in

De Grootste Baggergame van 2008


Afgelopen jaar verschenen er super veel vette games, maar helaas waren er ook games die we met zijn allen liever vergeten. Variërend van goedkope filmlicentiegames die de deur uitgeduwd zijn om samen met de film uit te komen tot games met een goede achterliggende gedachte, maar belabberde uitvoering. Er mogen dan wel steeds meer topgames verschijnen, er blijkt ook nog steeds de nodige troep uit te komen.

In deze rubriek laten we de tien games voorbij komen die op InsideGamer het afgelopen jaar de laagste cijfers in ontvangst mochten nemen en aan jullie om te bepalen wat nu echt de Grootste Baggergame van 2008 was. Lees en huiver.


Star Trek: Conquest
Ontwikkelaar: BethesdaUitgever: Bethesda WorksReleasedatum: 25 april 2008
http://www.insidegamer.nl/wii/startrekconquest/Wat had het moeten zijn?
Star Trek: Conquest had een diepgaande strategiegame moeten zijn die zich afspeelt in het Star Trek-universum. In de game krijg je te maken met moeilijke tactische beslissingen en vecht je spannende gevechten uit met de bekende buitenaardse rassen zoals de Borg, Ferengi en Klingon. Door sterrenstelsels te veroveren en je schepen tactische punten te laten bezetten zet je de vijand vast. Hierna is met behulp van een superwapen – per factie verschillend – de bedoeling de vijand een gevoelige slag toe te brengen.

In de game krijg je moeilijke diplomatieke beslissingen voor de kiezen die het hele verloop van de game beïnvloeden en door goed na te denken bouw je een gevarieerde en grootse vloot op die de vloer aanveegt met elke tegenstander die jou durft te tarten.

Wat is het geworden?
Gerard: “Star Trek: Conquest is de eerste tien minuten eventjes leuk. Totdat je je beseft dat het speelveld wel erg klein is en altijd hetzelfde is. Of tot de ontdekking komt dat er een limiet zit op het aantal te bouwen schepen. Of dat de kunstmatige intelligentie van de tegenstander nog het best omschreven kan worden als ‘afwezig’. De Arcade-modus, waarin je zelf een ruimteschip bestuurt, is eventjes leuk, maar om hierom nu deze game te gaan spelen… Je gaat ook niet op een vuilnisbelt tussen het afval wroeten in de hoop een Mondriaan te vinden. Nee, zoek dan liever een diskette op en vraag mij of ik een kopietje van een veel leuker spel maak.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/wii/startrekconquest/screenshots/117822http://www.insidegamer.nl/wii/startrekconquest/screenshots/117819http://www.insidegamer.nl/wii/startrekconquest/screenshots/117821
Agon: The Lost Sword of Toledo
Ontwikkelaar: Private Moon StudiosUitgever: Lexicon EntertainmentReleasedatum: 14 maart 2008
http://www.insidegamer.nl/pc/agonthelostswordoftoledoWat zou het moeten zijn?
Als vierde deel in de Agon-reeks ga je op onderzoek uit en beleef je een spannend avontuur in een pittoresk Spaans stadje. Hoewel de stad vredelievend lijkt te zijn, bewaart zij een duister geheim dat te maken heeft met het Zwaard van Toledo.

Door de originele puzzels en ware breinbrekers vliegt de tijd werkelijk voorbij en dankzij de boeiende gesprekken met de inwoners komt de spelwereld helemaal tot leven. De inwoners komen met allerlei handige tips voor het oplossen van het mysterie en zijn een ware verrijking op de toch al prachtige wereld.

Wat is het geworden?
David: “Agon: The Lost Sword of Toledo is de saaiste game die ik in tijden gespeeld heb en lijkt te zijn blijven steken in het verleden. De game gebruikt onnodig veel dialoog waar je verplicht naar moet luisteren. Hierdoor gaat de vaart uit het verhaal en is het een verademing als je eindelijk eens een puzzel mag oplossen. Doordat je weinig anders doet dan praten, wordt de game snel saai en lijkt het meer een interactief boek dat wordt verteld waarbij je af en toe in actie moet komen.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/pc/agonthelostswordoftoledo/screenshots/114300http://www.insidegamer.nl/pc/agonthelostswordoftoledo/screenshots/114293http://www.insidegamer.nl/pc/agonthelostswordoftoledo/screenshots/114292
Golden Axe: Beast Rider
Ontwikkelaar: Secret LevelUitgever: SEGAReleasedatum: 17 oktober 2008
http://www.insidegamer.nl/playstation3/goldenaxebeastriderWat zou het moeten zijn?
Golden Axe: Beast Rider vormt de glorieuze terugkeer van de Golden Axe-serie. Door een prachtige setting te combineren met toffe personages en prachtige combinaties herleven oude tijden. Niet alleen fans van de originele game vinden het geweldig, ook mensen die niet bekend zijn met de serie willen maar wat graag deze game spelen.

Het intuïtieve sla- en blocksysteem biedt een berg aan diepgang en uitdaging en ook de beesten waarop rondgereden en mee gevochten kan worden, zijn geweldig. Daarnaast weet de game door zijn briljante kleurgebruik en vloeiende animaties zeer veel indruk te maken.

Wat is het geworden?
Gerard: “Alles aan Golden Axe: Beast Rider is barslecht, op misschien de voorgevel van Tyris na. De Golden Axe is nutteloos en het ‘beesten berijden’ werkt voor geen meter. Daarnaast zijn de animaties houterig en de levels lineair, lelijk en saai. Als kers op de berg stront is de game wel goor, maar een vrouwenborst vinden ze te vies.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/playstation3/goldenaxebeastrider/screenshots/113181http://www.insidegamer.nl/playstation3/goldenaxebeastrider/screenshots/113182http://www.insidegamer.nl/playstation3/goldenaxebeastrider/screenshots/113179
Iron Man
Ontwikkelaar: SEGAUitgever: SEGA Releasedatum: 2 mei
http://www.insidegamer.nl/xbox360/ironmanWat had het moeten zijn?
Iron Man is het bewijs dat filmgames niet per definitie slecht zijn. De film wist al op een originele manier het superheldengenre te benaderen en de game borduurt hier op verder. Dit doe je door met de ijzeren man rond te vliegen en korte metten te maken met onder meer tanks, vliegtuigen en bepantserde voertuigen.

Door de vloeiende besturing is het een waar genot om alle pracht en praal van de schitterende omgevingen te bekijken. Niet alleen dat, doordat je steeds andere missies krijgt voorgeschoteld wordt de speler ook uitgedaagd zichzelf te verbeteren en speel je de game van voor tot achter helemaal uit.

Wat is het geworden?
Davy: “Kick jij op inspiratieloze meuk of heb je een onweerstaanbare drang om slechte games te spelen? Dan is Iron Man absoluut iets voor jou! Antwoord je op beide vragen echter met een duidelijke nee, dan kun je de game maar beter in de rekken laten liggen. Door de enorme waslijst aan minpunten (onlogische besturing, gedateerde graphics, gebrek aan variatie) kun je deze game namelijk in één adem noemen met collega wanproducten Transformers: The Game, Fantastic Four en Superman Returns. Tja, dat krijg je ervan als de deadline van de game gekoppeld is aan de release van de film….” Recensie

http://www.insidegamer.nl/xbox360/ironman/screenshots/115252http://www.insidegamer.nl/xbox360/ironman/screenshots/112417http://www.insidegamer.nl/xbox360/ironman/screenshots/115257
The Incredible Hulk
Ontwikkelaar: Edge of RealityUitgever: SEGA Releasedatum: 27 juni 2008
http://www.insidegamer.nl/xbox360/theincrediblehulkWat zou het moeten zijn?
Rammen, beuken, duwen, springen, vechten. Het houdt niet op in The Incredible Hulk, een game gebaseerd op de gelijknamige film. De groene onvriendelijke reus gaat helemaal los in een schitterend nagebouwd New York. De stad is zo uitgebreid dat Grand Theft Auto IV er niets bij lijkt en dat het allemaal zo vloeiend loopt is helemaal een prestatie.

De besturing maakt het geheel compleet en werkt eigenlijk vlekkeloos en laat zien hoe andere games ook bestuurd zouden moeten worden. Tel daar nog eens bij op dat tijdens de laadtijden de game je nog weet te vermaken met leuke feitjes, vertelt door Edward Northon zelf, en je kunt niet anders zeggen dat het werkelijk waar een incredible game is.

Wat is het geworden?
Jules: “Momenteel zijn er drie soorten Hulk-media: de The Incredible Hulk-film, de The Incredible Hulk-comic en de Not So Incredible Hulk-game. De bedroevende graphics, geluidseffecten en muziek, vreemde besturing, dieptreurige missiestructuur en teleurstellende algehele gameplay; er is bijna niets goeds aan dit spel. Dat alleen de laadtijden op hun manier het enige interessante zijn aan dit spel, zegt genoeg over de kwaliteit van dit spel. De boodschap is simpel: koop dit spel niet, tenzij je een Hulk-fanboy bent die blind alles koopt waar de groene reus in zit, je iemand bent die graag slechte games speelt of gewoon een ongelooflijke idioot bent die blindelings games aanschaft.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/xbox360/theincrediblehulk/screenshots/119617http://media.insidegamer.nl/screenshots/public/11594/119615.jpghttp://www.insidegamer.nl/xbox360/theincrediblehulk/screenshots/119614
Showtime Championship Boxing
Ontwikkelaar: -Uitgever: Zoo Digital Publishing Releasedatum: 8 februari 2008
http://www.insidegamer.nl/wii/showtimechampionshipboxingWat zou het moeten zijn?
Showtime Championship Boxing laat de speler als groentje beginnen aan een groots boksavontuur. In de ring moeten titanen worden verslagen met vlotte combinaties en prachtige uppercuts. Door de besturing van de Wii waan je jezelf een echte bokser en worden de bewegingen vlekkeloos naar het beeld overgezet.

Dat je niet met echte boksers vecht, maakt ook niet. De game ziet er namelijk zo goed uit dat je haast vergeet dat je een game zit te spelen in plaats van een echte bokspartij aan het meemaken bent. Als bonus is de game nog extra fantastisch met zijn tweeën en krijg je er geen genoeg van om elkaar virtueel tot moes te slaan.

Wat is het geworden?
Gerard: “Ik zou hier een flauwe grap kunnen maken met de woorden ‘Knock Out’, maar daarmee gaat mijn belangrijke boodschap verloren. De boodschap is dat je van dit wanproduct moet wegblijven. De niet reagerende besturing, de slechte animatie, de schizofrene kunstmatige intelligentie en de matige multiplayer zorgen ervoor dat ik met hernieuwd respect kijk naar die simpele boksgame in WiiSports. Showtime Championship Boxing slaat als een boksbal op een koekoeksklok.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/wii/showtimechampionshipboxing/screenshots/113106http://www.insidegamer.nl/wii/showtimechampionshipboxing/screenshots/113108http://www.insidegamer.nl/wii/showtimechampionshipboxing/screenshots/113109
Turning Point: Fall of Liberty
Ontwikkelaar: Spark UnlimitedUitgever: CodemastersReleasedatum: 28 maart 2008
http://www.insidegamer.nl/xbox360/turningpointfalloflibertyWat zou het moeten zijn?
Turning Point: Fall of Liberty vertelt het interessante verhaal van een alternatieve geschiedenis waarin de Nazi’s de Verenigde Staten binnenvallen. Aan de speler is het de taak een verdere invasie te stoppen en om dit te doen zul je los moeten gaan met tal van wapens om de intelligente Duitsers te slim af te zijn. Doordat de game de optie biedt om de besturing helemaal naar eigen inzicht aan te passen, kan iedereen de game op zijn of haar favoriete manier spelen.

Daarnaast maakt het visueel indruk en doet de game qua sfeer niet onder voor de gemiddelde Hollywood-blockbuster. Er zitten momenten in de game die elke gamer zal bijblijven, zoals het moment dat er een wolkenkrabber naar beneden komt zetten.

Wat is het geworden?
Youri: ” Turning Point: Fall of Liberty heeft de uitgekauwde Nazi’s in een originele setting gezet. Dat is dan wel het enige echte pluspunt dat ik bij deze game kan bedenken. De game is lelijk, bestuurt slecht en zit vol met stupiditeiten. Ontwikkelaar Spark Unlimited heeft een bijzonder slechte game afgeleverd die door niemand gespeeld moet worden.” Recensie, Videorecensie

http://www.insidegamer.nl/xbox360/turningpointfallofliberty/screenshots/98926http://www.insidegamer.nl/xbox360/turningpointfallofliberty/screenshots/98931http://www.insidegamer.nl/xbox360/turningpointfallofliberty/screenshots/98930
Bleach: Shattered Blade
Ontwikkelaar: Polygon MagicUitgever: SEGAReleasedatum: 29 februari 2008
http://www.insidegamer.nl/wii/bleachshatteredbladeWat zou het moeten zijn?
Beach: Shattered Blade vertelt op fantastische wijze het verhaal van de animé en doordat de game helemaal draait om de vaardigheid van de speler, is het voor iedereen een prachtige ervaring. De game vult het gat tussen de seizoenen van de animé perfect in, zo perfect zelfs dat mensen liever de game spelen dan de serie kijken. Zwaardvechten was nog nooit zo leuk als in deze game.

Het gebruik van de Wii-mote en Nunchuk is ook geweldig doordat er niet geschud moet worden, maar gerichte slagen gerichte resultaten opleveren. Daardoor is de game niet alleen een must-have voor de fans van de animé, maar voor iedereen die wel houdt van een goeie zwaardvechtgame.

Wat is het geworden?
David: ” Bleach: Shattered Blade is een zeer matige vechtgame. Het verhaal is saai, de laadtijden zijn irritant en eigenlijk is de game steen-papier-schaar in een mooi jasje. De game voelt simpel aan en mist op te veel punten kwaliteit. Het is jammer om te zien wat men hier met de Bleach-franchise heeft gedaan, vooral als je ziet dat Bleach voor de Nintendo DS het tegenovergestelde verhaal is.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/wii/bleachshatteredblade/screenshots/109694http://www.insidegamer.nl/wii/bleachshatteredblade/screenshots/109695http://www.insidegamer.nl/wii/bleachshatteredblade/screenshots/109696
Boogie Superstar
Ontwikkelaar: EA MontrealUitgever: Electronic ArtsReleasedatum: 23 oktober
http://www.insidegamer.nl/wii/boogiesuperstarWat had het moeten zijn?

Dankzij Boogie Superstar is het bij iedere familie met een Wii een waar karaokefeest. Door de verschillende muzieknummers uit allerlei Europese landen is het een dolle boel als de microfoon ter hand wordt genomen. Doordat de speler ook nog uitgenodigd wordt allerlei toffe dansjes uit te voeren, wil eigenlijk de hele buurt wel een keertje mee komen spelen.

De nummers zijn zo geweldig gekozen dat jong en oud werkelijk geniet van alle nummers. Wie droomt er nu niet van om lekker mee te zingen met een prachtige Italiaanse hit van vorige zomer of met het diepzinnige ‘Alles is Liefde’ van onze eigen Zeeuwse Bløf?

Wat is het geworden?
Gerard: “Boogie Superstar is iets voor veertienjarige meisjes, bijbehorende vriendinnetjes en hun moeders. Ongetwijfeld dat die genoeg lol aan de game beleven, maar ook zij zullen de nadelen opmerken. De danspasjes registreren niet, de muziek is niet van de echte artiesten en doordat de tekst onderin net te snel meeloopt, is het daadwerkelijk meezingen ook niet eenvoudig. O ja, en wat moet een veertienjarig meisje met al die vreemdtalige muzieknummers?” Recensie

http://www.insidegamer.nl/wii/boogiesuperstar/screenshots/121389http://www.insidegamer.nl/wii/boogiesuperstar/screenshots/121390http://www.insidegamer.nl/wii/boogiesuperstar/screenshots/121391
Space Siege
Ontwikkelaar: Gas Powered Games Uitgever: SEGAReleasedatum: 22 augustus 2008
http://www.insidegamer.nl/pc/spacesiegeWat zou het moeten zijn?
Space Siege speelt zich af op het ruimteschip Armstrong alwaar de speler voor een interessant dilemma komt te staan: Als speler wil je de mensheid redden en door gebruik te maken van cybernetische onderdelen wordt de speler sterker, maar teglijkertijd minder menselijk. Hoe de speler met dit dilemma omgaat bepaalt ook welke verhaallijnen zich openen.

Hiernaast zullen andere personages in de game anders op jou reageren waardoor de game eigenlijk eindeloos opnieuw te spelen is. Doordat de game zo lekker bestuurt en je robothulp (H-RV) ook erg handig is, is dit een topper die de PC-gamemarkt eigenhandig uit het slop weet te trekken.

Wat is het geworden?
Lauran: “Chris Taylor zijn idee is begrijpelijk en in theorie zou het dus gewoon ‘oké’ moeten zijn. Gas Powered Games heeft het echter in de praktijk niet rond weten te krijgen en dat is jammer. Een goed voorbeeld is de keuze tussen mens en machine, die je eigenlijk helemaal niet hoeft te maken. Daarnaast is de besturing mislukt en de balans is ver te zoeken met betrekking tot de wapens. HR-V is een aangename toevoeging die het spel intenser maakt en soms zelfs lekker chaotisch. Ondanks dat, kan ik het spel geen voldoende toewijzen. Jammer maar helaas, volgende keer beter.” Recensie

http://www.insidegamer.nl/pc/spacesiege/screenshots/115305http://www.insidegamer.nl/pc/spacesiege/screenshots/115306http://www.insidegamer.nl/pc/spacesiege/screenshots/115307

Zo, dat waren ze. Nu mag jij bepalen welke game het afgelopen jaar nu het meest waardeloos was en laat in de reacties vooral weten waarom die game zo slecht was en welke ontbreken in bovenstaande lijst. Er zijn namelijk ook een aantal slechte games die de uiteindelijke nominaties niet hebben gehaald, zoals bijvoorbeeld Legendary en Donkey Kong Jet Race, die scoorden, om de eindlijst te kunnen halen namelijk ‘te hoog’

.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Haal een heli uit de lucht in Prototype

PS2-SingStar-titels werken nu ook op PS3