Diablo 3 – Rise of the Necromancer review

Je kunt veel dingen zeggen van Blizzard maar niet dat het zijn games slecht ondersteunt. Diablo III is inmiddels al ruim vijf jaar oud maar ontvangt nog steeds met enige regelmaat grote patches vol content. Recentelijk is er nieuwe dlc uitgekomen genaamd Rise of the Necromancer. Het is dlc die perfect past bij Blizzard: bijzonder vermakelijk en voor velen te duur.

Met Rise of the Necromancer is de necromancer er eindelijk. Misschien wel de meest geliefde klasse uit Diablo II. Een klasse die vooral gebruikmaakt van duistere magie en zeer krachtige ondode wezens kan oproepen. Hij past perfect bij de sfeer van het vorige deel in de Diablo-reeks: knorrig, grauw en lekker duister van aard. De wijze waarop Diablo III zich presenteert is heel anders. Natuurlijk zit de game tjokvol monsters, beesten, demonen en ander gespuis. Ook het verhaal bevat meer dan voldoende dood en verderf. Maar toch voelt de game vrij arcade aan door de (te) snelle actie, de trippy vijanden en de grote hoeveelheid kleuren in de skills en omgevingen.

Dat wil niet zeggen dat de game slecht is, zeker niet. Diablo III is zo’n beetje het beste wat je op het moment kunt spelen binnen het hack-and-slash-genre, zeker op de consoles. Wat de game echter mist is het duistere gevoel van deel twee. Deze dlc moet dat gat in de ervaring van Diablo III opvullen.

Necro 2.0
Dat lijkt heel aardig te lukken. Al snel vuur je vlijmscherpe botten af op vijanden, laat je karkassen in een kettingreactie op bloedige wijze ontploffen en roep je menig ondood wezen op. Op het gebied van skills en mogelijkheden lijkt de necromancer dan ook sterk op de klasse uit Diablo II. Althans, in de basis. Want net als bij alle andere klassen van Diablo III is ook de necromancer vliegensvlug tot in de puntjes aan te passen om elke situatie aan te kunnen.

Neem als voorbeeld de skill corpse explosion. Wat het doet laat zich raden: hiermee kun je verslagen vijanden doen ontploffen om zo andere nog levende vijanden schade toe te brengen. Wanneer je een andere variant van de skill kiest, verandert het explosieve karakter. Je rukt dan de botten uit lijken om daarmee een vijand aan te vallen. Zo verander je het karakter van de skill van area of effect naar een aanval op een enkele vijand. Maar welke rune je ook kiest, het wordt sowieso een bloedige rotzooi op je scherm. En dat voelt heel goed, als iets dat de game nodig had.

En wat zit er nog meer in?
Met Rise of the Necromancer als titel verwacht je wellicht een soort verhalende modus of extra gebieden om je nieuwe necromancer op los te laten. Dat is helaas niet het geval. Deze dlc is in essentie een character pack. Je krijgt ook nog twee slots voor personages erbij en een paar cosmetische dingetjes, maar meer is het niet. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat Rise of the Necromancer met een prijskaartje van € 14,99 wel aan de dure kant is.

Anderzijds kun je stellen dat Diablo III inmiddels wel heel veel content bevat dat pas na de lancering van de game is toegevoegd. Content die geheel gratis is aangeboden maar ook prima voor betaalde dlc door had kunnen gaan. Neem patch 2.6.0, de patch die samen met Rise of the Necromancer is uitgekomen. Die kost je niks maar voegt onder andere een nieuwe modus toe, meer bounties en twee nieuwe gebieden. In dat licht kun je die vijftien euro misschien wat beter verantwoorden.

Vermaak jij je prima met de basisgame? Dan is dit wel een hele grote uitgave die niet heel veel toevoegt. Als je echter bij het spelen van Diablo III dat duistere gevoel van deel twee mist, dan zou deze dlc wel iets voor je kunnen zijn. Maar zelfs dan is het wel een grote uitgave als je enkel naar de inhoud kijkt.

Rise of the Necromancer is een character pack voor de fans van Diablo II. Het biedt hele toffe content maar wel voor een te hoge prijs. Velen zullen meer dan genoeg hebben aan de puike kosteloze content die Blizzard door de jaren heen heeft toegevoegd.

+ De necromancer in Diablo III!
+ Skillset lekker duister
+ Geeft Diablo III de broodnodige duistere vibe