Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? Review – Duivels huiswerk

Meer dan tien jaar geleden was de halve wereld ineens in de ban van het werk van Dr. Kawashima. Deze Japanse neurowetenschapper wist zijn thuisland al te veroveren met studieboeken over het jong en scherp houden van de hersenen, maar de rest van de aarde kreeg hij mee pas mee dankzij de DS. Met kleine, simpele opdrachtjes zou je je stoffig geworden grijze massa kunnen trainen weer sneller en effectiever na te denken. Ideaal voor op een handheld die een groter publiek dan alleen (hardcore) gamers moest aanspreken. Met Brain Training had Nintendo een schot in de roos en het was het zoveelste miljoenensucces voor de handheld.

In de tussentijd is het ergens misgegaan, want Duivelse Brain Training heeft wel heel erg lang op zich laten wachten. Zoals het titelscherm al verraad is deze game in 2012 al in andere werelddelen verschenen. Jarenlang stond deze Brain Training ergens onderaan de releaselijsten om maar constant naar een later punt verschoven te worden. Nu Duivelse Brain Training eindelijk hier verkrijgbaar is, is de hype eigenlijk al lang voorbij. Hoe pittig deze trainingen dan wel niet mogen zijn, het voelt toch een beetje als mosterd na de maaltijd.

Bezigheidstherapie
Dat komt vooral ook door het feit dat de opdrachten die je krijgt om je concentratie en denkvermogen te stimuleren –veel meer dan tevoren – als huiswerk of bezigheidstherapie voelen. Dr. Kawashima’s nieuwste reeks van hersen-stimulerende uitdagingen is onderverdeeld in verschillende categorieën waarvan de Duivelse variant het meest naar voren geschoven worden. Hierin is het telkens de bedoeling om vijf minuten lang dezelfde opdracht te spelen. Presteer je in deze tijd bovengemiddeld dan ga je een level omhoog en krijg je een lastigere variant. Presteer je ondermaats dan ga je een level omlaag en krijg je iets makkelijkere opdrachten voorgeschoteld.

Vijf minuten concentratie voor deze opdrachten voelt soms als te veel gevraagd. Sommige Duivelse Trainingsvormen zijn nog wel vermakelijk. Wanneer je in 2-Back sommen of vormen moet onthouden die je in een reeks van op te lossen vraagstukken hebt zien staan, is dat best uitdagend. Of wanneer je een stuk tekst hardop voor moet lezen en specifieke woorden moet onthouden. Het klinkt simpel, maar een moment van afleiding in de vorm van een trillende telefoon of een notificatie op je computer en je bent de draad kwijt. Een stuk minder spannend zijn varianten op balletje-balletje of memory. Vijf minuten lang deze spelvormen in je eentje spelen is vooral saai.

Klassieke training
Naast de soms behoorlijk uitgerekte Duivelse Trainingen heeft deze nieuwe Brain Training ook nog wat andere speelstanden die je op andere manieren uitdagen. Klassieke Brain Training-opdrachten zijn bijvoorbeeld inbegrepen. Denk hierbij aan het snel oplossen van twintig sommen achter elkaar of het onder tijdsdruk woorden moeten onthouden en opschrijven. Het is een paar keer geinig, maar het spreekt uiteindelijk weinig tot de verbeelding. Zelfs de voor ontspanning bedoelde (kaart)spelletjes als Spider en Klondike zijn heel erg summier aangekleed.

Duivelse Brain Training voelt daardoor ietwat goedkoop aan terwijl het spel op andere gebieden wel een duidelijke voortuitgang is op het eerste deel. Zo is de digitale versie van Dr. Kawashima deze keer voorzien van een stemacteur die zijn theorieën tussen het spelen door verder toelicht. De transformatie die de vriendelijk ogende geleerde bovendien ondergaat wanneer hij zijn Duivelse pet opzet is ondertussen geinig gedaan. De beste dokter zorgt hier en daar echter ook voor de nodige irritatie. Zo heeft hij een bijzonder uitleggerig toontje. Hierdoor kan je een oefenopdracht helemaal goed maken waarna je alsnog alle instructies aan moet horen over hoe het werkt.

Het voelt door dit alles niet altijd alsof het spel je aanspoort om vooral te blijven spelen, maar wie doorzet ziet uiteindelijk vast wat verbetering. Het spel houdt van iedere speler die dezelfde 3DS gebruikt bij in hoeverre de prestaties veranderen. Duivelse Brain Training heeft op die manier toch een soort competitief element waardoor het spel even snel opstarten en je vorige score verbeteren nog enigszins motiveert om door te trainen.

Dr. Kawashima’s Duivelse Brain Training: Kun jij je blijven concentreren? is vanaf 28 juli verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.