Let op! Deze recensie bevat spoilers over het einde van Ratchet and Clank: Tools of Destruction.
Na het PlayStation 3-debuut van de harige Lombax Ratchet en zijn kleine robotvriendje Clank, besloten de makers om meer aandacht te geven aan hun andere PS3 serie, Resistance. Maar gelukkig is er nu toch nog een vervolg gekomen op Tools of Destruction, ookal is het ‘slechts’ een mini-avontuur afkomstig uit de PlayStation Store (die wij, Europeanen, sinds gisteren ook op Blu-Ray kunnen kopen).
Met Tools of Destruction wilden de makers, Insomniac Games, terug naar de roots van de serie, door er meer platformelementen in te stoppen. Deze Quest for Booty doet daar nog een schepje bovenop, maar is dat wel een verstandige keuze geweest van Insomniac?

Quest for Booty is het tweede deel in de Future-serie van Ratchet and Clank, en staat redelijk los van de PS2-delen. Het verhaal gaat dus verder waar Tools of Destruction eindigde, namelijk bij de verdwijning van Clank, ontvoerd door de mysterieuze wezentjes genaamd de Zoni.
Het eerste wat Ratchet gaat doen in Quest for Booty is natuurlijk op zoek naar zijn blikken vriendje. Samen met Talwyn reist Ratchet af naar een uithoek van de Polaris Galaxy, de Azorean Sea, waar piratenschepen zich hebben gevestigd. Volgens de IRIS supercomputer begint daar de zoektocht naar Clank namelijk, en wel bij de beruchte robot-piraat Darkwater.
Je krijgt al vrij snel de controle over Ratchet als het duo gearriveerd is op het piratenschip. Helaas hebben de robot-piraten je komst op hun terrein al vernomen, en wordt het dus flink knallen geblazen, met een handjevol bekende wapens uit Tools of Destruction (die allemaal al tot level 3 zijn geüpgrade). De piraten zijn echter in de meerderheid en weten je in te sluiten, en vervolgens te lanceren naar een klein eilandje ver, ver, weg.
Op dit eilandje merk je eigenlijk pas met wat voor game je te maken hebt. Het is er namelijk allemaal heel vrolijk en kleurrijk, en deed me direct denken aan het eiland van de eerste Jak and Daxter game, inclusief de mysterieuze artefacts en het vrolijke eilandvolkje. Het ademt daar puur sfeer uit! Bovendien zijn je wapens weggespoeld door de ruige golven van Azorean, waardoor het nu puur op het platformen aankomt. Een hele wereld vol met platformactie, ik stond hiervan versteld, en had nog nooit eerder zoveel ervan meegemaakt in een Ratchet and Clank-game. Later in de game krijgt Ratchet zijn wapens wel in groepjes weer terug, maar de nadruk ligt bij Quest for Booty toch echt op het platformen.

Dat platformen is bovendien een stuk anders vergeleken met de eerdere Ratchet and Clank spellen. Natuurlijk kan je niet meer gebruik maken van je thurster- of hydro- of helipack, aangezien Clank niet meer op je rug zit, maar de grootste verandering is je vernieuwde Wrench. Ratchet’s moersleutel is nu namelijk uitgebreid met de zogenaamde tether ability. Dit houdt in dat je Wrench zich vanaf een afstand via electrische stralen kan verbinden met bepaalde opjecten. Zo kun je plaformen draaien, of katapulten naar beneden drukken, om er vervolgens in te stappen en gelanceerd te worden.
Ook kan je met je moersleutel nu objecten oppakken, waardoor er een nieuwe dimensie aan de game wordt toegevoegd. Denk aan een lichtgevend beestje die je door donkere grotten leidt en vleermuizen afschrikt, omdat je hem op je Wrench vast hebt en deze als een fakkel vast houdt.
De bekende gadgets als de grindboots, gravityboots en de swingshot zijn ook nog van de partij, maar de nadruk van het platformen ligt toch op die vernieuwde OmniWrench.
Een andere nieuwe toevoeging is de moeilijkheidsgraad keuze. Als je een nieuw spel start kan je kiezen uit Easy, Medium en Hard, en ook in-game kan je via het opties menu dit op een later stadium nog wijzigen. Ik speelde de game uit op Hard, en merkte vooral bij de latere vechtstukken dat die robot-piraten best pittig zijn: Na twee tot drie klappen legt Ratchet dan al het loodje! Gevorderde spelers zullen deze toevoeging zeker waarderen in een tijd waarin de meeste spellen uit dit genre vaak veel te simpel zijn.

Grafisch ziet Quest for Booty er geweldig uit. De in-game graphics zijn nog nét een tikkeltje mooier dan in zijn voorganger, en het is dan ook geen punt dat er CGI scènes ontbreken in deze game. Ook de voice-acting is goed, en zoals vertrouwd van de Ratchet games zijn alle cut scenens hiervan voorzien. De Europese versie van Quest for Booty is bovendien voorzien van stemmen in diverse talen, en ook ondertitels zijn mogelijk. Je staat ervan versteld dat dit allemaal op twee tot drie gigabyte past!
En dat brengt mij dan ook meteen tot het enige, grote nadeel van Quest for Booty; namelijk de speelduur. In drie tot vijf uur heb je alles wel gezien en beland je weer in het hoofdmenu. De optie om opnieuw te beginnen met al je bolts en geüpgrade wapens, om vervolgens alles tot 100% te unlocken, zit niet in dit deel van Ratchet and Clank (wat eigenlijk ook wel logisch is aangezien er maar 8 wapens zijn, die je in die 5 uur wel allemaal op level 5 hebt gekregen). In het spel zijn wel enkele extra wapen upgrades verborgen op geheime plekken, maar behalve dat is er niet veel reden om Quest for Booty opnieuw uit te gaan spelen.
Maar goed, je betaalt dan ook maar tien tot twintig euro voor deze game, en hebt een leuk verhaal. Persoonlijk heb ik me tijdens het spelen ook helemaal niet geërgerd aan de korte speelduur, maar achteraf verlang je toch stiekem naar meer. En dan zul je moeten wachten tot 2009…