The Elder Scrolls V: Skyrim Switch review – Touch the Sky one last time

Skyrim spelen op een handheld van Nintendo leek tot voor kort compleet onmogelijk, maar het is 2017 en met de Switch heb je ineens een goede reden om de vijfde Elder Scrolls opnieuw of juist voor de allereerste keer op te pakken. Maar of je nu een nieuwkomer of een vaste gast in Skyrim bent; de tijd lijkt hier toch een beetje te hebben stilgestaan.

Wat er in 2011 misschien nog wel mee door kon, is vandaag de dag pijnlijk verouderd. Grote delen van Skyrim op de Switch voelen daarom bijzonder kneuterig. De animaties van alle wezens in deze gigantische fantasiewereld, de ronduit slechte gevechten en de eentonig opgezette quests zijn plotseling een stuk lastiger te slikken. Skyrim is niet fantastisch oud geworden en in sommige opzichten had dit spel misschien beter in het verleden kunnen blijven.

Draken op de wc
Toch zijn er delen van Skyrim die nog steeds ongeëvenaard zijn en zeker op de Switch blijkt dat deze game meer is dan de som der delen. De mogelijkheid om waar je maar wilt deze gigantische fantasiewereld te verkennen, is gewoon heel erg tof. Rondlopen door de bossen van Skyrim, plotseling op een verloren mijn stuiten of het opnemen tegen een draak die ineens opduikt, maken deze game nog steeds bijzonder… helemaal wanneer je dat nu allemaal tijdens een toiletbezoek kunt meemaken.

De Switch lijkt ondertussen totaal geen moeite te hebben om deze regio van Tamriel in al zijn details en mogelijkheden te tonen. Waar Skyrim op de vorige generatie een matige port was, is het spel op de Switch een stuk stabieler. Vastlopers en bugs zijn er nog steeds, maar de framerate zakt niet voortdurend in en de laadtijden zijn ook opvallend korter.

Zwiepen in Skyrim
De Switch-versie heeft daarnaast een aantal extra’s die je niet zo snel zult tegenkomen in andere versies van de game. Wanneer je de Joy Cons loskoppelt van de console kun je door de controllers te zwiepen ook met je zwaard zwaaien. Het is alleen geen één op één vertaling van je bewegingen waardoor het om heel eerlijk te zijn geen geweldige optie is. Veel handiger werkt het richten met de bewegingsbesturing wanneer je een pijl en boog erbij pakt. Rondsluipen en bandieten vanaf een afstandje uitschakelen wordt op die manier een stuk eenvoudiger.

Van veel minder belang is de toevoeging van amiibo. Met een speciale spreuk kun je een keer per dag in de wereld van Skyrim een speciale schatkist laten verschijnen. Een Legend of Zelda-amiibo geeft de meeste kans op een speciale outfit, maar in principe kun je ieder figuurtje gebruiken. De inhoud van de schatkisten is echter meestal vrijwel nutteloos. Sta niet gek te kijken als er alleen maar een slechte dolk, twee muntstukken en een rauwe vis inzitten. De echt goede loot moet je toch gewoon zelf vinden.

Vanille Skyrim Deluxe
Wat content betreft ontbreekt er in de Switch-versie een belangrijke optie die wel in de vorig jaar verschenen remaster van Skyrim zat. Het is namelijk niet mogelijk om op de console mods te installeren die de ervaring uitbreiden of verbeteren. Op die manier zit je ook op de Switch vast aan de gebreken van Skyrim (die met de jaren steeds duidelijker zijn geworden). Als role-playing game is het spel niet bijzonder diepgaand, voorwerpen zoeken of sorteren in je inventory is redelijk omslachtig en de kleine grafische updates zoals de verbeterde lichtinval moet je in deze versie dus missen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Skyrim op de Switch te weinig content heeft. Naast de gigantische hoeveelheid quests die al in de standaarduitvoering van het spel zaten, herbergt de Switch-versie ook alle uitbreidingen zoals Dawnguard en Dragonborn. Die laatste questline voegt een heel nieuw gebied toe; alsof Skyrim zelf al niet groot genoeg was. Het aantal missies, grotten, quests en personages is zes jaar later nog steeds indrukwekkend, maar ook op dit gebied vallen de tekortkoming weer op.

Parel in puin
Door deze bijna eindeloze stroom van simpele fetchquests – waarin je steeds naar dezelfde soorten kerkers en grotten wordt gestuurd – is het soms lastig om de echt leuke verhaallijnen te vinden. Het hoofdverhaal van Skyrim valt daar in ieder geval niet onder, maar de missies voor de Thieves Guild of de Dark Brotherhood zijn gelukkig nog steeds bijzonder vermakelijk. Dat vraagt eerst dus wat zoekwerk, maar er zijn echt nog delen van Skyrim die de tand des tijds hebben doorstaan.

Ondanks al deze kritiek valt niet te ontkennen dat Skyrim nog steeds enorm tot de verbeelding spreekt. Het zegt veel dat ik ondanks alle minpuntjes weer met plezier tientallen uren in deze game heb gestoken en zeker van plan ben om delen van de wereld te verkennen die ik nog niet eerder heb gezien. Er zijn bovendien nog zoveel quests die mijn persoonlijke Dragonborn nog tot een goed einde moet brengen, dat je gerust kan zeggen dat Skyrim ondanks al zijn tekortkomingen in 2017, nog steeds iets speciaals heeft.