LEGO Marvel Super Heroes 2 review – Superbuggy en toch superleuk

LEGO Marvel Super Heroes wordt door menig fan van de gameserie gezien als de beste van alle LEGO-games (en dat zijn er inmiddels alweer bijna twintig), dus het is niet geheel verrassend dat er nu een opvolger is. De franchise staat bekend om zijn enorme verscheidenheid aan speelbare personages en de Marvel-put lijkt wat dat betreft bijna oneindig wat te bieden te hebben. Na tien jaar LEGO-titels lijkt dat voor de gameplay echter niet op te gaan.

Voorafgaand aan het oordeel een kleine disclaimer. Ik had deze game eigenlijk al kunnen recenseren voordat de releasedatum zich aandiende, maar ik heb er bewust voor gekozen dat niet te doen. De game werd geteisterd door haperingen, waaronder een bug die ervoor zorgde dat mijn personage steeds terugkwam als kruiwagen en uit elkaar spatte. Dat resulteerde in het opnieuw moeten doen van dik twintig minuten speeltijd, en het was niet de enige keer dat dit gebeurde. Nu staan LEGO-games erom bekend op het laatste moment nog van flinke updates te worden voorzien – dat moet ook wel in het enorme tempo dat ze verschijnen – maar zelfs die update heeft de game niet helemaal weten glad te strijken.

En weer opnieuw
Het grootste probleem is het laden van oplossingen. Dit is een bekend probleem van de franchise, al heb ik het nog nooit zo heftig meegemaakt als in LEGO Marvel Super Heroes 2. Als je al te ver doorloopt in een level, dan kan het zomaar gebeuren dat je bij het teruglopen om een bepaalde kettingreactie in gang te zetten, wel de boel ontsteekt maar dat het vervolgens niet helemaal goed geladen wordt. Hierdoor kun je uren zoeken naar hoe je verder moet, maar je blijft muurvast zitten omdat het probleem technisch is. Dit is uitermate frustrerend, omdat je niet alleen veel tijd kwijt bent met zoeken – wat over het algemeen normaliter juist leuk is aan LEGO – maar ook omdat je hierdoor weer een heel stuk opnieuw moet spelen.

Het is zo jammer dat de game kampt met technische problemen, want er is ook veel om van te houden. Bijvoorbeeld de in LEGO Marvel Super Heroes geïntroduceerde vechtcombo’s waarbij superhelden elkaar gebruiken voor extra stevige aanvallen, en die viert hoogtij in deze opvolger. Het is enorm tof om Captain America met zijn schild She-Hulk te zien helpen om bij een hoger gelegen stang te komen, of om Thor Ms. Marvel rond te zien slingeren om haar vervolgens op perfecte wijze richting de schurk te gooien. Het zijn grappige vechtmethoden die afleiden van de verder standaard vecht-puzzel-en-platformgameplay.

Bovendien is er ook weer een heleboel te verzamelen. Daarmee valt Traveller’s Tales ook extreem in herhaling, maar het blijft lekker om alle LEGO-objecten uit elkaar te slaan en al die studs (LEGO-valuta) op te rapen die je later in de game kunt gebruiken om opties zoals een stud-multiplier aan te schaffen. Hiermee kun je weer sneller studs sparen, waarmee je weer sneller personages en voertuigen kunt kopen. Het verzamelen houdt daarbij niet op: in elk level zijn meerdere gouden blokken te krijgen, maar ook speciale kits, Stan Lee’s die gered moeten worden, enzovoort. Het is allemaal gesneden koek voor LEGO-gamers, maar het kan wat heftig zijn voor nieuwelingen. De game legt daarbij niet heel veel uit over alle verzamelobjecten, maar uiteindelijk wordt gaandeweg duidelijk waar alles voor is.

Chronopolis
Dit verzamelen, vechten, platformen en puzzelen komt pas echt tot leven dankzij de vele Marvel-helden die de boel opvrolijken met hun overdreven uitroepen, grapjes en schattige maniertjes. De LEGO-poppetjes zijn niet verplicht zich aan de films te houden: de stemmen zijn speciaal voor de game ingesproken en er zit zelfs een origineel verhaal in. De levels zijn daarbij vervlochten in de hub, Chronopolis, wat een soort samensmelting is van bekende Marvel-gebouwen, zoals de wereld van Doctor Strange en die van de Inhumans. En niet alleen de helden zijn aanwezig: je vecht in elk level ook tegen een superschurk, zoals Doctor Octopus, Klaw en Man-Ape.

Dat alles klinkt fantastisch, en dat was het absoluut geweest als je niet telkens vast zou komen te zitten door technische fouten. Bovendien lijkt de rek er inmiddels echt wel uit te zijn: we hebben al zoveel LEGO-games gespeeld en juist omdat dit ook nog eens een vervolg is, is het nog duidelijker dat er weinig wordt vernieuwd. Een nieuwe setting met nieuwe franchises had dat enigszins kunnen verdoezelen, maar juist nu weer Marvel van stal wordt gehaald, wordt ook pijnlijk duidelijk dat TT Games iets te graag doet wat het al kent, in plaats van dat het innovatie en verrassing zoekt. Jammer, want Marvel is juist wel altijd op zoek naar iets onverwachts.

LEGO Marvel Super Heroes 2 is nu uit op PlayStation 4, Xbox One, PC en Switch. Voor deze recensie is de PS4-versie gespeeld.