Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon preview – Game Freak over de ontwikkeling en toekomst van de serie

Ietwat onverwacht kondigde Game Freak deze zomer Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon aan voor de 3DS. Nu de games er bijna aankomen wordt er aan de hand van korte trailers meer bekend over de games, maar een aantal vragen blijven onbeantwoord. InsideGamer had het genoegen om bijna een uur te spreken met Kazumasa Iwao en Shigeru Ohmori van Game Freak. We spraken over wat we kunnen verwachten van Ultra Sun en Ultra Moon en hoe de toekomst van de serie eruitziet.

In een gezellige kamer vol Pokémon-knuffels en posters spreken we Iwao, die nieuwe regisseur van de games, en Ohmori, die al sinds Ruby en Sapphire een zeer belangrijke rol speelt bij de ontwikkelaar. Omdat de heren begrijpen dat er wellicht verwarring bestaat over hoe Ultra Sun en Ultra Moon zich verhouden tot de games van vorig jaar, willen ze duidelijk maken dat het gaat om de superieure versies van Sun en Moon, met een hoop nieuwe features en een alternatief verhaal.

“Als we kijken naar wat de games daadwerkelijk zijn, dan spreken we over de superieure versies van Sun en Moon, net zoals Emerald superieur is aan Ruby en Sapphire, en Platinum aan Diamond en Pearl. Deze keer wilden we een meer verrassende en nieuwe game maken voor diegenen die de games al hebben gespeeld, dus besloten we om twee versies te maken. Op deze manier kunnen we spelers een vergelijkbare ervaring bieden als bij een nieuwe game. Er zijn weer twee versies om met elkaar te vechten en te ruilen.”

Vrolijk en duister tegelijk
Op het gebied van verhaal verschillen de games behoorlijk van Sun en Moon. Vanaf het moment dat spelers hun eerste pokémon ontmoeten, tot de post-game content: het plot is significant anders. Hoewel de sfeer van de games behoorlijk duister lijkt te zijn in de trailers, verzekert Iowa ons dat de vrolijkheid van het Hawaii-achtige Alola niet verloren gaat in de games. Vooral rond de climax van het verhaal zullen de games wel een duisterdere twist krijgen dan we gewend zijn van de serie, waarbij de spelers oog in oog komen te staan met de legendarische pokémon Necrozma.

Necrozma is dan ook een centrale factor in de games, de mysterieuze pokémon is immers te zien op de box arts als Dusk Mane en Dawn Wings Necrozma, nadat hij de legendarische pokémon heeft overgenomen. Deze vormen zijn in feite nieuwe, krachtige pokémon met nieuwe aanvallen en Z-moves. Het wezen is ooit ontsnapt uit de wereld van de recent onthulde Ultra Recon Squad, waar hij al het licht heeft gestolen. Omdat hetzelfde staat te gebeuren in Alola, is dit team van vier afgereisd naar de regio om dit te voorkomen. In tegenstelling tot Team Rocket, Team Skull of andere antagonisten in de serie, zijn hun motivaties minder zwart-wit.

Nieuwe omgevingen
Een ander nieuw aspect uit de trailers, zijn de Ultra Wormholes: “In Sun en Moon hebben we de Ride Pokémon geïntroduceerd, de interactieve feature om te reizen met pokémon. In Ultra Sun en Ultra Moon kun je rijden op Lunala of Solgaleo in een soort van opgevoerde versie hiervan. De legendarische pokémon hebben de kracht om Ultra Wormholes te openen en er doorheen te vliegen. Spelers kunnen deze verkennen en werelden bezoeken van Ultra Beasts, om ze daar te vangen”.

Elke Ultra Beast krijgt een eigen wereld die is ontworpen naar het uiterlijk van het beest. De wereld van Xurkitree is bijvoorbeeld een grote boom met constante blikseminslagen, waar de speler het beest moet achtervolgen. Hoe groot deze omgevingen zijn is nog niet duidelijk, maar Ultra Wormholes brengen spelers in ieder geval naar gloednieuwe gebieden. Helaas zullen wormgaten geen antwoorden geven over de parallelle tijdlijnen van de games, maar de regisseur vindt het altijd leuk om te zien dat fans zo enthousiast zijn.

Nieuwe features
De ontwikkeling van Ultra Sun en Ultra Moon begon aan het einde van de ontwikkeling van de vorige delen, waardoor de gebouwen die nog in aanbouw waren geen directe hint waren naar de games. Tijdens de afronding van Sun en Moon was er wel een feature die Iowa en Ohmori in gedachten hadden voor de verbeterde versies, namelijk de Mantine-surfminigame. Inspiratie hiervoor is gehaald uit de vergelijkbare Pikachu-surfminigame uit Pokémon Yellow, die vrijgespeeld wordt door het linken van de game met Pokémon Stadium. Spelers moeten terwijl ze over de golven surfen naar het volgende eiland rotsen ontwijken en zoveel mogelijk stunts uithalen.

Volgens Iowa is de feature bedoeld om een totaal andere gameplay-mechaniek toe te voegen die bij de regio past. Uit de gameplayvideo die we te zien kregen blijkt dat het reizen naar een ander eiland een paar minuten duurt, en dat het op het onderste scherm aangegeven arsenaal aan stunts vrij uitgebreid is. Gedurende de game verdienen spelers meer trucs en worden parcours pittiger, en scores worden online vergeleken met vrienden in een ranglijst. Hoe robuust de minigame gaat zijn valt nog niet te zeggen, maar het een van de vele aanpassingen die de games moeten onderscheiden van Sun en Moon.

Veel meer pokémon
Vermoedelijk de grootste factor die de structuur van de games omgooit is de nieuwe Pokédex. Ultra Sun en Ultra Moon bevatten meer dan vierhonderd verschillende pokémon uit alle regio’s, waarmee het eenvoudiger wordt om je verzameling compleet te krijgen. Afgaande op de verschenen beelden worden de bestaande leefgebieden van pokémon uit de vorige games overhoopgegooid, waardoor de samenstelling van teams drastisch anders gaat zijn. Ook krijgt Lyranroc de nieuwe Dusk-vorm en worden UB Assembly, UB Burst en UB Adhesive toegevoegd aan de game. Iowa en Ohmori deden vrij geheimzinnig over mogelijke nieuwe Alolan-vormen van oude pokémon, aangezien volgens hen “alles wat er tot nu toe is aangekondigd niet per se alles is wat in de game zit.” Wel konden ze melden dat Mewtwo ook te vangen is.

Het zou een slimme zet zijn om meer pokémon te creëren die een ander uiterlijk en type hebben door het klimaat van Alola. Op het internet zijn namelijk grote hoeveelheden tekeningen en andere fan-art te vinden van zelfbedachte Alolan-vormen. Toen we Iwao en Ohmori onze favoriete lieten zien, doken ze echter snel onder de tafel.

“We kijken in ieder geval niet naar fan-art, omdat het ons dan misschien beïnvloedt bij het ontwerpen van nieuwe vormen. We willen iets maken waar mensen nog niet over hebben nagedacht en fan-art helpt daar dus niet bij. We proberen te bedenken hoe het klimaat van Alola een pokémon beïnvloedt, maar nu met een idee komen is erg lastig. Het zou waarschijnlijk voor verwachtingen zorgen bij fans, en ik weet niet of we die kunnen waarmaken.”

Aangepaste trials
Toch blijft feedback van de fans erg belangrijk voor Game Freak. Shigeru Ohmori zegt bijvoorbeeld de reacties op de vorig jaar geïntroduceerde trials goed in de gaten gehouden te hebben, en hij was blij om te zien dat het overwegend positief ontvangen werd. Volgens hem zijn trials niet per se de toekomst, maar probeert het team altijd nieuwe manieren te verzinnen om spelers te verrassen. Sun en Moon vierden immers de twintigste verjaardag van de serie, waardoor Game Freak het frisse gevoel van gyms wilde terugbrengen. Ultra Sun en Ultra Moon bevatten een nieuwe trial van het personage Mina en de bestaande trials bevatten nieuwe activiteiten en nieuwe Totem Pokémon.

Trials zijn volgens Ohmori een voorbeeld van hoe feedback wordt verwerkt door de ontwikkelaar. Spelers dachten ook een feature uit Heartgold en Soulsilver te zien in een trailer, waarbij een pokémon achter de trainer aanloopt. Helaas voor ons is dit niet het geval, maar de game bevat wel meer pokémon in de wereld dan ooit tevoren. Dit heeft ook implicaties gehad voor het optimaliseren van de games voor zowel oude als krachtigere New 3DS-systemen. Het bleek een lastig proces te zijn en in de testfase is nog een hoop aangepast om de game op alle versies draaiende te krijgen.

Nintendo Switch
Ultra Sun en Ultra Moon spelen zich opnieuw in Alola af en introduceren weinig nieuwe pokémon, maar desondanks lijkt het erop dat Game Freak er alles aan doet om de 3DS nog eenmaal een frisse ervaring te geven. Hoewel we aanvankelijk af hadden gesproken niet over de Nintendo Switch te spreken, konden we het uiteraard niet laten om te vragen naar een mogelijke Pokémon Stars voor het nieuwe platform. De goedlachse Kazumasa Iwao en Shigeru Ohmori gaven ons een prachtig antwoord:

“Alola is nu onderdeel van de wereld en dat zal zo blijven. Geruchten over de Switch zijn er altijd, maar we willen dat spelers eerst Ultra Sun en Ultra Moon spelen en dan geduldig wachten op de Switch-game. We kunnen wel een grote onthulling doen: er zullen Pokémon zijn en je kunt ze vangen met Pokéballs!”

Door: Jacco Peek

Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon verschijnen op 17 november voor 3DS.