Enige tijd geleden deden wij een oproep over het feit dat we op zoek waren naar een InsideGamer-member die voor ons een review zou willen schrijven over de game Vostok. Het is natuurlijk heel leuk om te zien hoe jullie een recensie zouden schrijven. Uit alle reacties hebben we de enthousiaste reply van Eelco Sluyter geplukt, en onderstaande review is het uiteindelijke resultaat!
Er blijkt – na enig onderzoek te hebben gedaan – een redelijk aantal verschillende woorden te zijn voor geld. Neem bijvoorbeeld cash, centen, moneten, poen, pegels enzovoort. Ik kan er nog wel enkele tientallen opnoemen! In de nieuwe game van ontwikkelaar Nosebleed Interactive draait alles om geld, Moolah welteverstaan. Heel smerig veel Moolah!

Crazy Taxi
Jij wordt aangesteld als de nieuwe CEO van Vostok Inc. en krijgt de opdracht zoveel mogelijk Moolah te verdienen. Je krijgt hierbij hulp van je grappige en soms ietwat irritante assistent Jimmy. Deze voorziet je tijdens het spelen van handige tips en slijmerige complimenten. Deze zijn van het niveau bijzonder grappig (erg leuke gameverwijzingen naar bijvoorbeeld Crazy Taxi) tot soms bijzonder irritant (na tien keer weet ik wel dat mijn haar geweldig zit!). Helaas biedt de game niet de mogelijkheid om Jimmy even te snoozen. De confrontaties die hij heeft met de ruimtemaffia zijn dan wel weer echt heel grappig gedaan en toveren ongetwijfeld meerdere keren een lach op je gezicht. Een schurk wilt bijvoorbeeld op een gegeven ogenblik een deal met je sluiten: als jij hem een percentage van je Moolah geeft, vallen zijn schepen jou niet aan. Jimmy gaat akkoord en de schurk wilt 120% hebben van je totale verdiende Moolah. Jimmy lacht en zegt dat hij het kan bekijken. Het zijn kleine grapjes maar ze brengen een boel humor in het spel.
De game zelf begint dan weer serieus. Je start net buiten je moederschip, dat doet dienst om je schip te repareren en je kunt er diverse upgrades kopen die je hard nodig hebt tijdens het spelen van deze twin-stick-clicker shooter. Inderdaad, het is een twin-stick shooter gecombineerd met een clicker-game. Dat genre zie je meestal op de mobiele apparaten, maar Nosebleed Interactive heeft er een verrassende, leuke mix van gemaakt voor PC en consoles, die vrij verslavend blijkt te zijn.

Click-click-click
Je enige doel als CEO is zoveel mogelijk Moolah verdienen en dit kun je op verschillende manieren doen. Je vliegt met je spaceship naar diverse planeten om deze te koloniseren. Door verschillende gebouwen op een planeet te bouwen krijg je steeds meer Moolah per seconde. Je begint met een simpele mijn en speelt steeds meer verschillende gebouwen vrij. Die variëren van een boerderij tot aan enorme winkelcentra. Elk nieuw gebouw genereert weer meer Moolah, dat je daarna weer kunt investeren. Moolah uitgeven om nog meer Moolah te verdienen. Zo makkelijk is het en het is verdomd leuk en verslavend om te doen!
Schietuuuhh
Mocht je even genoeg hebben van alle planeten koloniseren, dan kun je je wapenarsenaal gebruiken tegen de vele meteorieten en vijanden die in het speelveld aanwezig zijn. Deze zijn er in overvloed en in alle soorten en maten. Er zijn momenten dat je gevangen wordt door bepaalde vijanden en je in een gesloten arena moet vechten totdat je alles en iedereen hebt verslagen. Dit zijn mini-challenges en sommige zijn behoorlijk pittig en vragen flink wat vlieg- en schietkunsten om te voltooien. Wanneer je ze behaalt is de beloning groot, namelijk een heleboel Moolah. Mocht je schip kapot worden geschoten verandert het in een kleine ruimte-pod en moet je zo snel mogelijk naar je moederschip voor reparaties. Als je dit niet redt met je kleine pod en word je alsnog kapot geknald, dan respawn je bij het moederschip en kost dit de helft van je totale Moolah. Dat is op zich niet zo erg in het begin van de game, maar wel als je een quadriljoen – wist overigens niet eens dat dat bestaat – bij elkaar hebt gespaard.
Daar voelt Vostok Inc. tevens wat oneerlijk aan. Je kleine pod is redelijk snel stuk en het is tamelijk lastig om te ontkomen aan vijandelijke schepen, aangezien ze plotseling een soort van turbo-achtervolgingsmodus krijgen en je constant op de hielen zitten. Snel naar een planeet of je moederschip vliegen zorgt ervoor dat vijanden je even met rust laten. Dat heen en weer gevlieg kan weleens voor wat irritatie zorgen tijdens het spelen van deze verder geweldig leuke game.

Managers
Wanneer je een bepaalde hoeveelheid Moolah hebt behaald kun je tegen een eindbaas vechten (een miljoen Moolah voor de eerste). Deze zijn redelijk pittig te noemen, want ze vragen een heleboel van je skills. Natuurlijk kun je het jezelf makkelijk maken door je schip wat upgrades te geven, zoals raketten, meer health en een verbetering aan je shield. Deze upgrades kosten je echter aardig wat Moolah, dus sparen is geen verkeerde gedachte in het begin. De boss fights zijn erg leuk gedaan en geven een boel voldoening wanneer je ze wint. De meeste bosses hebben een bepaald schietpatroon en zijn net een soort van puzzel, ieder met zijn eigen kleine minivijanden. Meestal zijn ze beeldvullend en vliegen de kogels je letterlijk om je oren. Na het verslaan van een boss komt er een zwart gat vrij en kun je warpen naar een volgend zonnestelsel met nieuwe planeten, vijanden en rondzwevende managers.
Je leest het goed, rondzwevende managers. Dat zijn poppetjes die verdwaald rondzweven en die je kunt redden, om ze voor je te laten werken. Deze managers geef je een kantoor en ze generen meer Moolah voor je bedrijf of verhogen je statistieken. Je houdt ze tevreden op een jaren 80 tamagotchi-achtige wijze door ze eten te geven en minigames te spelen. Deze variëren van oude spaceshooters tot kleine FPS-games. Tevens kun je je eigen muziek mixen en extra deuntjes vrijspelen in elk nieuw zonnestelsel. Er lijkt zo oneindig veel te doen in Vostoc Inc dat je bijna vergeet dat alles om het vergaren van Moolah draait.

Jaren 80-gevoel
De game heeft een vrolijk jaren 80-cartoony sfeertje en het uiterlijk spreekt dan ook waarschijnlijk veel gamers die van indie-titels houden aan. Het speelveld ziet er simpel uit, maar herbergt veel details die geweldig zijn om te ontdekken. Vlieg bijvoorbeeld met je schip ver weg van de zon en er komen miljoenen sterren tevoorschijn die je op het juiste pad sturen. Het sfeertje wordt afgemaakt met muziek en geluidseffecten die lekker catchy zijn. Je kunt ze zelfs mixen naar eigen behoefte met de synthesizer.
Dit alles is op de pc zowel met een gamepad als toetsenbord te spelen. Dat laatste is overigens niet aan te raden aangezien twin-stick shooters gewoon niet samengaan met een toetsenbord. Ik heb het een uurtje geprobeerd, en dat heeft me bijna mijn net nieuwe Skiller Pro gaming toetsenbord gekost.
Net zoals de besturing met het toetsenbord soms te wensen overlaat zitten er ook een paar kleine bugs in Vostok Inc. Zo zijn de knoppen om door het menu te scrollen niet heel makkelijk te vinden en is het ook niet heel duidelijk hoe nu precies het upgradesysteem werkt. Met een beetje prutsen kwam ik er na een tijdje achter. Nosebleed Interactive heeft aangegeven dit euvel nog te fixen voor de pc-versie.