in

Horizon Zero Dawn – The Frozen Wilds review – Bekende, indrukwekkende kost


Horizon Zero Dawn is zonder twijfel een van de beste games van het jaar. Een uitbreiding met meer van dat goede kan dus alleen maar een schot in de roos zijn, toch? Ja, het is weer genieten, maar na het uitspelen van The Frozen Wilds beseften we dat we niets hebben ervaren dat we niet al in de hoofdgame hebben meegemaakt.

The Frozen Wilds voegt een nieuw gebied toe aan de wereldmap van de originele game. In het noorden ligt The Cut, een besneeuwd gebied dat een aantal prachtige vergezichten toevoegt aan een toch al indrukwekkende game. Sneeuw dwarrelt regelmatig naar beneden en geeft een winters gevoel aan je avontuur.

In dit gebied woont de Banuk-stam, dat door een grote vurige rookwolk in de bergen gelooft dat een demoon het gebied in zijn macht houdt. Daar hebben ze dan ook alle reden toe: er zijn diverse nieuwe robotvijanden die in dit gebied rondlopen die bezeten lijken te zijn. Aloy, behulpzaam als ze is, probeert gedurende deze uitbreiding het vertrouwen van de Banuk-stam te winnen om uiteindelijk op onderzoek uit te gaan wat er nou precies aan de hand is.

Pittig avontuur
Het nieuwe gebied wordt direct toegevoegd aan de hoofdgame, maar het is aan te raden dat je je personage naar minstens level 40 brengt voordat je aan de slag gaat. De nieuwe vijanden, waaronder een op een grote beer lijkende robot, bieden een fikse uitdaging waar je je geüpgradede wapens uit de hoofdgame voor nodig zult hebben. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden maken de agressieve vijanden het je knap lastig.

The Frozen Wilds biedt enkele nieuwe wapens en nieuwe moves die je door te levelen kunt ontgrendelen. Deze moves geven Aloy vooral meer flexibiliteit en laten haar bijvoorbeeld meer aanvallen gebruiken terwijl ze op een bewegende robot zit. De toevoegingen zijn niet essentieel voor de uitbreiding an sich, maar vormen wel een welkome toevoeging voor het complete spel. Een van de nieuwe wapens is wel zeer krachtig, wat de strijd tegen de machines wat eerlijker maakt. Ook een nieuw pak dat je health langzaam oplaadt is een welkome toevoeging.

Weinig nieuws, toch fijn
The Frozen Wilds biedt zo’n tien uur aan nieuwe content, waaronder enkele leuke zijmissies en een nieuw jachtgebied. Het verhalende gedeelte met de hoofdmissies kan in ongeveer de helft van die tijd uitgespeeld worden. Het valt daarbij op dat je onderweg dingen tegenkomt die eigenlijk ook al in de hoofdgame zaten. Enkele sterke robots om tegen te vechten, behoorlijk wat klauterwerk, een tocht door een verlaten structuur uit de oude wereld; het is inmiddels bekende kost.

Bijgevolg kan het gebeuren dat je na het spelen van The Frozen Wilds niet het idee hebt iets te hebben meegemaakt dat écht iets toevoegt aan het toch al goedgevulde origineel. Het helpt daarbij niet dat de uitbreiding zich afspeelt tíjdens het verhaal van de hoofdgame en niet daarna. Aloy komt niet tot nieuwe inzichten die een twist aan de lore van Horizon geven.

Dat The Frozen Wild toch met het cijfer dat hieronder prijkt beloond wordt, is dan ook geheel te danken aan de algehele kwaliteit van de uitbreiding, die qua gameplaymechanieken en presentatie op hetzelfde niveau zit als het origineel. Aloy laat zich nog altijd wonderbaarlijk soepel besturen, al is het even wennen na Zelda: Breath of the Wild en Assassin’s Creed Origins dat ze niet op elke willekeurige berg of muur kan klimmen. We hadden zelfs het idee dat de spelwereld en tussenfilmpjes van The Frozen Wilds nog meer details bevatten dan het toch al prachtige Horizon Zero Dawn. Daarmee is deze uitbreiding een fijn excuus om nog eenmaal in Guerrilla Games’ indrukwekkende virtuele wereld te duiken.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Rocket League over een weekje naar Switch – Lanceringstrailer

Lego-fan bouwt World of Warcraft-kasteel met 55.000 blokjes