgefokte oude auto’s kan namelijk echt wel heel leuk zijn, maar niet met techniek die tien jaar oud aandoet.

FlatOut 4: Total Insanity is getest op PlayStation 4 en is tevens verkrijgbaar voor Xbox One.