Daar flitste hij voorbij met zijn lange rode sjaal. Ik vroeg me nog steeds af wanneer hij erover zou struikelen. Een niets vermoedende vijand wordt neer gehakt. Er lijkt niks te gebeuren. Plots splijt de vijand in twee stukken. Ik verzamel de ziel van de vijand met mijn zwaard en spring verder van dak tot dak al lopend over muren. De persoon die al deze uitzonderlijke kwaliteiten bezit is de ninja Hotsuma.
In Shinobi heeft ninja Hotsuma een zware last op zijn schouders. Niet alleen heeft hij schuldgevoel nadat hij zijn eigen broer heeft vermoord om het zwaard Akujiki te bemachtigen en leider te worden van de Oboro clan. Daarnaast heeft hij ook nog het probleem dat de tovenaar Hiruko heel Tokyo in vlammen zet met behulp van zijn leger van demonen en zowat de hele Oboro clan heeft uitgemoord. Te midden van Tokyo verschijnt een gouden paleis waarin Hiruko zich bevindt. Uit op wraak gaat Hotsuma richting het gouden paleis. Onderweg moet hij het opnemen tegen zijn eigen clan genoten die opgestaan zijn uit de dood om Hiruko te dienen.

Shinobi is een game die ik zelf wil bestempelen als één van de moeilijkste en meest frustrerende games die ik ooit heb gespeeld. Er zijn verschillende redenen waarom deze game zo ongelofelijk moeilijk is. Allereerst is er je levensbalk die constant daalt. Dit komt doordat je zwaard Akujiki vervloekt is. De enige manier om je levens te behouden is door vijanden te verslaan. De vijanden zijn dan op hun beurt weer erg agressief en één verkeerde beweging en ze slachten je compleet af. Vooral in de latere levels probeerde ik nog wel eens gevechten te ontlopen. Als je dan bij het einde van het level kwam had je dan ook bijna geen levens meer over.
Wat je overlevingskansen aanzienlijk verhoogd zijn de goede controls die de game heeft. Snel teleporteren tussen vijanden om vervolgens vier vijanden tegelijk in tweeën te zien splijten gaat vloeiend en zonder weinig moeite. Naast dat het vloeiend werkt is het ook nog eens een cool gezicht. Naast je zwaard heb je ook beschikking over magic scrolls. Helaas zijn er maar drie soorten scrolls in de game. Het was een welkome toevoeging geweest als er nieuwe aanvallen konden worden gekocht.

De levels die je in Shinobi tegenkomt zijn weinig bijzonders. Met een aantal uitzonderingen daargelaten zijn de levels eentonig en met weinig oog voor detail. Je verslaat een aantal vijanden in een gebied en je kan weer verder naar een soortgelijk gebied. Soms worden zelfs gebieden in zijn geheel compleet hergebruikt in hetzelfde level. Ga je dood in een level dan moet je helemaal opnieuw beginnen. In het midden van een level zit geen checkpoint. Het enige checkpoint die er in een level zit is bij een boss fight.
Dan is er nog de belachelijke positionering van vijanden die het een hel maken om door een level heen te komen. Een voorbeeld: een gang vol met vallen. Met veel moeite kom ik er doorheen. Vervolgens krijg ik een raket tegen me hoofd en ben ik alsnog game over en moet ik helemaal opnieuw beginnen. Als ik terug kom bij de bewuste gang zie ik tot mijn grote verbazing dat aan het einde van de gang een tank staat die tussen de vallen door raketten op mij afvuurt.
Hotsuma is voor een ninja character orgineel. Ik bedoel dan vooral zijn character design. De lange rode sjaal en de shurikens die aan zijn arm hangen zorgen ervoor dat hij niet een stereotype ninja uitstraling heeft.

Onlangs alle ergernissen bleef ik Shinobi spelen. De game speelt erg goed en dat zorgt ervoor dat met een beetje doorzettingsvermogen je telkens weer een stapje verder komt in de game. De game is op Easy mode een stuk beter te doen maar de uitdaging is er dan wel weer af.