Gear Club Unlimited review – Budget racer

Met Mario Kart 8 Deluxe heeft de Switch misschien wel een van de beste arcaderacers ooit in zijn aanbod. Het racegenre is echter breed genoeg om nog een heleboel andere soorten spellen over lekker scheuren te ondersteunen. Gear Club Unlimited lijkt het op het eerste gezicht bijvoorbeeld over een andere boeg te gooien door de realistische kant op te gaan.

Xbox heeft Forza en PlayStation heeft Gran Turismo, waarom zou de Switch dan niet zijn eigen racesim kunnen hebben met Gear Club? Twee dingen zitten dat idee alleen een beetje in de weg. Gear Club is namelijk een Android-game die nu opnieuw uitgebracht is op de Switch voor de volle prijs en daarnaast is er eigenlijk weinig realistisch racewerk in dit spel te ontdekken.

Voormalig F2P
Die verwarring over wat voor gamer Gear Club precies is komt vooral door het feit dat er erg veel nadruk wordt gelegd over de verschillende classes van racemonsters en de talloze manieren waarop ze te upgraden zijn. Op dit gebied laat Gear Club duidelijk zijn F2P-achtergrond zien. Op je mobieltje moet je namelijk kostbare credits sparen om remmen, motors en banden te kopen om races makkelijker te maken. Het voelt na het installeren van deze onderdelen alleen niet alsof je auto ook echt beter op de weg ligt. Je tegenstanders worden er vooral makkelijker door te verslaan.

Op je mobieltje kun je nog tientallen auto’s en honderden upgrades vrijspelen zonder te racen, maar door met microtransacties in de weer te gaan. Dat gedeelte is er in deze versie uitgesloopt, wat het niet meteen een betere game maakt. De grind om nieuwe dingen vrij te spelen is nog steeds aanwezig, maar credits verdien je in bizarre aantallen (1421 punten voor het winnen van een race) en bovendien behoorlijk snel. Wat overblijft is een game die overduidelijk gestript is van zijn om geld bedelende onderdelen en zonder dit een beetje vreemd aanvoelt.

Hergebruik en goedkoop
Gear Club is bovendien niet bepaald de realistische racer die het probeert te zijn. Van vangrails stuiter je gemakkelijk weer af, remmen in bochten is niet nodig en van beschadigingen op de verschillende bolides is niets terug te zien.

Het zorgt er allemaal voor dat Gear Club simpelweg een beetje goedkoop aanvoelt. Er zijn bijvoorbeeld heel erg veel verschillende races, maar daarin worden wel steeds dezelfde locaties en bochten hergebruikt. Uiteindelijk voelt iedere baan eigenlijk zo goed als hetzelfde aan. Minstens zo knullig is de bestuurder die je duidelijk voorin de auto kunt zien en bewegingloos blijft wanneer je een haarspeldbocht induikt. Het kwalijkst is misschien wel het erbarmelijke geluid dat sommige auto’s op topsnelheden maken. Ze klinken als matig opgevoerde scooters – niet om aan te horen dus , maar wie wil winnen moet natuurlijk wel flink op het gaspedaal trappen.

Prima rijgevoel
Na al die overduidelijke tekortkomingen is het daarom des te opvallender dat Gear Club als aracade-achtige racegame er best mee door kan. Vooral in auto’s die je later in de game krijgt zit het gevoel van snelheid er goed. Bovendien, omdat veel van de races een soort time trials zijn waardoor je dwars door je tegenstanders heen kan rijden, draait het des te meer om je echte stuurkunsten. Er zijn bovendien zo verschrikkelijk veel dingen om vrij te spelen dat je best wat tijd kan besteden in het ontwerpen van je eigen garage en het upgraden van ieder racemonster.

Vooral in je garage is te merken dat deze game zich duidelijk toespitst tot autoliefhebbers. Ieder model is vanuit alle hoeken te bekijken en aan te passen met spoilers en nieuwe laklagen. Ook in deze menu’s valt de mobiele oorsprong van Gear Club op. De menu’s zijn ietwat onhandig ingedeeld omdat ze stiekem gewoon gemaakt zijn voor een aanrakingsscherm zoals op een telefoon.

Gear Club Unlimited heeft zich daarmee in een vreemd soort bocht weten te wurmen. Dit is overduidelijk een B-game die op het gebied van racen zelf nog best te pruimen is. Het feit dat er zowel lokale als online multiplayer zit inbegrepen in het pakket is daarom best een nette toevoeging. Verwacht niet dezelfde gezellige online drukte als in Mario Kart 8 Deluxe, maar zelfs nu kun je nog mensen online vinden om tegen te racen.