Concurrentie, daar draait het allemaal om in het gamewereldje. Blizzard heeft een goede en degelijke MMORPG neergezet met World of Warcraft en daar probeert Arena Net een stokje voor te steken. Zij brengen hun MMORPG genaamd Guild Wars, 2 maanden na het prachtstukje van Blizzard uit en hopen daarmee een goede concurrent voor World of Warcraft te zijn. Het leuke van Guild Wars is dat er geen maandelijkse kosten zijn! Ja je hoort het goed. Misschien is dit wel gebeurd met voorbedachte rade, om de afhakers van World of Warcraft, vanwege de maandelijkse kosten, over te halen om Guild Wars te spelen! We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Zouden de mannen van Arena Net een MMORPG op de markt zetten die World of Warcraft aankan?
Vechten zal ik!
“Mensen redden, redden van een wereld die ondergaat, het kwaad mag niet komen en zal niet komen” Dit is in een beknopte zin het onderwerp van Guild Wars. In Guild wars speel je met een inwoner van het immense koninkrijk Ascalon. Ascalon is een relatief rustig koninkrijk en de mensen van Ascalon zijn dan ook vredelievende en rustige mensen.

Gelukkig gebeurt er vlak voordat je aan het spel begint iets vreselijks, beesten komen het koninkrijk binnen en vernietigen alles wat op hun pad komt. Aan jou de taak Tyria, de staat van Ascalon waar jou personage bivakkeert, te beschermen tegen deze kwade wezens. Zwaard omhoog en vechten maar!
Laat het beginnen!
Om Tyria te redden kun je kiezen uit zes verschillende beroepen namelijk: Necromancer, Elementalist, Mesmer, Warrior, Monk en Ranger. Per beroep heb je beschikking over maar liefst 75 vaardigheden! Ik vond dit persoonlijk heel erg goed. Als je eenmaal level 20 bereikt heb, kun je je tweede beroep kiezen. Dit betekent dat je de beschikking hebt over 150 vaardigheden. Echter kun je buiten de grote steden, als je bijvoorbeeld op een missie bent, maar acht spreuken gebruiken. Het is dus belangrijk dat je de juiste vaardigheden kiest. Ik vond het wel jammer dat het maximale level, level 20 was. Dit kon je makkelijk bereiken in 3 dagen en daarna ging helaas de pret er een beetje van af.
Nadat je een personage hebt gemaakt naar eigen stijl en smaak, betreed je de wereld van Ascalon. Je begint in een immense drukbevolkte stad die er werkelijk fantastisch uitziet. Hier komt meteen naar voren dat je te maken hebt met een spel met goede graphics. De details van gebouwen,

personen en landschappen zien er werkelijk geweldig uit! Buiten de stad is het echter wat minder druk en kom je ook relatief weinig spelers tegen. In elke stad heb je de zogehete NPC’s(Non Playable Characters). Bij die NPC’s kun je hulp krijgen met missies en kun je bepaalde dingen kopen. Het leuke is ook dat je bij Guild Wars niet heel ver hoeft te lopen om een stad te bereiken, dit kun je namelijk gewoon heel makkelijk doen door de stad aan te klikken op je map en ernaartoe te teleporteren. Naar mijn mening moeten ze dit bij alle MMORPG’s doen.
Het draait om missies
In Guild Wars draait het eigenlijk veelal om missies. De missies staan allemaal in de trant van Tyria redden voor de ondergang. Deze missies moet je uitvoeren met een zelf samengesteld team van vier man. Het is dan ook de bedoeling dat je die vier man zelf zoekt. Gelukkig heeft Guild Wars ook standaard NPC’s neergezet die je mee kunt nemen voor missies. Dit vond ik persoonlijk erg handig, want er waren tijden dat ik geen team van vier gevormd kreeg. Toch hebben de makers van Guild Wars op dit punt een heel sterk staaltje werk neergezet. Door deze missies wordt er heel erg gedoeld op de samenwerking tussen spelers. Iets wat ik bij andere MMORPG’s nog wel eens mis. Een MMORPG waarbij samenwerking tussen spelers een vereiste is, is nou eenmaal veel leuker! De diversiteit van de missies is ook erg goed gedaan. De ene keer is het de bedoeling de vijanden tegen te houden en niet verder dan een bepaald punt te laten komen. De andere keer is het de bedoeling een groepje elite soldaten door het gebied van de vijand te escorteren. Ook de monsters die je onderweg tegen komt verschillen in kracht en grootte. De missies zitten dus goed in elkaar en gaan nooit vervelen. Ga je echter

dood in een missie, dan wordt er bij het dichtstbijzijnde “Spawn Point” weer leven in je geblazen. Je hebt na een reïncarnatie wel een penalty die je gezondheid beïnvloed. Helaas zat er wel een minpunt aan de missies, het sound niveau was gewoon zwaar onder de maat. Dit vond ik heel jammer.
PvP systeem ook aanwezig!
Zo een beetje elke MMORPG liefhebber heeft wel een PVP(Player Versus Player) systeem nodig. Guild Wars heeft de behoeftes van die MMORPG liefhebber vervuld door er zo’n systeem in te doen. Ben je die missies even zat, dan is het tijd om jouw eigen gemaakte personage te testen. Samen met drie andere spelers wordt je bij PVP gedropt in een arena. Je tegenstanders bestaan eveneens uit een team van vier mensen. Vlak nadat je in de Arena gedropt bent begint het gevecht! Jouw eigen gemaakte personage wordt overigens naar level 20 getoverd en heeft dus de keuze uit twee beroepen. Dit heeft Arena Net gedaan, simpelweg omdat anders lage level spelers te makkelijk gedood zouden worden. Zo is dus iedereen gelijk en komt het dus op de juiste keuze van vaardigheden en spreuken neer. Ik vond dit een leuke oplossing, zo kun je namelijk alle beroepen uit proberen en kijken welk beroep nu eigenlijk het beste bij je past.