Super Meat Boy (Switch) review – Nog altijd koning platformer

Behoeft Super Meat Boy nog een introductie? Een van de meest solide platformers van dit decennium is nu ook op de Switch verkrijgbaar en dat is, hoe kan het ook anders, wederom genieten.

In simpel geanimeerde filmpjes zien we hoe Bandage Girl, de vriendin van Meat Boy (niet veel meer dan een rood hompje vlees) ontvoerd wordt door Dr. Fetus. Dat is de enige reden die je krijgt om meer dan honderd korte platformlevels uit te spelen en de kidnapper van Meat Boys vriendin op zijn donder te geven.

Heerlijk uitdagend
Door de toegenomen populariteit van indiegames van de afgelopen jaren is een reeks pittige 2D-platformlevels allang geen unicum meer, maar zelden wordt het zo perfect uitgevoerd als in Super Meat Boy. Dat is mede te danken aan de niet minder dan exceptionele besturing. Met Meat Boy rondrennen en springen voelt gewoon goed. Hij reageert pijlsnel en correct op de knoppen die je indrukt. Hij glijdt heerlijk van muur naar muur en zijn grote sprongen zijn in de lucht nog te corrigeren. Je hebt altijd het gevoel compleet onder controle te zijn van het hoofdpersonage.

Een ander wapenfeit van Super Meat Boy is het geweldige leveldesign en de manier waarop de game je hardhandig lessen bijbrengt. In de eerste werelden leer je systematisch cirkelzagen, zout (want je bent een klomp vlees) en allerlei vijanden te ontwijken. Het spel brengt je bij hoe je van muur naar muur springt en hoe bepaalde obstakels zich gedragen en bewegen. Bijna elk level introduceert weer een nieuwe uitdaging, waardoor je langzaam maar zeker een expert wordt in het besturen van dat schattige blokje vlees.

Dat wil niet zeggen dat de game makkelijk is, integendeel: doodgaan is onderdeel van het leven in deze game. Keer op keer spring je net verkeerd, beland je op een cirkelzaag of val je de afgrond in. Deze fouten zijn juist de lessen die je leert om ze de volgende keer niet (of in ieder geval niet zo snel) te maken. Gelukkig sta je met een druk op de knop weer meteen aan het begin van het level, zonder laadtijden of irritante menu’s die je moet doorlopen, dus het voelt nergens frustrerend. Super Meat Boy is het schoolvoorbeeld van ‘vooruit, nog één keertje dan’-gamedesign.

Super Meat Switch
Hoewel de game in 2010 op Xbox 360 verscheen en inmiddels op allerlei platformen is verschenen, introduceert de Switch-versie toch iets nieuws. Een nieuwe splitscreen-modus geeft je de mogelijkheid om in willekeurig gekozen levels het op te nemen tegen een medespeler naast je op de bank. Waar ondergetekende de originele versie van Super Meat Boy samen met een collega uitspeelde door om de beurten een level te overwinnen, kun je nu dus tegelijk spelen – al neem je het dan tegen elkaar op. Het is een leuke toevoeging die zeker door het principe achter de Switch – de console komt met twee Joy-Cons – perfect bij het apparaat past.

Iets minder leuk is dat de originele soundtrack van de game hier nergens te vinden is. Dat wisten we van tevoren, want ook de PS4-versie bevat deze soundtrack niet. Helaas heeft een geschil tussen ontwikkelaar Team Meat en de originele componist ervoor gezorgd dat de geweldige muziek uit de Xbox 360-versie niet meer gebruikt mag worden. De nieuwe soundtrack is functioneel, maar bereikt de hoogtes van het origineel niet. Zeker als je dat origineel nooit hebt gespeeld, zal je het hier niet missen, maar jammer blijft het wel.

Dat doet verder nauwelijks iets af aan de kwaliteit van de game, die bij de oorspronkelijke release al torenhoog was. Op de Switch loopt de game net zo goed – niet zo gek ook, want grafisch is het spel niet veeleisend – en het gemak en de snelheid waarmee het systeem aan te zetten is en een game op te starten is, passen perfect bij het nog-één-potje-gevoel van de game. Platformfanaten die Super Meat Boy voor het eerst mogen ervaren, staat een fenomenale uitdaging te wachten.