Dishonored: Death of the Outsider review – Eervol afscheid

In Dishonored: Death of the Outsider wordt het probleem bij de wortel aangepakt. Er staat een god op de dodenlijst van de twee meest gevaarlijke professionele moordenaars. De geheimzinnige Outsider – al sinds de eerste Dishonored de spin in het web van alle ellende in de wereld – is het doelwit in deze opzichzelfstaande uitbreiding.

De rattenfluisteraar
Een van de meest eigenzinnige gaven waarover Billie beschikt is de mogelijkheid om het gepiep van ratten te verstaan. Deze knaagdieren die bijna overal in de wereld rondkruipen spreken in raadselachtige zinnen die zo nu en dan praktische hints bevatten. Het loont dus altijd om een groepje ratten af te luisteren voordat je verder sluipt. Op die manier kun je zomaar leren waar de bewaking minder sterk is en waar je juist op moet passen vaak waakhonden.

Kennis van de vorige Dishonored-games is nodig om het gewicht van het verhaal helemaal mee te krijgen, maar de echte kracht van deze games is eigenlijk altijd al de ijzersterke sluipgameplay geweest. Death of the Outsider past wat dat betreft uitstekend tussen zijn voorgangers. Billie Lurk – het nieuwe speelbare hoofdpersonage – doet bovendien als sluipmoordenaar niet onder voor Corvo en Emily uit Dishonored 2.

Veelzijdig sluipen
Dat is vooral te danken aan de speciale krachten die ze na afloop van de eerste echte missie in haar schoot geworpen krijgt. Teleporteren kan ze door op gewenste punten alvast een schim van zichzelf te plaatsen waar ze vervolgens met een druk op de knop naartoe kan vliegen. Met Forsight is het mogelijk om de tijd stil te zetten en als een soort geest alvast een ruimte te verkennen voordat je naar binnen wandelt. Ideaal voor wie echt volledig ongezien wilt blijven, maar toch graag op de hoogte is van wat er allemaal in een gebouw rondloopt. Tenslotte kunnen er met Semblance gezichten van bewusteloze bewakers gestolen worden. Op die manier loopt Billie gemakkelijk ongezien zwaarbeveiligde gebieden in.

In de verschillende missies zijn deze krachten op tal van manieren toe te passen. Ook Death of the Outsider blinkt uit wanneer je zelf een creatieve manier bedenkt om een lastige situatie op te lossen. Het absolute hoogtepunt daarvan is te vinden in de bankoverval die je in deze game pleegt. Alleen al in de mogelijkheden om het bankgebouw binnen te komen heb je een enorme vrijheid om krachten of juist je geduld en sluip-skills toe te passen.

Contracten zonder chaos
Death of the Outsider komt daarmee vaak net zo gevarieerd en slim uit de hoek als Dishonored 2. In sommige opzichten is het zelfs een duidelijke verbetering. Het Chaos-systeem is bijvoorbeeld niet overgenomen waardoor je je minder schuldig hoeft te voelen wanneer je een keer de keel doorsnijdt van een bemoeizuchtige bewaker. Niet de hele tijd het gevoel hebben dat je perfect moet spelen heeft een bevrijdend effect op je speelstijl.

Een andere toevoeging, de zogenaamde Contracts, spelen slim op het ontbreken van het Chaos-systeem in. In deze optionele missies moet je volgens specifieke eisen bepaalde objecten stelen of bepaalde doelwitten ombrengen. Het idee doet een beetje denken aan Hitman en ook in Dishonored komt het bijzonder goed uit de verf. Het levert een extra zakcentje op en het zorgt er bovendien voor dat je veel meer tijd uit de verschillende missies haalt.

Overkill aan bewakers
Richt je je alleen op de hoofdverhaallijn dan ben je in zes uur door Death of the Outsider heen. Daarna opent er zich nog wel een New Game+-modus waarin je het spel nogmaals kan doorlopen, maar dan met de speciale krachten van Emily en Corvo uit Dishonored 2. Losse missies kunnen ook gewoon opnieuw worden gespeeld, maar dan met een compleet andere speelstijl. Het is daarbij wel jammer dat er aardig wat omgevingen uit de vorige game gebruikt worden.

Death of the Outsider geeft je vooral erg veel ruimte om op je eigen manier te werk te gaan. Er zijn echter momenten dat het spel net iets te gemakzuchtig ruimtes maar lukraak lijkt te vullen met bewakers. Volledig ongezien blijven moet natuurlijk een beetje uitdagend blijven, maar in sommige levels zitten behoorlijke knelpunten waarin het eigenlijk een beetje oneerlijk voelt en je bijna wel moet moorden. Dat neemt niet weg dat het een dijk van een uitbreiding is.

Dishonored: Death of the Outsider is voor 29,99 verkrijgbaar op de pc, Xbox One en PlayStation 4.