in

Monopoly Tycoon (PC)


Er was eens een tijd… waarin je nog gezellig met de hele familie aan tafel zat. Moeder breide, vader las de krant en de kindertjes deden een spelletje. Niet op hun nieuwe handheld, ook niet op de console, maar een doodgewoon bordspel. Mens erger je niet, ganzenbord en…. Monopoly. Het spel wat het kapitalisme spelenderwijs aan de kleine kindertjes doorgaf, die zo op volwassen leeftijd brave en hardwerkende burgers zouden worden. De één een uitstekende ondernemer en de ander een simpele fabrieksarbeider, maar allemaal met hun eigen kansen. De mogelijkheden die ze zelf mochten creëren. Wie heeft er nou niet van dat spel gehoord. Wereldwijd wordt het nog steeds gespeeld, niet alleen meer gezellig aan de tafel, maar ook op de computer. Toen kwam een zekere ontwikkelaar op het idee om het spel een andere inhoud te geven. Nog wel met wat basisprincipes, maar toch ook weer heel anders. Monopoly Tycoon was geboren….

MT gooit het oude bordspel monopoly in een geheel andere richting. Niet meer het simpele huisjes en hotel- bouwende bordspelletje, maar een niet al te moeilijke economische simulator. Een spel waarbij je onkostengrafieken te zien krijgt van je winkels, enquêtes kan houden aan inwoners voor hun levensbehoeften, bedrijven kan overnemen en noem het maar op. De ontwikkelaar heeft het spel gemaakt voor kinderen, en dat hebben ze toch best wel mooi in balans kunnen brengen. Niet al te moeilijk voor hen die dat willen, maar ook wel een pittig niveau voor de gevorderden. Wat dat betreft een groot compliment aan de ontwikkelaar dus. Omdat er nog behoorlijk veel knoppen en opties zijn in het spel, heeft de ontwikkelaar een zéér duidelijke tutorial gemaakt. Echt stapje voor stapje wordt je daar duidelijk gemaakt hoe het spel in elkaar steekt. En dat is ook wel nodig, want MT biedt ontzettend veel. Laten we maar het begin starten….

Het spelbord zoals je dat herinnert van Monopoly is in MT verwerkt in een echte, levende stad. Elke straat is in feite een woonblok in de stad. Je hebt vier stations, twee nutsbedrijven, de alom bekende kalverstraat en ga zo maar verder. Op die blokken kunnen vervolgens winkels en appartementen gebouwd worden. Deze winkels en appartementen zijn geheel aan te passen. De kwaliteit van het gebouw, laag, gemiddeld en hoog, verschillende bouwstijlen én de grootte van de winkel natuurlijk. Goed, we hebben onze eerste winkel dus. Nu is het zaak om je winkel zo goed mogelijk te laten functioneren, wat gedaan kan worden door de prijs aan te passen. Logisch natuurlijk ook, bij lage prijzen zullen klanten eerder naar jouw winkel toegaan dan bij hoge. Echter, de plaats waar een winkel staat maakt ook nog verschil uit. Staat jouw winkel bijvoorbeeld eenzaam in een woonblok zal het minder klanten trekken dan wanneer het in een drukke winkelstraat ligt. Elk hele straat (bruin, oranje, blauw etc.) heeft zijn eigen aanzien. Dit aanzien wordt aangeduid met sterren. Staat jouw winkel op een woonblok met een hoog aanzien, dan zullen klanten ook eerder naar jouw zaak komen.

Echter, waar er zoveel mogelijk is met winkels valt er vrijwel niets te doen met de stations en nutsbedrijven. Deze kan je kopen doormiddel van een veiling, waarbij alle spelers mogen bieden op het perceel. Als je een station in bezit hebt, levert het allereerst een standaard bedrag per dag op en krijg je ook nog wat inkomsten door de verkoop van kaartjes. De hoeveelheid hiervan ligt aan de hoeveelheid forensen en toeristen in de stad, wat tijdens de hele spelduur constant verandert. Stations zijn dus in feite onafhankelijke bedrijven van jou, ze leveren geld op, maar verder kan je niets aan het beleid van hen veranderen.

Wat dus wel verandert in het spel is de hoeveelheid winkels en het aantal inwoners. Laten we beginnen met de winkels. Elk nieuw spel wat je start, of het nou een missie is of niet, begint het jaar 1930. Één dag in het spel staat vervolgens voor vijf jaar. Het jaar waarin je hoogstens kan komen is het jaar 2000. Tot zover gaat het spel en dat is best wel jammer, want als je echt een gigantisch imperium wil opbouwen, ben je vaak heel lang bezig. Ik had daarom zelf liever gezien dat de jaren gewoon onbegrensd zouden zijn, zodat je daarin niet beperkt kan worden.

Als tweede de bewoners. Kijk, je hebt een man en een vrouw, en als die lief doen komt er een ooievaar met een baby! Kindje erbij en inwonersaantal gegroeid. Daarnaast heb je ook elke dag te maken met een overlast van die irritante, cameraklikkende Japanners. Soms heb je meer Japanners en soms weer minder. Over het algemeen komen er per dag een procentuele hoeveelheid inwoners, of beter gezegd klanten, bij. Dat is allemaal mooi natuurlijk, want dat betekent dat er meer vraag naar producten is en dat jij ook meer winst kan maken.

Winst ja. Als je de campagne hebt doorgespeeld is het tijd om echt aan de slag te gaan. Je hebt zes modi in MT, die je bovendien nog behoorlijk aan kan passen. Zo heb je de modus waarin je als eerste zoveel producten verkocht moet hebben, de modus wie als eerste een bepaalde dagelijkse winst heeft, de modus om burgemeester te worden, wat gebeurt door de bewoners gunstig te stemmen en ga zo maar door. Zeer uitgebreid dus allemaal. Bovendien kan je helemaal zelf bepalen hoe lang je het spel wil laten duren. Indien je bijvoorbeeld met de modus “eerste met zoveel verkopen” speelt, kan je het aantal verkopen laten variëren van 3000 tot 10.000. Maar zelfs bij het laagste aantal zul je op z’n minst nog twee uur bezig moeten zijn om het te kunnen winnen. Dat is leuk voor degenen die wel houden van een lang spel, maar minder voor mensen die gewoon snel een potje willen spelen. Het komt in ieder geval de spelduur flink ten goede. Je kan hier rustig zo’n 100 uur mee bezig zijn en nog steeds dingen tegenkomen die je verrassen.

Racewagen, hoed en kanon. Deze namen zullen vast wel een beeld bij jou vormen. De namen behoren namelijk toe aan de pionnen van het oude bordspel en als speler kan je ze ook kiezen in MT. Elk ‘personage’ heeft zijn eigen eigenschappen. Als je namelijk als tegenstander Kanon hebt, zal die agressief zijn bij veilingen. Hij vindt het niet erg om rood te staan. Dat staat tenminste in het verhaaltje bij het personage kanon. Normaliter zul je nu lezen dat je in het spel daarvan echter niets meer terug ziet, maar nu zal ik deze woorden moeten inhouden. Elke speler is namelijk inderdaad anders in zijn manier van spelen en dat geeft een extra uitdaging en ook afwisseling aan het spel. Afwisseling in de zin dat je uit tien verschillende tegenstanders kan kiezen, zodat je elke keer weer een andere strategie er op los kan laten.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Bureau voor Gamers: Nintendo’s mysterieuze driehoekjes

Rollercoaster Tycoon 3D Review