in

Deadliest Catch: Alaskan Storm (PC)


“The vast Beringsea, over a million square miles of the world’s most violent and unpredictable waters and home of the Deadliest Catch, Alaskan crab”. Met die zin begint elke aflevering van Discovery’s spannende krab-serie Deadliest Catch. Deze serie gaat over mannen die hun levens wagen met krabvissen. In een week tijd kan elke crew-member tientallen duizenden euro’s verdienen, maar de kans op een verwonding of zelfs de dood is erg groot. Gameontwikkelaar Liquid Dragon Studios heeft van deze serie een simulatiegame gemaakt, waarin je kapitein bent over je eigen vissersboot. Maar is dat eigenlijk wel leuk? Hm, best wel ja!

Het spel begint met een tutorial in thuishaven Dutch Harbor, je leert hier hoe je de boot moet bedienen. Punten als het sneller en langzamer laten varen van de boot, het uitgooien van fuiken (stalen hokken waar de krab in wordt gevangen) en zelfs het respecteren van de kustwacht komen aan boord. Tussendoor krijg je veel (echte) filmpjes van kapitein Sig Hansen. Hij verteld wat iets is of hoe het moet. Nadat je dit hebt geleerd begint het pas echt! Zoals elk seizoen begin je met het uitkiezen van de crew en het kopen van de aas, brandstof en de fuiken. Onder de 20 crewleden komen veel bekende uit de serie terug, waaronder dekbaas Edgar Hansen en voormalig greenhorn (groentje) Jake Harris. Hiernaast heb je de keuze tussen 5 bestaande boten; Northwestern, Cornelia Marie, Bering Star, Sea Star en de Shellfish. Ook kun je een eigen boot ontwerpen, maar de mogelijkheden hiervan zijn beperkt. Het is voornamelijk een boot een andere kleur geven, dan deze helemaal in elkaar knutselen. Eenmaal de crew gekozen en de fuiken en aas gekocht, dan is het tijd om uit te varen. Alle boten beginnen – zoals in het echt- in Dutch Harbor, Alaska. Door naar de plotter te gaan krijg je een overzicht van het visgebied, de Beringzee. Hierin zie je de andere boten, kun je controleren hoe het weer is en wat de beste krab gebieden zijn. Nadat je wat plekken hebt gekozen om de fuiken uit te gooien, vaar je erheen (voor lange afstanden met de Fast Travel) en wacht je tot het seizoen van start gaat.

Iets wat ik echt hoopte toen ik hoorde dat er een spel van Deadliest Catch kwam, is dat de mogelijkheid aanwezig zou zijn dat je helemaal vrij bent waar je de fuiken uit kan gooien. Ik was bang dat Deadliest Catch een saaie simulatiegame zou worden, waar van te voren een plek aan werd gegeven waar je heen moest, fuik uitgooien, en naar de volgende aangewezen plek. Toen bleek dat je helemaal vrij bent de locaties te kiezen, was ik erg blij en meteen ook erg benieuwd naar dit spel. Je kunt overal waar je wil fuiken uitgooien, je ziet de fuiken van andere boten liggen en je ziet de andere boten varen. Zelfs elkaar helpen zal soms nodig zijn!

Weer even terug naar het vissen. Zodra het startschot voor het begin van het seizoen wordt gegeven, roep je de mannen uit bed om fuiken klaar te maken en uit te gooien. Je kunt elk crewlid een bepaalde functie geven, te denken aan; deck boss, engineer, medic, cook en natuurlijk de bait boy (namen klinken beter in het Engels). De bait boy zorgt ervoor dat er aas in de fuiken komt, de rest dat de fuiken op zijn plaats komen te staan en de woeste zee in worden gegooid. Ondertussen ben je als kapitein bezig de boot onder controle te houden en naar de volgende plek te varen. Als iemand zich bezeerd, gaat de medic mee en is het hopen dat het meevalt. Het kan zijn dat iemand een hernia krijgt, waardoor je een seizoen met een crewlid minder speelt en de rest van de crew meer werk heeft. Nadat je flink wat fuiken uit hebt gegooid ga je terug naar de eerste serie fuiken, terwijl de crew weer even naar bed mag. Eenmaal aangekomen haal je de mannen weer uit hun slaap om de vangst uit de fuiken te halen. Als kapitein zorg je dat de boot langs de boeien van de fuik komt te liggen, de crew haalt hierna de fuik omhoog. Je ziet de krab, wat er grafisch gezien lelijk als een blok uit komt vallen, op de sorteertafel terecht komen. Een pop-up verschijnt met het aantal krabben en de vraag om de fuik terug te gooien of weer op de boot te zetten. Als er veel krabben inzitten gooi je de fuik terug, en zal de bait boy weer aan de slag moeten met het maken van aas. Eigenlijk is dit alles wat je doet in Deadliest Catch: Alaskan Storm. Je kiest de crew, vaart naar zelfgekozen plaatsen, gooit de fuiken uit en gaat even later terug om de vangst binnen te halen.

Toch is er meer nodig om een goed seizoen te hebben. Je kunt met radio’s vissen. Hiermee heb je contact met andere boten om te vragen of er veel krab bij hun in de buurt is. Natuurlijk kunnen ze hierover liegen en is het een risico om ergens anders heen te gaan. Daarnaast koop je met het geld wat je na elk seizoen krijgt nieuwe spullen voor de boot. Het is belangrijk dat er brandblussers en duikpakken aanwezig zijn, mocht er brand uitbreken. Verder zul je een goede motor, hydraulica en andere apparatuur voor je boot moeten kopen, zodat je minder kans hebt op technische storingen. Het kan ook voorkomen dat er andere boten zijn met problemen. Als je in de buurt bent en je krijgt de melding dat er een boot in problemen is, laat je het krabvissen even voor wat het is en ga je zo snel mogelijk naar de boot met problemen toe. Je doet de lampen uit zodat je eventuele lichtkogels beter kunt zien. De kustwacht heeft al een reddingshelikopter gestuurd, maar jij bent er eerder! De boot blijkt een technische storing te hebben en kan niet verder varen. Met wat touwen bind je de boten aan elkaar en vaar je naar de dichtstbijzijnde haven. Redding voltooid: terug naar het vissen. Verder kun je in Deadliest Catch: Alaskan Storm enkele minigames doen, waaronder het zo goed mogelijk haak gooien en zo snel mogelijk met een kleine motorboot tussen de boeien doorvaren. Een leuke toevoeging, maar echt interessant zijn de minigames verder niet.

Grafisch gezien is het spel redelijk. Het water en de boten zien er best goed uit, maar als je de krab uit een fuik ziet vallen, is het niet veel meer dan een groot blok rode/oranje pixels. Ook het geluid is niet super, de crew maakt veel dezelfde opmerkingen en het gekrijs van de meevliegende meeuwen wordt na een tijdje erg irritant. Over de gameplay ben ik wel erg tevreden, de mogelijkheid is aanwezig om zelf te kiezen waar je heen vaart en je fuiken uitgooit. Kijk je uit de cabine terwijl je door een flinke storm vaart, dan lijkt het net of je echt over de Beringzee vaart.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Bureau voor Gamers: Nintendo’s mysterieuze driehoekjes

Rollercoaster Tycoon 3D Review