Smashbox Arena review – Experimenteel potje trefbal

Virtual reality staat nog in de kinderschoenen. Dat is leuk, want hoewel we erg gelukkig worden van zo nu een dan een volwaardige triple A-game, is het ook interessant om te zien wat meer experimentele titels voor ervaringen opleveren. Smashbox Arena valt duidelijk in het experiment-segment.

In Smashbox Arena wordt trefbal gespeeld, maar niet zoals je vroeger zelf tijdens gym speelde. In dit futuristische potje trefbal zijn er ballen om mee te gooien, maar ook doelzoekende raketten, granaten en nog veel meer vernietigend wapenmaterieel voor een net wat extremer potje trefbal. Het spel wordt gespeeld met twee Move-controllers, die je gebruikt om uiteraard te richten op elkaar, maar ook om mee te teleporteren. Omdat de Moves nu eenmaal niet over analoge sticks beschikken, werp je een soort discussen waarmee je van plek naar plek teleporteert.

Van stroperig naar zoete wraak
Dat zorgt in de eerste instantie in een waanzinnig stroperig spelletje, waarbij je onhandig loopt te hannesen met de ballen en het teleporteren. Als je in een ‘hand’ een bal vasthebt, kun je met die namelijk niet teleporteren. Bovendien gebeurt om je as draaien trapsgewijs door op knoppen te drukken, niet in een vloeiende beweging. Kortom, de eerste potjes sta je er vooral bij en kijk je ernaar terwijl je vanuit een van je vele dode hoeken ineens een bal tegen je achterhoofd krijgt.

Maar na een paar potjes krijg je de besturing in de vingers. Toegegeven, vloeiend gaat het nooit, maar het heeft ook zo zijn charmes als je op het perfecte moment wegteleporteert en zo een bal ontwijkt, de tegenstander flankeert en – omdat je weet dat hij niet snel zal kunnen draaien – hem genadeloos op een voltreffer trakteert.

Nu hebben we hier niet gelijk te maken met een nieuwe Rocket League of iets dergelijks. Het is vooral interessant om te zien hoe Smashbox Arena in elkaar zit. In de eerste instantie lijkt vr meer een blok aan het been dan meerwaarde te hebben, maar zodra je het spelletje goed doorhebt en je het teleporteren en om je heen kijken in je voordeel gebruikt, snap je het idee achter Smashbox Arena. Dat neemt echter niet weg dat we hier nog steeds te maken hebben met een overduidelijk experiment, een spel dat aan alle kanten tech-demo schreeuwt.

Ruwe randjes
De game heeft teveel ruwe randjes om het grote publiek aan te spreken. Hoe je het wendt of keert, de besturing en dan met name het ronddraaien blijft een ducttapeconstructie. Daarnaast is er simpelweg geen variatie aan gamemodi. Ook in de ‘story mode’ speel je gewoon potjes trefbal, en bij gebrek aan mede- en tegenspelers online zit je daar meestal alsnog gewoon met computergestuurde spelers te trefballen. Met slechts een handvol maps en enkel wat nieuwe hoofdjes om vrij te spelen, zit er ook weinig rek in deze titel. Voor de vr-enthousiasteling dus eens leuk om gezien te hebben, maar niet meer dan dat

Smashbox Arena is verkrijgbaar voor PlayStation VR en pc (Oculus en HTC Vive). Voor deze review werd de PlayStation VR-versie gespeeld op een PS4 Pro.