LawBreakers review – Voetjes van de vloer

Het shootergenre lijkt om de zoveel jaar een metamorfose te ondergaan. Vijftien jaar geleden had zowat iedere shooter een Tweede Wereldoorlogthema. Met de release van Modern Warfare kregen we vooral de moderne shooters voor onze kiezen en even later volgde de futuristische setting. Nu zijn het met name de hero-shooters die de dienst uitmaken in het genre.

Ontwikkelaar Boss Key Productions heeft deze ontwikkeling logischerwijs op de voet gevolgd en wil zijn eigen stempel drukken op het verzadigde genre. De titel LawBreakers lijkt dan ook symbool te staan voor de visie van de ontwikkelaar: LawBreakers moet vooral breken met de ongeschreven regels van hedendaagse shooters.

Het verhaal van LawBreakers is simpel. De Amerikaanse overheid heeft in het geheim verschillende experimenten uitgevoerd op de maan, wat heeft geleid tot de explosie van de maan. Dat zorgde voor hevige natuurrampen die het voortbestaan van de aarde in gevaar brachten. Ook zorgde de explosie van de maan ervoor dat natuurwetten op aarde nooit meer hetzelfde zijn. Zoals verwacht zijn er groeperingen die hier misbruik van willen maken en zo ontstaat er een groep die zichzelf Law noemt en een groep die zichzelf Breakers noemt.

Zweven in het luchtledige
Op het gebied van zwaartekracht moet LawBreakers zich onderscheiden van de concurrentie. In het centrum van iedere map bevindt zich namelijk een antizwaartekrachtzone. Zodra spelers deze zone betreden beginnen ze al te zweven en is het zaak om de overhand te krijgen op het slagveld. Het voegt een bepaalde dynamiek toe aan de actie, want in LawBreakers kunnen spelers letterlijk van alle kanten beschoten worden. De razendsnelle gameplay en relatief kleine symmetrische maps zorgen ervoor dat tegenstanders je snel vinden en je een kopje kleiner maken. Wat dat betreft is er een zekere mate van vaardigheid nodig om je tegenstanders te kunnen overmeesteren in LawBreakers; het is absoluut een bijzonderheid wanneer we gedurende een match meer dan tien kills aaneen weten te rijgen. Meer dan eens worden we binnen no-time afgemaakt, omdat een tegenstander zich toevallig achter of boven ons bevindt.

De verschillende spelmodi maken optimaal gebruik van de antizwaartekrachtzones. Neem bijvoorbeeld Blitzball. In deze modus haasten spelers zich naar het centrum van de map om een bal te veroveren en daarmee te scoren in het doel van de vijand. Wat zich ontvouwt zijn intense gevechten om de bal die zowel verticaal als horizontaal plaatsvinden. Heb je de bal in je bezit dan is het toch fijn dat je met een druk op de knop naar achteren kunt snellen, terwijl je er met de Blitzball vandoor gaat. Dat zijn de momenten waarop LawBreakers goed tot z’n recht komt. De hectische en vooral bloederige gameplay doet wat dat betreft denken aan klassieke arena-shooters zoals Quake en Unreal Tournament.

Been there, done that
De modi Overcharge en Uplink brengen diezelfde hectiek met zich mee. In deze modi moeten spelers respectievelijk een batterij en een satelliet bemachtigen en veiligstellen in hun basis. Om punten te behalen moeten deze objecten verdedigd worden totdat ze honderd procent zijn opgeladen. Een kanttekening is dat de verschillen tussen Overcharge en Uplink zo subtiel zijn dat we liever iets nieuws hadden gezien in plaats van een van de twee, waarmee LawBreakers zich zou kunnen onderscheiden van andere shooters. Daarnaast bevat LawBreakers de modi Turf War en Occupy, die simpelweg uit te leggen zijn als Domination uit Call of Duty en King of the Hill uit Halo.

Al met al een aardig vijftal modi die in combinatie met de zweverige gameplay pittige matches opleveren, maar in geen enkel opzicht vernieuwing bieden. Dat is meteen ook een zwaktebod van de game als geheel. Het ontbreekt LawBreakers volledig aan een eigen identiteit en de game doet op wat leuke gimmicks na vrijwel niets wat ervoor moet zorgen dat het zichzelf staande houdt tussen hedendaagse grootheden in het shooter-genre.

Dat is ook te zien aan de speelvelden en personages. De acht maps zijn met hun industriële uitstraling inwisselbaar en de negen personages zijn minstens net zo generiek. Waar de helden in Overwatch elk hun eigen karakteristieke eigenschappen hebben die we in weinig andere shooters terugzien, blijft LawBreakers vasthouden aan stoere figuren met afgezaagde oneliners. Enerzijds een pluspunt voor fans van deze clichématige stijl waar Cliff Blezinski om bekend staat, anderzijds symptomen van de typerende designkeuzes van de beste man.

Om de vergelijking met Overwatch door te zetten hebben alle personages in LawBreakers unieke vaardigheden en een zogenaamde ultimate die eerst opgeladen moet worden voordat deze gereed is voor gebruik. Bovendien zijn personages net als in Overwatch cosmetisch aanpasbaar en krijgen spelers door te levelen stash boxes waar nieuwe skins, stickers, wapenskins en meer in zitten. Wel kan het cosmetisch aanpassen van personages enige irritaties opleveren, omdat het systeem namelijk niet helemaal lekker loopt.

Tijdens het scrollen door de menu’s om bijvoorbeeld een nieuwe skin uit te zoeken en tijdens het selecteren van een personage wil het nog weleens voorkomen dat het beeld stottert. Echter zijn dit kleine mankementen die hopelijk zo snel mogelijk met een toekomstige update verholpen worden.

Overtreedt de wet niet
Hoe LawBreakers zich in de aankomende maanden profileert is moeilijk te zeggen. De game ligt voor maar 29,99 euro in de winkel, bevat een aantal aangename gameplaymechanieken en steekt het oude Unreal Tournament-gevoel in een nieuw jasje. Voor fans van dit type shooter is het een heuglijk feit dat Boss Key Productions deze doelgroep niet is vergeten, maar met shooters als Quake Champions en Destiny 2 in het verschiet is het nog maar de vraag hoelang deze doelgroep zoet blijft met LawBreakers. Daarnaast biedt de game te weinig vernieuwing om een diepe indruk op ons achter te laten. Het is uiteraard mogelijk dat de game met toekomstige modi en personages in de komende maanden steeds meer een eigen karakter krijgt en wellicht dat de game dan een vast plekje verdient in onze gamersleven. Eerst zien, dan geloven.

LawBreakers is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc. Voor deze review is de PS4-versie gespeeld.