Rayman Legends Definitive Edition review – Dezelfde game, nu op Switch

Rayman Legends Definitive Edition laat een beetje dubbel gevoel achter. We kunnen niet ontkennen dat deze versie de meeste content van alle Rayman Legends-versies bevat, maar de nieuwe content is zó kleinschalig dat we hier te maken hebben met nagenoeg dezelfde game als op de Wii U, PS4 en Xbox One. Daar staat tegenover dat het wel een verdomd goede platformer is.

Voor Switch-eigenaren die nog nooit van Legends hebben genoten, maar wel van platformers houden, is dit een no-brainer: Legends mag zich – net als voorganger Rayman Origins – onder de beste moderne 2D-platformers scharen. Er zit een bepaalde flow in de gameplay die er voor zorgt dat het heerlijk is om met het ledemaatloze mannetje door levels heen te rennen, zweven en slaan. Levels zijn zo opgebouwd dat je bijna nooit uit die flow wordt gehaald, wat vooral van time trials een heerlijke bezigheid maakt.

Genieten
Maar ook als je je richt op het verzamelen van wezentjes genaamd Teensies, die in elk level in kooien zitten verstopt, blijft het genieten. Elke wereld vuurt unieke gameplayelementen op je af die het spel constant verrassend houden. In het ene level vlucht je voor honderden bijtgrage zwarte wezentjes over lavakuilen, terwijl je in het volgende level op de maat van Ram Jams Black Betty aan het rondspringen bent. Gecombineerd met de werkelijk prachtige grafische stijl en erg precieze besturing mogen we hier spreken van een game die zijn genre meester is.

Wel is het een kwestie van persoonlijke smaak of de variatie uit Legends of de puurheid van levels uit Rayman Origins je voorkeur genieten. Ondergetekende is een groter fan van laatstgenoemde, wat het extra leuk maakt dat een groot deel van die levels ontgrendelbaar is in Legends. Na elk level ontvang je een ticket; kras dat open en je maakt kans op het ontgrendelen van een level uit Origins. Deze levels genieten mijn voorkeur omdat de voornoemde flow hier nóg beter tot zijn recht komt, maar sowieso is de complete tijd die je in de game stopt de moeite waard.

Weinig nieuws onder de zon
Maar hoe verdient de game nu zijn ‘Definitive Edition’-benaming? Nou, eigenlijk nauwelijks. Ten eerste zijn er van een aantal levels twee varianten. In Rayman Legends op de Wii U krijg je in bepaalde levels hulp van een wezen genaamd Murfy, die je via het touchscreen omgevingspuzzels kan laten oplossen. In de versies op andere platformen heb je door het gebrek aan een touchscreen iets minder invloed in de Murfy-levels: je blijft gewoon Rayman besturen en kan door op de actieknop te drukken Murfy automatisch de omgeving in levels laten aanpassen. De Switch-versie bevat beide varianten. Zo kun je de game net zo spelen als op de PS4 en Xbox One met de Joy-Cons of Pro Controller, maar daarnaast kun je de Murfy-levels ook spelen door je Switch uit de dock te halen en het touchscreen op het apparaat te gebruiken. Het beste van beide werelden dus eigenlijk.

Verdere toevoegingen zijn nog verwaarloosbaarder. Rayman Legends puilt uit van de ontgrendelbare personages om Rayman mee te vervangen en personages die eerder exclusief waren voor andere platformen zitten allemaal in deze editie. Denk aan Rayman en kornuiten die in kleding uit Assassin’s Creed en Far Cry 3 zijn uitgedost. Ook nieuw is een toernooimodus in de minigame Kung Foot, waarin je een bizar potje voetbal speelt. Daardoor is het nu mogelijk om met vrienden toernooitjes te doen in het spel. Kung Foot is echt leuker dan het klinkt en is zeker de moeite van het proberen waard, maar de toevoeging van een toernooi is er geen die een tweede aankoop rechtvaardigt.

Loading…
De Switch-versie is daarnaast even wennen voor mensen die de Xbox One- of PS4-versies al gespeeld hebben. Die versies hebben namelijk nagenoeg geen laadtijden, terwijl je in de Switch-versie al snel een seconde of tien bij het schakelen tussen een level en de hub-wereld moet wachten. Dat is wel een beetje irritant, maar ook niet zo’n gigantische ramp dat die het spelplezier vergalt. Buiten dat biedt de Definitive Edition nagenoeg dezelfde ervaring als op de huidige generatie consoles.

Het maakt de vraag of je Rayman Legends moet aanschaffen in ieder geval simpel te beantwoorden. Heb je de game al uitgebreid gespeeld op een ander platform? Dan bevat de Definitive Edition niet genoeg nieuw materiaal om je tanden in te zetten. Wordt dit je eerste kennismaking met de game of wil je hem gewoon nog eens spelen, maar dan op je nieuwe Switch? Gewoon doen, want Rayman Legends is een geweldige game!