Toen Soldier of Fortune Playback werd aangekondigd dacht ik meteen aan die goede oude tijd van 7 jaar geleden. Samen met mijn maatje Hawk ging ik als John Mullins terroristme bestrijden. Onze aanpak was als volgt. Alle uithoeken van de wereld afreizen en schieten op alles wat bewoog, mits de cursor groen werdt. Het leuke en het uitdagende van dit werk was het omleggen van de vijand, omdat ik dat altijd zo creatief mogelijk wou doen. Hoofden, benen, armen en zelfs ingewanden gingen door de lucht. Als ik lang genoeg doorpompte met m’n shotgun kwamen de darmen vanzelf tevoorschijn. Op deze manier maakte we de wereld weer een stukje veiliger.
Dit was Soldier of Fortune 1, dat naar mijn mening toch wel een plaatsje verdiend tussen de klassiekers. Soldier of Fortune Double Helix heb ik nooit echt gespeeld omdat mijn PC dat toen de tijd niet toeliet. Wel heb ik later de Multiplayer gespeeld die mij toen erg goed beviel. En nu is het tijd voor Soldier of Fortune Playback. Kijken of ik met een toegewezen maatje de wereld weer een stukje veiliger kan maken met het uitkamen van terroristen.

Je speelt huurling Thomas Mason, een escorte missie loopt volledig uit de hand en vanaf dan ga je door middel van een hoop geweld uitzoeken waarom dit heeft moeten gebeuren. Natuurlijk stuit je op een complot, dit moet weer rechtgetrokken worden. Hoewel ik het toch een beetje een B-film verhaal vind, wat niet echt volledig is uitbedacht, stoor ik me nog het meest aan het vervelende, nongelante en arrogante character dat ik moest spelen. Hij maakt erg stomme grapjes en opmerkingen tijdens het spel. Natuurlijk kan het ook zijn dat het mijn soort humor niet is.
Eenmaal voor het eerst in het menu van het spel viel het me op hoe slecht het spel geport was van de gameconsole naar de pc. Tekst wordt ingevoerd met de muis, door middel van letters selecteren. Dit gaat dus niet met het toetsenbord. Wat doen trouwens de rode B knop en de groene A knop onder in het scherm? Is dit niet de interface van de Xbox360 versie? Het grafisch tweaken van het spel gaat door middel van de beelschermresolutie wijzigen. Verder geen overige opties zoals ,Antialiasing, Shadows en high/low textures etc. Ik moet toegeven dat het menu overzichtelijk is, maar met zo weinig functies sta ik daar niet zo raar van te kijken.
Na een snel introductie filmpje te hebben gezien, en wat wapens te hebben gekozen kon ik aan de slag. Het tweede wat mij opviel was de accuratie en de tegenslag van het vuurwapen. De eerste halve minuut had ik best wel moeite om hier mee om te gaan. Maar gelukkig went dit snel, en bovendien vind ik dit best wel realistisch.
Hierna viel me natuurlijk het brute geweld op. It was raining blood!!! Een mooi schot tussen de ogen kan niet worden gerealiseerd, in SOF payback vliegt direct het hele hoofd van de romp af en dan hebben we het nog alleen maar over het schieten met een 9mm pistool. Als je een mes in de knie van je belager steekt, trek je meteen het hele been eraf. Verder kun je door middel van granaten zorgen dat het groepje vijandelijke soldaten veranderd in een regenbui met ledenmaten. Bloed spuit trouwens zo’n 3 meter ver van de “fresh kill” af. Hoewel dit erg onrealistisch en wel degelijk overdreven is, vind ik dit op de één of andere manier wel vermakelijk. Dit is weer de pure Gore mode van Soldier of Fortune. Wel erg jammer is dat de lichamen op geef moment verdwijnen.
De besturing van het personage is erg simpel, wat natuurlijk alleen maar gunstig is. Toch mis ik een “peek” functie. Dat is een functie dat je schuin om een hoekje kan kijken (vaak is dit Q en E). Verder kun je de “fire rate” (snelheid van vuren) op sommige wapens aanpassen. Maar waarom de “alternative fire” functie in het spel zit snap ik überhaupt niet, want met geen enkel vuurwapen heb ik deze functie kunnen gebruiken. Verder zijn er ook geen tools zoals nightvision, binoculair etc.

De AI kan dekking zoeken, en doen dat ook heel af en toe, maar meestal staan ze liever in een open veld. Verder gebruiken ze geen tactieken om je te flanken, van samenwerking is dus echter geen spraken. Om dit goed te maken heeft de AI een erg nette accuratie. Het zijn echte pro’s want ze wisten me altijd wel te raken door één of ander kiertje door mijn dekking heen die ik naderhand maar niet kon vinden. Dat de AI een beetje raak kan schieten vind ik wel realistisch, maar ik vind het in een hoop situaties te ver gaan. Verder spawnen ze op de meest ongeloofwaardige plaatsen in het level. Ik wist bijvoorbeeld zeker dat ik vanaf een afstand met een sniper een uitkijktoren helemaal leeg had geschoten. Toen ik eenmaal onder de toren liep verschenen er toch nog vier soldaten, hoewel ik die niet naar boven zag klauteren. Verder vind ik de nacht gevechten erg frustrerend. De Vijand is zo goed, en ik ben vergeleken met hun zo slecht. Het maakt niet uit hoe sneaky je ook tussen de bosjes sluipt, ze zien je al van mijlenver aankomen. Meestal kan ik hun alleen maar herkennen aan het flitsende vuur wat van hun vurende geweer afkomt.
Grafisch zit het spel wel in orde. Zoals eerder aangegeven zijn er niet veel mogelijkheden om de settings aan te passen, dit kan alleen maar door middel van de schermresolutie wijzigen. Als je het spel eenmaal op 1280×1024 of daarboven weet te spelen is het een mooi spel. Wapens, de gore mode en de omgeving is netjes gedetaileerd en ziet er strak uit. Ook licht en schaduw effecten komen mooi naar voren. Verder wordt er ook gebruik gemaakt van een “blur” mode. Een voorbeeld hiervan is dat tijdens het herladen van je wapen je ogen gefocust zijn op je wapen, zodat de achtergrond wat vervaagd. Verder zien de animaties er goed uit, en zulke brute explosies heb ik nog nooit eerder in een game gezien.
Het geluid is ook wel te doen. De wapens en de explosies knallen lekker weg, de voice acting zit wel goed en de achtergrond geluiden doen hun werk. Wel vind ik de muziek wat ééntonig. Jammer dat er ook geen verandering in de muziek zit tijdens rustige wandel periodes, en drukke hysterische schiet momenten. Ook kun je geen audio instellen, maar desondanks deed de 5.1 Dolby zijn werk. Ik heb er verder dus geen weet van of het spel Dolby 7.1, DTS of diverse Creative kanalen ondersteund.

Als je de Singleplayer campaign hebt uitgespeeld ben je ongeveer zo’n 5 a 7 uur verder in de “normal” mode. Hierna zul je aan vrienden nog wat leuke momenten uit het spel laten zien, maar daarna ben je er naar mijn mening toch echt snel op uitgekeken. Meestal is het dan pas voor mij tijd om de multiplayer eindelijk uit te proberen. Ik ben bang dat dit nog hooguit 4 a 5 uurtjes speelplezier langer met zich meebrengt. Daarna kan dit spel toch echt stof happen in de kast. De multiplayer is slecht uitgewerkt. Om te beginnen kan er niet gechat worden, de gore mode is niet aanwezig (waar ik opzich begrip voor kan hebben), en er zijn gewoon te weinig levels. Voor het type deathmatch zijn er 5 levels, maar voor veel andere speltypen zijn er maar 3 beschikbaar. Verder heb je een iets uitgebreider assortiment aan speltypen. Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Elemination, Team elemination, demolition en team demolition.
Nu ik de game moet gaan becijferen zal ik dat maar zo professioneel mogelijk proberen te doen om te lage cijfers te voorkomen.
Innovatie: 6
Verhaal: 4
Gameplay: 4
Geluid: 7
Grafisch: 8
Verslaving: 4
Totaal: 5.5