in

Wat willen we zien in Pokémon voor Nintendo Switch? – Totaal een nieuwe wereld


Tijdens E3 2017 verraste Nintendo met de aankondiging van een Pokémon-rpg voor de Switch. Hoewel de aankondiging zelf niet veel om handen had, zijn veel gamers er dolgelukkig mee. Een Pokémon-game voor de hybride console betekent namelijk dat we nog altijd onderweg kunnen spelen, zoals vroeger op de achterbank van de auto op weg naar vakantie, maar ook dat de hoofdreeks in de franchise voor het eerst naar het grote scherm komt. En dat schept mogelijkheden.

De Switch is uiteraard vele malen krachtiger dan de 3DS, dat dit jaar Ultra Sun en Ultra Moon ontvangt. Ontwikkelaar Game Freak zou de hardware in theorie kunnen gebruiken voor een aantal features waar fans van de serie al tijden op wachten. De volgende elementen zien wij graag terug in Pokémon voor de Switch.

Meer regio’s
Het lijkt waarschijnlijk dat het spel de meest indrukwekkend ogende Pokémon-game tot nu toe gaat worden. Vanaf Black en White werd al geëxperimenteerd met een driedimensionale wereld, maar de overstap naar de Switch moet dit veel verder uitbouwen. Veel gamers zien daarnaast graag meerdere regio’s in de game verschijnen, zoals Gold en Silver dat hadden. De verwondering die het verschijnen van de Kanto-regio na het verslaan van de Elite Four destijds teweegbracht is sindsdien niet meer voorgekomen in de serie. Hoe gaaf zou het zijn als we na het ontdekken van een totaal nieuwe regio terug kunnen reizen naar een of meerdere oude regio’s van de wereld? Dat zou het ook gelijk een stuk eenvoudiger maken om daadwerkelijk alle Pokémon beschikbaar te stellen binnen de game, in plaats van aan de slag te moeten met de Pokémon Bank.

Meerdere regio’s zouden de wereld aanzienlijk groter maken, iets wat we na het spelen van openwereldgames als The Witcher 3 en Horizon: Zero Dawn wel zien zitten. Wellicht dat Game Freak er zelfs voor kiest om een volledig open wereld te ontwikkelen, waardoor de game ongetwijfeld vergeleken gaat worden met The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Of de franchise geschikt is voor een open wereld en het dezelfde finesse bereikt is een tweede. Het zou in ieder geval betekenen dat een hoop laadtijden geëlimineerd zullen worden, omdat gebieden niet meer als losse stukken aan elkaar zijn geplakt. Een droom voor Pokémon-trainers is natuurlijk dat ze kunnen gaan en staan waar ze willen tijdens hun avontuur.

Meer end-game content
Een nieuwe regio openen na het uitspelen van de game voegt ook behoorlijk wat end-game content toe. Dit is een veelgehoord kritiekpunt van spelers, waar in Sun en Moon vorig jaar eigenlijk geen gehoor aan is gegeven. Eerdere delen experimenteerden met elementen als de Battle Frontier; een gelegenheid om te vechten voor punten en daarmee beloningen. Hoewel dit concept goed werkt om fanatieke trainers bezig te houden, is het na vele iteraties ook behoorlijk uitgekauwd. In plaats hiervan zouden we graag zien dat de volgende Pokémon meer doet met bijvoorbeeld zijmissies, waarin kleine opdrachten moeten worden uitgevoerd. Wellicht dat de ontwikkelaar hier ook een aantal toffe minigames bij kan verzinnen, zoals uitgebreidere puzzels, surfen met je pokémon of een race houden door de bergen of het water.

Voor meer end-game content kan de ontwikkelaar ook kijken naar concullega Niantic, die regelmatig in-game evenementen houdt in Pokémon Go. De Safari Zone, die niet terugkeerde in Sun en Moon, is uitermate geschikt voor evenementen waarbij Pokémon uit andere regio’s tijdelijk te vangen zijn. Misschien is het een veel beter idee om dit zelfs toe te passen op de gehele spelwereld, waarin legendarische Pokémon voor een bepaalde tijd te vinden zijn. We bedoelen hier niet mee dat de serie een volwaardige mmo moet worden, maar meer nieuwe content die de wereld interessant houdt nadat het hoofdavontuur voorbij is zou absoluut gewenst zijn.

Betere integratie van online mogelijkheden
Voor in-game evenementen moet het volgende deel wel de online aspecten van de game beter integreren. De vorige games hebben de online mogelijkheden van de serie al flink verbeterd, zoals de mogelijkheid om eigen competities te organiseren via het Global Link System. De mogelijkheden waren echter enkel toegankelijk via het Festival Plaza, een gebied dat geheel losstaat van de Alola-regio. Het Festival Plaza is een geweldig idee, omdat spelers een eigen omgeving opbouwen, gastenlijsten bijhouden en verdiende punten uitgeven aan exclusieve items. Het feit dat dit gebied geheel gescheiden is van de rest van de game, nodigt spelers echter niet uit om er tijdens hun reis gebruik van te maken. Meedoen aan uitdagingen, zoals het uitbroeden van een bepaalde hoeveelheid eieren, is een moeizaam proces door het aantal handelingen dat verricht moet worden.

Game Freak zou eigenlijk het idee van het Festival Plaza moeten gebruiken en het implementeren in de spelwereld zelf. De drempel om online te ruilen of te vechten moet zo laag mogelijk gemaakt worden, en deelnemen aan in-game uitdagingen moeten eigenlijk automatisch gaan. Pokémon X en Y en Omega Ruby en Alpha Sapphire bewijzen met het Player Search System dat het loont om tijdens het spelen altijd andere spelers in beeld te zien. Spelers kunnen hun vrienden eenvoudig organiseren en ze direct uitdagen voor een gevecht. Een combinatie van Festival Plaza en het altijd aanwezige Player Search System in de spelwereld van de game zou de online ervaring goed doen.

Meer focus op verhaal
Tot slot zouden we graag zien dat de klassieke formule van de serie nog verder wordt aangepast. Nu we van Hidden Moves af zijn wordt het tijd om het verhaal en daarmee de volgorde van de game aan te pakken. Inmiddels kunnen de meeste spelers de lange tutorial wel dromen, waardoor spelers deze voortaan zouden moeten kunnen overslaan. Waarom kunnen we niet beginnen als een gymleider, die vervolgens al zijn pokémon verliest en naar een nieuwe regio verhuist om een nieuw bestaan op te bouwen? Een nieuw verhaal opent ook deuren voor nieuwe gameplaymechanieken, zoals je kunnen specialiseren in een bepaald type pokémon en zo bonussen verdienen, of een keuzesysteem dat het verhaal beïnvloedt. Fans vragen daarnaast al een geruime tijd om een overtuigendere slechterik, in plaats van de (stiekem wel grappige) nietsnutten van Team Skull. Een drastisch anders verhaal, dat wellicht iets volwassener van toon is, zou Pokémon voor de Switch definitief onderscheiden van de rest van de serie.

Totaal een nieuwe wereld
We weten nog nagenoeg niets over de Pokémon-game voor Nintendo Switch, behalve dat hij er daadwerkelijk aankomt. Wanneer we de game kunnen verwachten is dus ook een groot vraagteken, maar de geschiedenis leert dat Game Freak bij de overstap naar een nieuw platform ongeveer drie jaar nodig heeft voor een nieuwe hoofdgame. Dat zou betekenen dat we in 2019 aan de slag kunnen met de Pokémon-game op de Switch. We hopen dat minstens een paar van onze wensen in vervulling gaan.

Door: Jacco Peek

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Pokémon Gold en Silver voor 3DS komen met doosje in de winkel

Sonic Mania review – Helemaal de oude