in

Football Manager 2005


Sega begint het spelletje eindelijk wat te begrijpen. Om te overleven in de gamesindustrie heb je geld nodig. Daarom komen ze de laatste tijd niet met revolutionaire titels, maar met spellen die goed gaan verkopen. Zo was er op de E3 de aankondiging dat Sega uitgever van The Matrix Online zou gaan worden. Maar dat was niet de eerste keer dat Sega met zo’n actie kwam aanzetten. Een tijdje daarvoor kregen we namelijk te horen dat Sega met Sports Interactive ging samenwerken. Laatstgenoemde is jarenlang verantwoordelijk geweest voor de Championship Manager serie geweest. Voor Sega ontwikkelen zij nu het managerspel Football Manager 2005. Eigenlijk is dit gewoon Championship Manager 5, maar omdat Eidos de naam en serie Championship Manager voor zichzelf wilde houden, is er voor deze naam gekozen. Het spel is inmiddels vergevorderd en wij kregen in hartje Londen een voorproefje.

Iedereen die wel eens Championship Manager heeft gespeeld, zal zich met Football Manager 2005 meteen als een vis in het water voelen. Sports Interactive heeft dan wel afstand van de naam Championship Manager moeten doen, maar het heeft nog altijd de rechten op de database van het spel. In Football Manager 2005 zullen 245.000 spelers zitten, die met 150 verschillende eigenschappen stuk voor stuk uniek zijn. Een aantal van deze spelers, te weten de spelers uit competities waar Sports Interactive de rechten voor binnen heeft gehaald, zullen vergezeld van foto’s gaan. De makers zullen proberen zoveel mogelijk foto’s in het spel verwerken en als het een beetje meezit ook foto’s van 20.000 fans. Want wat als je zo verslaafd bent en het spel vijftien seizoenen speelt? Dan is elke speler met een foto inmiddels met pensioen gegaan. Om dit probleem op te vangen zal Sports Interactive een aantal fantasiespelers, die de namen en foto’s van fans zullen krijgen, introduceren. Binnenkort zal hiervoor een wedstrijd worden gehouden, dus houd het internet in de gaten.

Het grootste verschil met de laatste Championship Manager is dat het spel voor de nieuwkomer wat versimpeld is. Zo kun je nu aan jouw assistent vragen wat volgens hem de beste opstelling is, of wat voor spelers er volgens hem gehaald moeten worden. De fan van de serie zal hier geen boodschap aan hebben, maar ik vond het een verademing.

Verder is de intelligentie van de computergestuurde tegenstander flink wat verbeterd. Zo kwam het vroeger nog eens voor dat je een speler wilde kopen van een andere club, maar dat door het lange wachten van de computer en het vallen van de transfermarkt deadline niet door ging. In Football Manager 2005 zal dit niet gebeuren, omdat je onder andere een termijn kan stellen voor wanneer je een antwoord verwacht. Als jij die overigens erg kort stelt, dan zal het antwoord meestal wel nee zijn, net als in het echte leven.

Over het echte leven gesproken, Football Manager 2005 heeft een hoog realiteitsgehalte. In vorige delen waren de nieuwsberichten die binnen kwamen vaak dezelfde. Club A heeft trainer B gehaald en heeft er vertrouwen in. Football Manager 2005 heeft werkelijk duizend verschillende mogelijkheden bij een nieuwsbericht. Zo zullen fans argwanend reageren als er een groentje als trainer wordt ingehuurd of juist uit hun dak gaan als er een oud-speler op de stoel van de trainer komt te zitten.

En dit zijn slechts een paar van de vernieuwingen. In de bijna drie uur lange presentatie vielen we van het ene kwaliteitselementje in het andere. Ik kan al die punten wel gaan opnoemen, maar veel van die punten zijn in onze E3 impressie besproken. Dus als je die nog niet hebt gelezen, dan is dit daar een mooi moment voor. Wij kunnen in elk geval niet meer al te lang op dit spel wachten en zijn dan ook blij dat de bètatests binnenkort gaan beginnen.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

World Championship Snooker 2004

Outrun 2