in

Impressie van Zelda: Breath of the Wild DLC – The Master Trials


Breath of the Wild is een gigantische game. Je kunt er letterlijk honderden uren in steken en toch nog niet alles van de game gezien hebben. Ben je inmiddels toch toe aan iets nieuws, dan voegt Nintendo met de eerste downloadbare content, als onderdeel van de seizoenspas, nog meer nieuwe uitdagingen aan het spel toe. Niet alle extra content is echter van toegevoegde waarde.

De meest belangrijke en tegelijk ook meest tijdrovende extra uitdaging komt in de vorm van een nieuw gebied genaamd The Master Trials. Deze zijn toegankelijk via het Korok-bos waar je de Master Sword hebt verkregen. Door het zwaard terug te plaatsen kon je in een soort ‘gedachtenpaleis’, een fictioneel gebied dat als een Cave of Ordeals uit vorige Zelda-games functioneert.

Een proefwerk voor gevorderde spelers
Het komt er op neer dat je 45 kamers afwerkt waarin je verschillende uitdagingen voor je kiezen krijgt, waarbij vechten met diverse vijanden de grootste uitdaging vormt. Hoewel de omgevingen waarin je dit doet nogal ongeïnspireerd aanvoelen, zijn de gevechten dat vaak niet. Dat komt omdat aan het begin van de Master Trials al je wapens, kleding en objecten verdwijnen, vergelijkbaar met de Shrine op Evertide Island. Je moet het doen met de hartjes en stamina die je wel mag houden, de verschillende elementen waarmee je onder andere bommen maakt en vijanden tijdelijk bevriest, en natuurlijk de wapens en items die je gedurende de Trials vindt.

De eerste pakweg tien kamers zijn voor de gevorderde spelers nog een eitje, maar de moeilijkheidsgraad stijgt gestaag, niet in de laatste plaats omdat de kamers ook natuurlijke elementen toevoegen. Denk aan een met water gevulde kamer, of een onweerstorm die er voor zorgt dat de bliksem bij je kan inslaan als je metalen wapens of kleding draagt. In feite voelen de Master Trials daardoor als een soort van proefwerk voor mensen die Breath of the Wild al op hun duimpje kennen. Een leuk, uitdagend proefwerk, dat wel, met aan het einde een fijne beloning die je Master Sword nog nuttiger maakt.

Overigens zit er wel één verschil tussen de Master Trials en de voorgaande Cave of Ordeals: het geheel is in drie ‘gedeeltes’ verdeeld, waardoor je niet helemaal terug wordt gezet naar de allereerste kamer mocht je doodgaan. Dat neemt niet weg dat je gedurende de tweede helft van de Trials vaak genoeg het leven laat en kamers opnieuw zal moeten doen. Het is gameplay voor doorzetters dus.

Aardige extra’s
Hoewel de Master Trials niet heel speciaal ogen, maar wel een speelsessie van een uur of vier toevoegen, is de andere content in deze uitbreiding een stuk lichter en vooral handig voor tijdens je avontuur. Zo voegt het de Hero’s Path toe aan de game – zelfs aan je oude savegames – waarmee je op de kaart kunt kijken welke routes je al hebt gelopen. Dit werkt met terugwerkende kracht tot wel tweehonderd uur en het is daardoor vooral handig om te zien welke gedeeltes van de map je nog niet hebt verkend. Een soortgelijke handigheid biedt het nieuwe Korok-masker. Zet je die op, dan voel je een trilling wanneer je in de buurt bent van een Korok. Op die manier is het ineens een stuk makkelijker om alle 900 Koroks te vinden, mocht je daar echt op zitten te wachten. Een paar andere kledingstukken zijn niet meer dan een grappige bijkomstigheid.

Ook handig: de Travel Medallion. Je kunt daarmee een random plek op de kaart aanwijzen en er meteen naartoe reizen, vooral handig wanneer er geen fast travel-punt in de buurt is. Al deze nieuwe items en kledingstukken kunnen via kleine nieuwe missies gevonden worden.

Dan is er tot slot nog de Master Mode, een hogere moeilijkheidsgraad voor de complete game. Daar moet je overigens wel een compleet nieuwe savefile voor starten. Het maakt de game echt een stuk uitdagender. Zo kun je al Lynels – de meest sterke vijanden in de game – tegenkomen in het startgebied van de game en worden alle vijanden, ook de zwakkere, vervangen voor types die een niveau sterker zijn. Hun aanvallen doen meer schade en ze kunnen zich tijdens gevechten weer helen. Vijanden zien je van een veel grotere afstand en maken ook gebruik van de physics in de game. Ze zullen bijvoorbeeld zelf ook die grappige ballonnetjes die je op objecten plakt om ze te laten vliegen gebruiken.

Voor een eerste uitbreiding die onderdeel is van de seizoenspas is The Master Trials helemaal geen verkeerde release. Vooral de gelijknamige nieuwe uitdaging zorgt voor leuk nieuw tijdverdrijf en sommige items zijn ook handige toevoegingen. Toch bekroop ons tijdens het spelen het gevoel dat dit maar een zoethoudertje is – mede dankzij het simpele uiterlijk van de Master Trials en het gebrek aan een echt nieuw avontuur – tot later dit jaar de tweede uitbreiding uitkomt.

InsideGamer vond deze eerste dlc van Zelda: Breath of the Wild te summier om er een recensie van te schrijven. In plaats daarvan hebben we beschreven wat er in de uitbreiding zit en geven we dus geen cijfer aan het pakket.

Door: Michel Musters

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

PlayStation Now heeft nu ook PS4-games

Pokémon Go viert verjaardag met speciaal evenement