in

Command & Conquer: Red Alert 2 (PC)


Mijn leeftijd bedroeg slechts tien jaar. Ik zat nog op de basisschool en vaak ging ik tussen de middag met iemand mee naar huis om vervolgens lekker RA2 spelen. In de volgende recensie wil ik, na de aankondiging van Red Alert 3, de ’’good-old-classic’’ Red Alert 2 onder de aandacht brengen, want wat was dat spel goed, zo goed zelfs dat het spel voor mij uitgroeide tot de meest geliefde RTS ooit, zelfs 8 jaar na dato.

Deze recensie zat al wat langer in het verschiet, dus lees en geniet!

Verhaalmodus

Het verhaal vertelt ons dat de Sovjet-Unie wraak wil op de Verenigde Staten. Nadat (in een alternatieve geschiedenis zonder Hitler)Amerika ervoor heeft gezorgd dat Romanov premier wordt van de S-U, keert Romanov zich tegen Amerika.

In de verhaalmodus kan je je dus voegen bij enerzijds de Russische oorlogsmachine en anderzijds de Amerikaanse vrijheidsstrijders. De missies zitten vrij sterk in elkaar. In het begin is het voor beide zijdes nog redelijk makkelijk, maar later moet je al snel een vooruitgestippelde tactiek hebben, waarbij je de meeste eenheden gebruikt die je tot je beschikking hebt gebruikt, je kan overigens kiezen uit drie moeilijkheidsgraden, te weten: easy, normal en hard.

De missies variëren van het infiltreren van de vijandelijke basis met Tanya om vervolgens verscheidene Nucleaire missiles onschadelijk te maken tot het uitschakelen van je vijand met een handjevol eenheden binnen een gegeven tijd en het overleven en verdedigen van je basis voor een bepaalde tijd.

De Sovjet-Russische invasiemacht

De missies worden vergezeld met vaak hilarische tussenfilmpjes: van de lachwekkende premier Vladimir tot de grappige premier Romanov met zijn schildpadje als je aan de russische zijde vecht tot de wat meer serieuze filmpjes als je aan Amerikaanse zijde vecht.

De filmpjes en de variatie in zowel missies als eenheden in combinatie met de sounds (hell-march een klassieker voor bekenden) maken de verhaalmodus zeer verslavend en leuk om te spelen: je wil steeds doorspelen, nieuwsgierig naar de volgende missie. Telkens is er na afloop van een missie een soort van statistiek bijgehouden over hoe snel je gespeeld hebt deze voegt naar mijn mening vrij weinig toe, maar is toch een leuk extraatje.

Skirmisch

Dan heb je ook nog de skirmish mode. Hierin strijd je op een van de vele maps naar keuze tegen één of meerdere vijanden, of ieder voor zich. Je kan daarbij kiezen uit negen verschillende landen: vijf landen van Amerikaanse zijde en vier landen van Russische zijde. Elk van die negen landen heeft een eigen ’’special’’ unit. Zo heeft bijvoorbeeld Irak desolators: infanterie met een nucleair wapen dat mannetjes met zijn chemische wapen in één keer uitschakeld en de Fransen hebben bijvoorbeeld een groot verdedigingskanon genaamd ”Grand Cannon”.

Je kan verder kiezen uit een eay-, normal- en brutal enemy, waarbij de laatste redelijk pittig is om te verslaan.

Laadscherm van RA2 met kirov airships

Gameplay

Wat Red Alert 2 verder zo goed maakt is de zeer duidelijke interface. Het gevechtsveld is zeer duidelijk vormgegeven en de manier waarop je eenheden en gebouwen aanmaakt verloopt vloeiend via een enkele muisklik rechts in het inventarisscherm. Verder verloopt het scheiden van eenheden voor de verandering ook vloeiend. Waar je in vorige RTS-en de eenheden één voor één moest scheiden, klik je nu op één eenheid en vervolgens onderin het scherm klik je op een balkje met knoppen: deze zorgt ervoor dat je alle eenheden van die soort slecteert! Bijvoorbeeld: een groep soldaten en een groep tanks staan door elkaar, je selecteert één tank en klikt onderin het scherm op die knop waardoor alle tanks van hetzelfde type worden geselcteert die zich in het scherm bevinden (klik nogmaals om alle tanks van hetzelfde type over het hele slachtveld te selecteren) en klikt ergens anders op het slagveld en ze gaan allen daarheen. Om het gebruik van eenheden nog verder te vegemakkelijken kan je ook (groepjes) eenheden als team selecteren. Ben je bijvoorbeeld druk in gevecht en heb je nieuwe eenheden nodig? Als je eerder teams hebt gemaakt, druk dan op cijfers 1-9 (ligt eraan welk eerder toegewezen team je wil)op je toetsenbord om ze te selecteren, zonder dat ze in beeld zijn, en klik ze daar waar jij bezig bent op de map. De eenheden zijn verder duidelijk van elkaar te onderscheiden, zowel qua kleurgebruik als qua vormgeving. Verder zijn de graphics met gevoel voor detail vormgegeven, het ziet er allemaal zeer mooi en duidelijk uit met bomen en bergen en wilde dieren als krokodillen en ijsberen!

In-game screenshot: totale verwoesting na een nucleair missile.

Natuurlijk kan het geluid hierbij niet achterblijven: van de grappige unieke stemmetjes die elke soort eenheid heeft tot het bombastische (eerdergenoemde) Hell March als ondersteunende muziek: alles is met gevoel voor een bepaalde stijl uitgewerkt, en met een knipoog. Soms hoor je zelfs een vogel fluiten!

Zoals het een goede RTS beaamt beschik je over veel wapenarsenaal en veel uitgebalanceerde eenheden. Zo hebben de Amerikanen een sterke verdediging waar de Russen vooral op hen aanvalskracht vertrouwen.

RA2 beperkt zich echter niet tot landeenheden zoals tanks en soldaten: er zijn eveneens zee-, en luchteenheden te bekennen. Zo hebben de Amerikanen vliegtuigen en soldaten met een jetpack! En de Russen langzame, maar allesvernietigende zeppelins. Tot je wapenarsenaal op zee behoren aan de Russische kant onderzeeërs en reuzeninktvissen en aan de Amerikaanse kant zogeheten destroyers en dolfijnen en dat is slechts een handgreep!

Een andere leuke eenheid die niet onvermeld mag blijven is yuri: dit is een thelepatische soldaat die vijandelijke eenheden kan overnemen, zo kan het voorkomen dat je een ijsbeer overneemt en zo de vijandelijke bases infiltreert! Overigens zijn sommige eenheden daartegen bestand zoals Tanya. Deze bavallige dame die aan Amerikaanse zijde strijdt heeft twee pistolen en weet wel raad met grote hoeveelheden soldaten: ze schiet ze snel neer vanaf relatief grote afstand. Ook heeft ze de mogelijkheid gebouwen op te blazen.

Overigens heeft vrijwel elke eenheid in Red Alert 2 een rank systeem: naarmate een eenheid veel andere gebouwen/eenheden sloopt stijgt zijn ranking naar veteraan en uiteindelijk elite, waarbij zijn aanvalskracht en verdediging en vaak ook vuursnelheid sterk toeneemt. Deze zijn te herkennen aan een omgekeerde gele v (één v is veteraan, drie vtjes is elite, geen v is natuurlijk normaal).

Ook is de A.I. (Artificial Intellegence) zeer goed, als je in de buurt komt van je tegenstander zal deze je aanvallen en de computer valt automatisch de meer beschadigde eenheden eerst aan.

De beruchte Amerikaanse Prisma Torens: bouw meerdere binnen bereik van elkaar waardoor de geconcentreerde bundel licht sterk toeneemt.

Online

Ben je klaar met de Campaign en skirmisch? Dan is er nog altijd de online-modus! Computergestuurde tegenstanders zijn leuk, maar niets haalt het bij tegenstanders van vlees en bloed. J kan in totaal met vier spelers tegelijk online wat is uit te breiden met computergestuurde tegenstanders tot acht. In de online modus heb je een zogenaamde lobby: hierin kan je chatten met alle spelers die op dat moment online zijn. Ook kan je zogenaamde berichten versturen: je tikt de naam in van de speler met bijbehorend bericht, deze zal dan het bericht ontvangen, zelfs als deze niet in de lobby aanwezig is maar aan het spelen is. Om het spel te beginnen zijn er twee mogelijkheden: je host zelf een game en wacht tot er genoeg spelers in jou game zijn gekomen waarna je kan spelen. De host kan overigens alles instellen, zoals de beginhoeveelheid geld, eenheden, superwapens aan/uit etc.

De andere mogelijkheid is dat je zelf een game uitkiest om je bij te voegen, hier voeg jij je dus bij een host, en kan je dus niets zelf bepalen. Je kan ook nog een game observeren: hierbij speel je niet zelf, maar kijk je hoe andere spelers spelen. Er is tijdens het spelen ook de mogelijkheid tot chatten. Dit geschiedt via de enter knop. Nadat deze is ingedrukt verschijnt linksboven op het scherm een cursor en als je typt, verschijnt de tekst daar, druk nogmaals op de enterknop zodat het wordt verzonden naar alle spelers waarmee je op dat moment speelt. Maar wat als je nou bijv. 2 tegen 2 speelt en je wil alleen dat je bondgenoot je hoort? Ook daar is een oplossing voor: gebruik niet de enter knop, maar de backspace knop! Druk wel op enter om het bericht te versturen. Let je bondgenoot even niet op of wil je hem ergens op attenderen? Plaats een beacon, die daar waar jij klikt op het scherm verschijnt als aandachtspunt, druk op enter om deze beacon van tekst te voorzien.

Er is trouwens nog steeds veel bezigheid online en je rank systeem wordt maandelijks geüpdate. Ook kan het voorkomen dat een tegenstander verliest en vroegtijdig weggaat of disconnect, maar daar is aan gedacht: mocht dat gebeuren dan verliest diegene punten. Ook is er de mogelijkheid een clan te maken of je daarbij te voegen en zijn er, acht jaar na dato, eens in de zoveel tijd zelfs heuse tournamenten met prijzen te winnen!

Vreemde eenheden

Een veelgehoorde klacht over RA2 is dat het spel te ver ging met sommige eenheden (bijvoorbeeld dolfijnen die meevechten enz.). Hoewel deze eenheden op zijn zachtst gezecht opmerkelijk zijn dragen ze echt bij aan de komische sfeer en balans in het spel. Hoewel dolfijnen de eerste keer dat je ze ziet inderdaad nogal vreemd zijn om te zien wen je er snel aan en passen ze er goed bij. Dolfijnen vallen namelijk aan met geluidsgolven en spelen alleen een rol op zee. Als het een boot was geweest die met geluidgolven aanviel was het effect hetzelfde en de balans nog steeds in evenwicht. Kortom: sommige eenheden zijn inderdaad raar om te zien, maar dragen bij aan de sfeer en verstoren de balands evenmin.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Bureau voor Gamers: Nintendo’s mysterieuze driehoekjes

Rollercoaster Tycoon 3D Review