in

Dungeon Keeper (PC)


Je wandelt door een donkere grot met groen slijm aan de muren en je denkt zelfs wat beenderen te zien, maar besluit dat je aan het hallucineren bent door het angstgevoel dat je hebt. Wat verder in de grot schrikt een luide kreet je op en het angstzweet loopt over je wangen. Je raapt al je moed bij elkaar en wandelt met een stevige grip op je zwaard verder. Gekraak en geruis komt je langs alle kanten tegemoet. Plots hoor je een doffe klap en kijkt angstig in het rond, maar voor je het weet… AAAAAAHHHHH… vindt je de dood in de klauwen van een duister wezen.

Tiran heb ik altijd al eens willen zijn, volken onderdrukken en angst opwekken is nu eenmaal iets waar je nooit de kans voor krijgt. Deze game beslist daar anders over en laat je als meester van een dungeon (dungeon keeper) je rijk uitbouwen. Deze dungeon heeft eigenlijk maar één zwak punt en dat is haar hart. Daarom moet je jouw slaafjes zo snel mogelijk je dungeon laten uitbreiden, versterken en natuurlijk het portaal laten vinden. Uit dat laatste komen namelijk de sterkere wezens die je hard zal nodig hebben naarmate je vordert in de game. Ze zijn als het ware het enige dat tussen de vijanden en jouw hart staan. Is het hart vernietigd dan ben jij dat ook. Al moet je wel voldoende goud ontginnen om dat alles te kunnen betalen.

De vijandige dungeon zit op diezelfde manier in elkaar, want ook zij hebben een hart en hebben goud nodig. Al is dat niet in elk level het geval. Soms is het namelijk de bedoeling om een uit de kluiten gewassen landheer die vol haat zit bloeddorstig af te maken, maar makkelijk is anders. Hijzelf is namelijk zwaar bewapend en draagt een harnas, maar heeft ook nog eens een deel onderdanen tot zijn beschikking die hem beschermen. Vaak zijn deze geen partij voor jouw ‘Rain of terror’ en veeg je ze zo van de aardbol af, of doen je wezens zich aan hen tegoed. De ‘helden in deze game zijn namelijk vaak hersenloos te noemen, ze vallen je namelijk erg roekeloos aan en houden geen rekening met eventuele vallen die je hebt weten op te stellen. Wat volgt is dan ook een bloedbad, waar wel een paar wezens in zouden kunnen baden.

Die vallen worden je bezorgd door een paar trollen die zich voor je te pletter werken in de werkplaats. Alvorens je die tot je beschikking hebt, moeten je tovenaars die ruimte wel eerst onderzocht hebben. Als ze dat eenmaal gelukt is, heb je veel mogelijkheden als het aankomt op het inrichten of indelen van je dungeon en dat doe je maar beter goed. Als je namelijk te weinig voederruimte zou hebben, dan zouden al snel veel van je wezens terug het portaal in wandelen en dan ben je ze voorgoed kwijt. Zorg dus dat je ze af en toe een mep geeft zodat ze gehoorzaam blijven, ik houdt namelijk niet van opstandige mormels en jij vast ook niet.

Na een tijd komt er toch wat serieuze concurrentie opduiken uit een gat…grot…och gewoon uit een concurrerende dungeon. Deze vijand is een mede dungeon keeper en heeft dezelfde wezens als jij tot zijn beschikking. Alleen weet hij wel hoe je een valstrik moet zetten en wanneer hij moet aanvallen, hij is dan ook een te duchten tegenstander. Ook hij bouwt zijn dungeon strategisch op, zodat hij dan ook moeilijk in te nemen is. Al ziet hij er waarschijnlijk heel lelijk uit. Nee nee, grafisch is de game gewoon dik in orde en het is dan ook de bedoeling dat de monsters lelijk zijn en de dungeons overvloeien van het bloed en er goor uitzien. Je monsters houden namelijk van die soort stijl.

Ook op het gebied van de aanstekelijke deuntjes zit het goed. Ze weten je geboeid houden tot je de game voltooid hebt. Dat neemt wel nodige tijd in beslag, want er zijn maarliefst 20 levels die je moet omtoveren in een bewoonde begraafplaats. Na een week kan je wel eens in de buurt komen van het einde. Ach, als je een sterke dungeon en monsterachtig krachtige wezens wil hebben, dan kost dat nu eenmaal heel wat tijd. Toch zal je waarschijnlijk direct opnieuw beginnen, want de game verloopt nu eenmaal nooit twee maal hetzelfde en dat geeft de het een enorme replaywaard mee

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Bureau voor Gamers: Nintendo’s mysterieuze driehoekjes

Rollercoaster Tycoon 3D Review