in

E3: God of War III


Tijdens de eerste dag van de E3 had ik een behoorlijk druk schema, waarbij ik van de ene afspraak naar de andere rende. Rond een uurtje of drie had ik een uurtje ‘even niks’. Ik besloot om naar de speciale kamer van Sony Computer Entertainment Europa te gaan, om te kijken wat daar te beleven viel. Uiteindelijk viel ik met mijn neus in de boter. Drie grote televisies smeekten mij om even langs te komen om God of War 3 te spelen. Er volgde een demo van dertig zeer gruwelijke minuten.

Als ik God of War 3 in één woord zou moeten omschrijven, dan zou ik voor ‘bloederig’ gaan, want mijn god, wat is dit spel hard. Kratos is nooit een mietje geweest en bij de eerste gevechten lijkt er allemaal niet al te veel aan de hand. Met zijn typerende zwaarden slaat hij er op los en maakt hij de ene na de andere ondode soldaat af. Daarbij kwam bloed vrij, maar het was niet echt heel veel meer dan dat we gewend zijn van de serie. Het werd al iets beter bij de zogenaamde harpijen. Kratos moest over een ravijn springen, maar het te overbruggen stuk was te groot. Als oplossing schoot ik met mijn pijl en boog op een harpij, een soort vliegend wezen, waarna zij op mij af kwam. Vervolgens sprong ik op haar en stak ik een paar keer een mes in haar om zo de roofster te kunnen dirigeren. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, trok Kratos de harpij in twee stukken en landde hij op de grond, terwijl de veren naar beneden dwarrelden.

God of War 3 is een mooie game, maar niet zo indrukwekkend als dat God of War 2 op de PlayStation 2 was. Het lijkt er op alsof men tijdens de ontwikkeling de nadruk vooral op gameplay heeft gelegd, want de demo zat propvol variatie. Het ene moment ram je er bruut op los, daarna dus de harpijen en daarna stond Kratos oog in oog met de eerste eindbaas: een centaur. Dit wezen, half mens, half paard, was gewapend met een speer en was niet al te blij met de aanwezigheid van Kratos. Hij stuurde zijn minions op hem af en haalde vernietigend uit op het moment dat Kratos te dichtbij kwam. De sleutel tot succes bestond uit het afmaken van de kleinere vijanden en de centaur in zijn rug aan te vallen. Al snel verscheen het welbekende cirkellogo boven het hoofd van de centaur: Quick Time Event. God of War heeft dit groot gemaakt en gaat in deel drie lekker verder. Maar wie maalt hierom, want het ziet er ongelooflijk gruwelijk uit. Een poot werd afgehakt, waardoor het beest op zijn buik kwam te liggen. Vervolgens werd zijn buik open gesneden en zijn ingewanden er uit gerukt: VET!!!

Ik was hier zeer druk mee bezig en daardoor merkte ik de lava-kolos in de achtergrond geen eens. Dat kon toch maar één ding beteken? Een enorm eindbaasgevecht. Snel dus zijn kant op gaan om daar een kanon te vinden. ‘Hé!’ denkt de ervaren gamer in mij, ‘daar mee moet ik hem afknallen’. Nou mooi niet dus. Voordat ik het goed door had sprong een chimaera ten tonele om het mij even lastig te maken. Mijn messen deden het beest weinig en mij werd geadviseerd over te stappen op de andere wapens. Ik pakte mijn enorme vuistbeukers, geen idee hoe die dingen heten, erbij waarmee zelfs het grootste beest onderuit gaat.

Waar de centaur een sterk, log beest is, is de chimera juist heel erg snel. Je krijgt niet echt de kans om een mooie aanvalcombo op te zetten en bent aangewezen op jouw mogelijkheid om weg te duiken. Het gevecht is anders, maar daardoor niet minder spannend. Wat wel hetzelfde is, is het Quick Time Event. Deze keer ram je een hoorn van de chimera zijn kop en doorboort daarmee vervolgens diens kop. Huppa, de tweede superscène zit er op.

De weg naar de kolos kan vervolgd worden en na een stuk waarbij er van harpij naar harpij wordt gesprongen, is het tijd om een stuk te klimmen. Vervolgens komt Kratos uit bij een platform, waar een prins dood ligt te gaan. Kratos mag deze kerel niet en wil hem afmaken. Helaas wordt daar een stok voor gestoken door een leger ondoden gewapend met een speer en een schild. Uiteraard schakel je dan weer over op de vuisten, om zo door de schilden heen te beuken. Dit gaat lekker, maar uiteraard kan dit geen fluitje van een cent zijn. Er komt een cycloop komt het strijdveld betreden en er moet weer lekker gebeukt worden. Na een Quick Time Event ram je het oog uit het monster en klim je op zijn nek, om vervolgens de controle van het beest over te nemen. Met zijn enorme knuppel ramt hij de ondode krijgers met schild in een paar simpele klappen terug naar de hel en als de cycloop zijn taak heeft volbracht, maak je hem af.

Kratos loopt terug naar de prins, om even zijn kop er af te trekken. Dit ziet er echt enorm hard uit en stiekem schokte het me een beetje, waarna er een glimlach op mijn gezicht verscheen. Het hoofd is niet zonder reden van de romp getrokken. De ogen schijnen een licht uit waarmee geheime gangen zichtbaar worden gemaakt. Via een grote geheime deur en een gang komt Kratos bij een ruimte uit, waar hij naar boven moet vliegen. Met zijn vleugels haalt hij een enorme snelheid en in deze scène ben je druk bezig met verschillende obstakels te ontwijken. Zeer spannend en adrenalinepompend en eens te meer een voorbeeld van de variatie in de game. Hierna kwam ik oog in oog te staan met de kolos. Ik maak me klaar om het laatste gevecht aan te gaan, maar net op dat moment verschijnt het beeld dat aangeeft dat de demo is afgelopen.

God of War 3 is een helse rit. Het biedt enorm veel actie, heel veel bloed en enorm veel variatie. Het is een game waar je een PlayStation 3 voor zou kopen en als bezitter je heel gelukkig mag prijzen. Begin 2010 kan het volledige feest beginnen!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

E3: Rillingen over je rug in Aliens vs. Predator

Japan krijgt zwarte Wii en rode DSi