Stel je eens voor. Je zit in een mooi restaurant lekker te eten met je vriendin tegenover je en ze vraagt of je haar vader wilt ontmoeten. Natuurlijk wil je dat en zeg je ja. Dus je loopt een stukje door en komt haar vader tegen, maar je wordt tegen gehouden door een bodyguard. Je vriendin loopt de hoek om met haar vader en in een keer word er achter ze geschoten en ren je eropaf! Eenmaal om de hoek wordt je neer geslagen door een butler. En dan.. Dan begint het echte verhaal van Red Steel.

Zoals jullie allemaal wel weten is dat Nintendo samenwerkt met Ubisoft. Het doel was om een spectaculaire shooter te maken voor de Wii, maar is dat gelukt? Het verhaal gaat als volgt. Je bent een jongeman met de naam Scott, een Gaijin (een die niet tot het Japanse volk behoord) wiens vriendin door de Yakuza (de Japanse mafia) ontvoerd is. Natuurlijk is het dan de bedoeling dat jij de Yakuza achterna gaat en ondertussen niet alleen massa’s tegenstanders neerschiet maar het ook tegen vijanden gaat opnemen in zwaardgevechten. Het verhaal van Red Steel bestaat uit drie hoofdstukken. In elk hoofdstuk zit dan weer een aantal missies die je tot een goed einde moet zien te brengen. Zodra je de missie start, krijg je een stukje van het verhaal te zien, dit laten ze zien met bewegende plaatjes. Dat, in combinatie met slechte, Japans- Amerikaanse stemmen van de personages en minder mooie ondertitels zorgen voor een wel erg vreemd resultaat, wat de ene gamer kan bekoren en een andere weer erg stom of saai zal gaan vinden.