in

Op Verzoek – Games die de meeste vrijheid bieden


Games onderscheiden zich van andere media door hun interactieve aard. Dat spelers de ruimte krijgen om zelf input te geven betekent echter niet dat de mogelijkheden oneindig zijn. Sterker nog, we volgen vaak zonder dat we daar invloed op hebben een verhaal in een game. Dat is niet erg. Toch is bij veel spellen enige vrijheid wel wenselijk als we het gevoel willen krijgen dat onze keuzes ook daadwerkelijk iets bewerkstelligen. In de Op Verzoek van deze week kijken we daarom naar games die spelers de meeste vrijheid bieden.

The Elder Scrolls 3: Morrowind

Morrowind is een voorgeprogrammeerde wereld met zijn eigen regels en scripts. Personages hebben gelimiteerde gespreksmogelijkheden en bieden vaak niet meer dan een kort gesprek of een enkele quest. Toch hebben spelers binnen die gebruikelijke gamebeperkingen behoorlijk veel keuzevrijheid. Zo kun jij als Nerevarine kiezen bij welk huis je wilt horen en in wat voor vaardigheden je wilt specialiseren.

Daarbij kies je voor veel personages op je pad wie blijft leven en wie sterven moet, en heb je boven alles de vrijheid om jouw plekje in de wereld te vinden. Vergeet hierbij niet het save-systeem waardoor je op alle momenten je progressie kunt opslaan en een vorig savepunt kunt herladen. Dit verlaagt de drempel om roekeloos een grot in te gaan waarvan vol onbekende gevaren of te kijken of je een grote sprong overleeft. Voor de hardcore speler is ook nog uit te zoeken hoe het nu echt zit met Vivec, een van de drie god-kings van Morrowind en pilaar van de Tribunal Temple, en de manier waarop hij een godheid geworden is. Als je vervolgens tot de conclusie komt dat Vivec eigenlijk geen bestaansrecht heeft kun je zelfs hem om het leven brengen. Of niet. Dat is pas echte vrijheid.

Grand Theft Auto 5

Grand Theft Auto staat synoniem met enorme vrijheid. De map van GTA 5 is enorm en heeft meerdere steden en gebieden om te verkennen. Daarbij heb je ook nog eens enorm veel keuze aan dingen om te doen. Alleen al in de campagne zijn er drie hoofdpersonages, Franklin, Michael en Trevor, waarmee je 69 hoofdmissies kunt spelen. Naast deze missies zijn er nog een aantal zijmissies, random events en personages waarmee je nog uren zoet kan zijn.

GTA Online voegt hier nog veel meer mogelijkheden aan toe. De vrijheid begint al wanneer je je eigen speler moet samenstellen met een compleet eigen persoonlijkheid. Online biedt veel extra missies en vele jobs die niet alleen door Rockstar Games gemaakt zijn, maar ook door de GTA-community zelf. In GTA Online heb je namelijk de keuzes om zelf aan de slag te gaan met het maken van eigen Races, Deathmatches, Captures, en Last Team Standings. Gaan en staan, doen en laten wat je maar wilt. Dat is de essentie van Grand Theft Auto.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Toen de eerste The Legend of Zelda uitkwam in 1986 was het een werkelijke revolutie wat betreft spelersvrijheid. Je drukte op start en daar stond je dan, in een enorme wereld die klaar lag om verkend te worden. Pak je houten zwaard uit de grot van de oude man (of niet) en ga je eigen weg! Als je iets verkeerd deed kwam je er vanzelf wel achter wanneer Link het loodje legde. Naarmate er nieuwe delen uitkwamen werd deze vorm van gamedesign steeds minder gebruikt. Het werd steeds gebruikelijker om het handje van de speler vast te houden.

Maar toen kwam The Legend of Zelda: Breath of The Wild uit. Dat was tegelijkertijd een terugkeer naar de roots van de reeks en een frisse wind. Het moment dat je de Sheikah Temple uitloopt, ben je te doen wat je maar wil. Je krijgt een openingsshot waarin je de enorme wereld ziet en vervolgens zoek je het maar lekker uit. Probeer gerust de laatste baas direct te verslaan. Het gaat je niet lukken, maar het kán. Beklim de hoogste berg, neem een duik in een meertje in de buurt of ga wat Moblins pesten. Wat je ook besluit te doen, het kan. Het mag. De game zal je niet tegenhouden!

Minecraft

Minecraft geeft je de vrijheid om een hele eigen ervaring in de game te creëren. Het spel heeft verschillende modi, zoals Creative, waarbij je met oneindige voorraad van alle items uit het spel aan de slag kunt. De vergelijking met Lego is snel gemaakt, maar eigenlijk is veel meer mogelijk. Zo zijn er wel mensen die een werkende Windows-pc hebben nagebouwd in Minecraft en Zweinstein uit Harry Potter, waarin je vervolgens zelf avonturen kunt beleven.

In Survival begin je zonder spullen en moet je, zoals de naam van de modus al impliceert, zien te overleven in een enorme wereld. Hierin kun je de Ender Dragon proberen te verslaan, de onderwereld bezoeken en onderwatertempels ontdekken. Online barst het van de servers met ieder zijn eigen wereld met zijn eigen regels. Er zijn servers waarin spelers vooral tegen elkaar vechten en dus focussen op de combat van de game. Andere servers richten zich op role-playing of op het vredelievend opbouwen van een Minecraft-community. In Minecraft geldt dat jij je eigen avontuur maakt.

World of Warcraft

Het aantal mogelijkheden en keuzes dat een spel biedt is bepalend voor het gevoel van vrijheid van de speler. Als er een mmorpg is waar je veel mogelijkheden hebt is het wel de klassieker World of Warcraft. De game is te spelen zoals jij dat wilt. Niet alleen op de klassieke manier door je eigen klasse en kant te kiezen en omdat je de wereld op je eigen manier kunt ontdekken, maar omdat je je simpelweg lekker bezig kunt houden met waar jij maar zin in hebt.

Sommige spelers kiezen ervoor om bij een guild te gaan en raids te doen met vrienden. Anderen spelen liever in hun eentje en voltooien alle quests. Daarnaast kun je je bezighouden met allerlei evenementen, een kermis bijvoorbeeld. Als je dat allemaal zat bent kun je altijd nog weken zoet zijn met het verzamelen van huisdieren en het voeren van pet-battles… Je krijgt er zelfs ervaringspunten voor. World of Warcraft is in essentie meerdere games in één oneindig pakket.

[poll 908]Dit waren een paar games waarin er geen maat staat op wat je allemaal kunt doen als speler. We hebben natuurlijk ook gedacht aan Fallout 4, Mass Effect, Elite: Dangerous en Undertale — hebben we er nog eentje gemist of heb jij een andere kijk op wat vrijheid in een game betekent? Laat het ons weten in de comments en vergeet niet te stemmen op de Op Verzoek van volgende week.[/poll]

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Ho-oh verschijnt nu in Raid Battles van Pokémon Go

De moeilijkheidsgraad van games: een geschiedenis