Op de Game Boy Advance zijn behoorlijk wat RPG’s uitgekomen, en die komen uitstekend tot hun recht op de handheld. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf niet zo heb op RPG’s, maar Golden Sun heeft daar verandering in gebracht. Ik vind het zelf één van de leukste games die ik ooit heb gespeeld.
The Big Journey
In Golden Sun draait het allemaal om Isaac, een jongen uit het kleine dorpje Vale. De inwoners van Vale hebben allemaal bijzondere krachten genaamd Psy-Energy, die ze gebruiken voor het dagelijkse leven. De Psy-Energy is gebaseerd op de 4 elementen van de wereld (Earth, Wind, Fire, Water). Deze elementen zullen later in het spel een zeer belangrijke rol spelen. Jaren na een vreselijke tragedie in het dorp waarbij ook Isaac’s vader is overleden, gaan Isaac en zijn vrienden naar Sol Sanctum. Dat is een heilige plaats waar er 4 Elemental Stars liggen opgeborgen die de aarde in balans houden. Nadat ze de 4 christallen hebben gevonden komen de badguy’s in beeld. Ze stelen 3 Elemental Stars, en Isaac heeft de laatste zelf weten te behouden. Er heerst nu een onbalans op aarde en Isaac en zijn maatje Garet gaan nu op reis om de dieven van de Elemental Stars achterna te gaan, en de balans te herstellen. Het verhaal is niet al te dik en moeilijk, maar de personages zijn allemaal goed uitgewerkt, en het spel weet een goede sfeer te creëren.
.jpg )
Power up your Psy-Energy
Zoals ik al eerder vertelde, halen de personages hun krachten uit Psy-Energy, die krachten zijn zowel te gebruiken in een gevecht, als buiten een gevecht. Buiten een gevecht moet je denken aan acties als Move en Cure. Er zijn bijzonder veel van dit soort krachten, en je hebt ze nodig om verder te komen in het spel, en de meeste puzzels op te lossen. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer je van deze krachten leert. De Psy-Energy tijdens gevechten gebruik je om speciale aanvallen te doen, zoals bijvoorbeeld Ragnarok, wat in veel spellen is verwerkt. Hoe hoger je level is, hoe meer je van dit soort aanvallen leert. Ieder karakter is een adept van 1 van de 4 elementen en kennen per element allemaal andere aanvallen. Het is allemaal niet echt vernieuwend, maar het werkt wel goed, en vooral belangrijk, het is niet al te moeilijk, en erg makkelijk om het te leren.
Extra Power: The Djinn
Het kopje zegt het al, er zit nog een extra power in het spel, namelijk de Djinn. Dit zijn kleine wezens die je tijdens je reis moet vinden en je extra krachten geven. Van elk element zijn er 7 in het spel. Ze geven je extra leven, en iedere Djinn kan een aanval of heeft bijvoorbeeld de kracht om je team meer defensie te geven. Je kan ze alleen gebruiken tijdens een gevecht, bijvoorbeeld in plaats van dat je je Psy-Energy gebruikt. Wanneer je je Djinn hebt gebruikt, is er een mogelijkheid om een Summon van een god te doen. Wanneer je meerdere Djinns van hetzelfde element hebt gebruikt, kan je een krachtigere god Summonnen, en dat leid tot zeer spectaculaire beelden op je Game Boy Advance. Er is een mogelijkheid om je Djinns al vóór een gevecht op ‘set’ te zetten. Je zet ze dan als het ware al klaar voor een Summon, zonder dat je ze hoeft te gebruiken in het gevecht zelf. Erg handig wanneer je weet dat er een moeilijke vijand gaat komen. Een nadeel hiervan is; zodra je een Djinn op set zet, je levensbalk ook behoorlijk omlaag gaat, en pas wanneer de ze weer gerestored zijn na hun Summon, heb je je leven weer terug.
Met de Djinns is het mogelijk om je personages een andere klasse te geven. Dit doe je door de Djinns van je personages met elkaar te verwisselen. Wissel je de Djinns van Isaac alleen maar met Djinns van één bepaald element, dan zal zijn klasse veranderen, en zal hij andere Psy-Energy spreuken tot zijn beschikking hebben. Maar je kan ook allerlei elementen van Djinns door elkaar geven, waardoor je weer een andere klasse krijgt en je personages nog sterker worden. En zo zijn er behoorlijk veel mogelijkheden. Met het wisselen van Djinns krijg je ook andere Psy-Energy buiten de gevechten, die je nodig zult hebben om bepaalde puzzels op te lossen.
.jpg )
The Gameplay
Je speelt het spel op een grote worldmap, met daarin bepaalde plekken waar je heen kan gaan, zoals dorpjes, steden, grotten, etc. etc. Je hoeft bijna nooit hele grote stukken te lopen, ook al is de map behoorlijk groot. Je speelt als Isaac (Earth), en je bent met een party van 4. De andere 3 zijn Garet (Fire), Ivan (Wind) en Mia (Water). In de loop van het spel kom je de laatste 2 genoemden tegen, en joinen ze jouw team. Het spel is Turnbased tijdens de gevechten. Je staat met je 4 characters naast elkaar, en je kiest hun aanvallen allemaal tegelijk. De agility (snelheid) van je personages bepaald wanneer wie aanvalt. Je zal dus goed moeten nadenken hoe je je aanvallen inzet. Heeft de tegenstander een betere agility, dan zal die ook eerder mogen aanvallen.
Het zijn niet alleen de Djinns en Psy-Energy waarmee je kan aanvallen, je kan ook gewoon een simpele attack doen. Nou ja, simpel, ook dit is behoorlijk uitgewerkt. Onderweg zal je vaak wapens moeten kopen. Je begint met wat zwakke wapens, maar in het verloop van het spel vind je steeds betere wapens, in zowel de winkels als bij puzzels. Sommige wapens hebben bijzondere krachten die bij gevechten eruit kunnen komen, en waardoor je aanval effectiever wordt. Deze wapens worden artifacts genoemd, en meestal is er maar 1 van in het spel. Ook zal je armor moeten kopen en vinden. Je zal speciale laarzen moeten kopen, schilden, maliënkolders, helmen en ga zo maar door. Ook hier zijn er weer artifacts, je moet dan denken aan kleding die je bijvoorbeeld sneller kan maken.
De puzzels in het spel zijn niet extreem moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk. Soms ben je wel even bezig voordat je door hebt wat je moet doen, maar het blijft leuk en uitdagend. Wat vooral sterk is aan het spel, is dat bijna geen één puzzel op mekaar lijkt. Ook wil je niets van het spel overslaan, omdat dan de kans groot is dat je een bepaald artifact niet vind. Die zouden verder in het spel wel is behoorlijk handig zou kunnen zijn, al is het maar om te verkopen.
Als 1 van je personages neer gaat tijdens een gevecht, kan je hem tot leven wekken met bepaalde items die je vind tijdens het spel. Er zijn ook items om je personages mee te healen of om aanvallen mee te maken. Deze items zijn te koop in winkels of te vinden in schatkisten. Als je niet beschikt over deze items, kan je na een gevecht naar een hotel gaan om weer op krachten te komen. Het kost je alleen wel wat geld. Wanneer iemand vergiftigd is of tijdens een gevecht is neer gegaan, kan je die tegen betaling weer beter maken of tot leven laten wekken. Dit doe je bij een kerkje die zowat in ieder dorp te vinden is. Wat ik ook erg fijn vind, is dat je overal tijdens het spel (behalve tijdens een gevecht) kan saven. Zeker met een handheld handig, omdat je batterij zomaar leeg kan zijn.
.jpg )
Looks ’N Sound
Golden Sun is één van de mooiste spellen op de Game Boy Advance. Het ziet er tijdens de gevechten prachtig uit, en dan vooral bij de Summons. Veel mooie licht effects, en geen eentonige graphics. De teksten van het verhaal zijn allemaal erg duidelijk te lezen, en er wordt gelukkig niet geprobeerd om zoveel mogelijk tekst in het kleine balkje te verwerken. De world map zelf is een beetje 3D-achtig en wordt van bovenaf weergegeven. De dorpen en grotten zien er allemaal erg mooi en kleurrijk uit. Ook de effects van Psy-Energy buiten de gevechten zien er goed uit. Het gehele spel loopt bijzonder vloeiend. De hele wereld blijft gedurende het spel overzichtelijk en dat is zeker een pluspunt.
Het geluid is ook goed, niet bijzonder, maar je kan niet alles hebben. Iedere plek heeft zijn eigen tune, het minpuntje is dat als je lang op 1 plek bent, wil je je nog wel eens gaan ergeren aan bepaalde muziekjes, omdat het zich steeds maar herhaalt. De world map heeft een zeer leuke catchy tune. En hoe lang je er ook in rond loopt, deze gaat niet zo snel vervelen. Bij de gevechten is er een bepaalde tune die tijdens het spel bij ieder gevecht terugkomt, behalve bij bepaalde eindbazen. Maar echt vervelend wordt die tune niet. De geluiden van de aanvallen als Psy-Energy en Summons zijn ook allemaal erg tof, al zijn ze soms misschien wat eentonig. Maar dat zijn maar kleine minpuntjes tegenover alle goede dingen.
.jpg)
Beste Game Boy Advance RPG?
Dat kan ik eerlijk gezegd niet zeggen, omdat ik alleen maar Golden Sun en Golden Sun: The Lost Age heb gespeeld. Het heeft alles om een goed spel te zijn, mooie graphics, aardig geluid, een goed verhaal, fijne gameplay, die iedereen met het grootste gemak kan leren en een dosis x-factor wat het spel zeer de moeite waard maakt. Het is wat mij betreft wel één van de leukste spellen die ik ooit heb gespeeld, en je bent er zeker een hoop uur mee zoet, een dikke aanrader dus.