in

Op verzoek – De beste launchgames


De geschiedenis leert ons dat launchgames vaak niet de beste titels van een generatie zijn. Ontwikkelaars zijn vaak nog zoekende, kunnen niet alles uit de nieuwe hardware halen of moeten behoorlijk haasten om de deadline überhaupt te halen. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen op deze regel, die we deze week in Op Verzoek op een rijtje zetten.

Tetris
Er is maar een handjevol games die iedereen gespeeld heeft en Tetris is er absoluut een van. Je kunt zeggen wat je wilt, maar deze puzzelgame uit 1989 is even briljant als dat-ie verslavend is. Het plaatsen van verschillende vormen blokjes om een volle rij met blokken te vormen is vandaag de dag nog steeds zenuwslopend en geeft nog steeds ontzettend veel voldoening.

Een groot deel van het succes is echter te danken aan Nintendo, dat de game in Amerika ‘kosteloos’ bundelde met de eerste Game Boy – wat het apparaat razend populair maakte. Sindsdien is de game verschenen op meer dan 65 platformen en staan varianten als Tetris Attack, Tetris Battle Gaiden en Puyo Puyo Tetris bekend als fantastische games. Maar omdat het begon bij Tetris op de goude oude Game Boy, is een plek in deze lijst onvermijdbaar.

Breath of the Wild
Stiekem spelen we een beetje vals met deze game, maar The Legend of Zelda: Breath of the Wild komt nu eenmaal direct in ons op als het gaat om launchgames. Deze Zelda lanceerde in maart namelijk samen met Nintendo Switch, maar werd ook uitgebracht als zwanenzang voor de Wii U. Bijzonder genoeg zijn er meer exemplaren verkocht van de Switch-versie dan de console zelf.

Inhoudelijk is het onderhand wel duidelijk: Breath of the Wild is een uitzonderlijk goede game. Nog nooit gaf een game spelers zoveel vrijheid om te gaan en staan waar ze willen en het feit dat de wetten van de natuur áltijd gelden is een wereldprestatie. Daarnaast is de wereld ontzettend goed gevuld met knusse dorpjes, overweldigende woestenijen en tempels met meer oplossingen dan een speler zich kan bedenken. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een moderne klassieker en daarom zonder twijfel een van de beste launchgames ooit.

Halo: Combat Evolved
First-person shooters zijn in stappen geëvolueerd. Wat begon met Wolfenstein 3D en Doom is nu een enorm scala aan videogames waarin spelers letterlijk in de huid van het hoofdpersonage kruipen. Toen Xbox in 2001 op de markt kwam verscheen ook een nieuw hoofdstuk in het lange verhaal van first-person shooters. Halo: Combat Evolved was een shooter zoals we nog niet eerder hadden gezien.

Met een uitgebreid verhaal, 3D-graphics, voertuigen en meer had ontwikkelaar Bungie een meesterwerk gemaakt. De details in de spelwereld waren voor een game in 2001 ongekend en de vijanden waren slimmer dan voorheen in spellen voorkwam. Het was de eerste stap richting de first-person shooters die we vandaag de dag nog steeds spelen. Zonder Wolfenstein en Doom was er geen Halo geweest, maar zonder Halo ook geen Call of Duty, Battlefield, Overwatch en nog veel meer.

Super Mario 64
Nintendo had na het succes van de NES en de SNES wel door dat Mario de sleutel tot succes was. Het bedrijf wist ook dat side-scrolling platformers niet voor altijd leuk blijven en besloot daarom met de lancering van de Nintendo 64 het roer om te gooien. 2D-games zijn uit, 3D-games zijn in. Super Mario 64 zou het bewijs vormen dat de toekomst driedimensionaal was. En dat deed het.

Speler krijgen de volledige controle over Mario en kunnen rennen, springen, zwemmen en blokken kapotslaan. Met een enorme hoeveelheid gevarieerde levels en geheimen weet Super Mario 64 voor de gehele speelduur interessant te blijven. Het spel is ook minder lineair dan voorgaande Mario-titels. Je hebt zelf de keuze om bepaalde levels te starten, mits je genoeg sterren hebt verzameld. Super Mario 64 introduceerde 3D-graphics aan een breed publiek en is misschien wel de beste Mario-game aller tijden.

Soulcalibur
Soulcalibur werd op 9 september 1999 door Namco uitgebracht als Dreamcast-launchtitel in de Verenigde Staten. Het is een vervolg op het in 1995 uitgebrachte Soul Edge en is net als zijn voorloper vernoemd naar het legendarische zwaard waar de game om draait. De game is oorspronkelijk een arcadetitel en is pas later uitgebracht als consoletitel in Japan. Soulcalibur is daarnaast een van de weinige titels waarvan de consoleversie er grafisch beter uitziet dan de arcadeversie.

Naast dat het spel er voor zijn tijd fantastisch uitzag heeft Soulcalibur ook veel betekend voor het fighting-genre. Neem alleen al het 3D-aspect, dat ervoor zorgt dat je vrij kunt bewegen in acht verschillende richtingen. Eerdere 3D-vechtspellen maakten ook wel gebruik van een dergelijke derde aslijn, maar dan gaf dat vooral mogelijkheden voor ontwijkingsmanoeuvre. In Soulcalibur heb je daadwerkelijke bewegingsvrijheid, wat mogelijkheden biedt voor bijzondere vechtstijlen. Die zijn in Soulcalibur gebaseerd op de wapens van de personages, wat ongebruikelijk was voor indertijd. Al met al is Soulcalibur een gaaf en innovatief vechtspel en daarmee ook een indrukwekkende launchtitel.

[poll 854]Dit zijn volgens ons vijf van de beste launchgames ooit gemaakt, maar de lijst is verre van compleet. Iconische titels als Super Mario Bros, Super Mario World, Daytona, Timesplitters en SSX hebben we niet kunnen noemen, dus laat vooral jouw lijst horen. Vergeet ook niet te stemmen op de poll voor volgende week![/poll]

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Diablo 3 – Rise of the Necromancer review

Nieuwe moeilijkheidsgraad voor Mass Effect: Andromeda