in

Call of Duty: Modern Warfare 2


Na legio Tweede Wereldoorlog-shooters besloot Infinity Ward twee jaar geleden met Call of Duty 4: Modern Warfare een andere weg te bewandelen. Dankzij het geslaagd neerzetten van moderne oorlogsvoering werd Modern Warfare een enorm succes. De ontwikkelaar weet overduidelijk wat ze in huis heeft, en aast met Call of Duty: Modern Warfare 2 op de grootste entertainmentlancering ooit. GTA IV heeft met 3,6 miljoen verkochte exemplaren op de eerste dag de lat enorm hoog gelegd, maar de hype rond de nieuwe Call of Duty is ook van astronomische proporties. En oh oh oh, wat maakt Modern Warfare 2 toch een enorme kans op deze felbegeerde titel.

In Modern Warfare 2 komt het gevaar wederom van de Russisch Ultranationalisten. Het is vijf jaar na de dood van hun leider Zakhaev, maar de Russische extremisten hebben in Vladimir Makarov een nieuwe leider gevonden die dezelfde idealen als Zakhaev nastreeft. Het westen vreest de dreiging en schakelt Task Forces in om het gevaar te neutraliseren. Onderdeel van Task Force 141 is Sergeant Gary “Roach” Sanderson, één van de personages die de speler bestuurt. In totaal wordt de rol van drie verschillende soldaten aangenomen. Door undercover te werk te gaan, probeert Amerika informatie in te winnen om zo Makarov onschadelijk te maken. Makarov komt hier echter achter en weet hier op handige wijze gebruik van te maken, zodat Rusland en Amerika lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Het heerlijk meeslepende verhaal, waarin we een aantal oude bekenden terugzien, ontvouwt zich via een serie ijzersterke missies. Een aantal elementen draagt daar duidelijk aan bij: de verschillende oorlogssituaties, de wijze waarop het verhaal naar voren komt en de, bij vlagen, magistrale muziek. De operaties worden op de meest diverse locaties uitgevoerd. De straten van Rio de Janeiro, de sneeuwvlaktes in Kazachstan, de zandwoestijnen van Afghanistan en een aantal locaties die vooralsnog onbekend waren voor de Call of Duty-reeks komen stuk voor stuk aan bod. De sneltreinvaart waarmee de uiteenlopende landen voorbij komen zorgt ervoor dat je je elk uur wel weer een andere omgeving bevindt.

De missies zelf zijn al net zo divers als de locaties. Zo beklim je op een gegeven moment een ijswand, om nog geen uur later alweer plaats te nemen achter een machinegeweer van een gevechtsvoertuig. Dit klinkt misschien alsof de game een aantal keer piekt, dat er slechts een aantal specifieke momenten zijn waar de spelervaring echt intens is, maar niets is minder waar. Natuurlijk is de ene situatie meer memorabel dan de andere, maar Modern Warfare 2 is een ware aaneenschakeling van actie. Er doen zich momenten voor dat je overdonderd wordt door gebeurtenissen en de gevechtssituatie helemaal wordt omgegooid. Om een voorbeeld te geven: op een gegeven moment valt door een aanval alle elektronische apparatuur uit, die van het leger, van de stad, van de wereld. De hemel wordt donkerder en verandert van kleur. Om je in zo’n situatie nog op oorlogsvoering te richten is lastig, maar de beleving is enorm heftig.

De singleplayermodus is dus een fantastische belevenis, maar zo geweldig als het is, zo kort is het ook. Met een beetje shooter-ervaring is de game op de standaard moeilijkheidsgraad in zo’n zes uur uit te spelen. Gelukkig voelt geen enkele passage aan als opvulling, waardoor de voldoening die je uit de singleplayer haalt groter is dan die bij menig andere shooter. De singleplayer is erg kort, maar anderzijds wel erg sterk: het handelsmerk van de Call of Duty-serie.

De game mag dan wel één grote achtbaan zijn van vette ervaringen, toch zijn de oplossingen voor de voorgeschotelde problemen die hier en daar opdoemen wel erg simpel te vinden. Zodra er bijvoorbeeld een tank of een helikopter opduikt, zijn er opeens tal van RPG’s binnen een straal van tien meter te vinden. Het houdt natuurlijk wel de vaart in de actie, maar op deze wijze wordt er wel erg weinig van je grijze massa gevraagd. Als er zich een penibele situatie aandoet, wordt binnen vijf tellen de oplossing al op een niet erg subtiele manier gegeven. Aan de ene kant begrijpelijk, aangezien er dankzij de sterke A.I. van de vijandige soldaten weinig tijd is om na te denken, maar er is voor eigen oplossingen eigenlijk geen ruimte. Hierdoor voelt de actie af en toe scripted aan, al zal niet iedereen dit als hinderlijk ervaren.

Gelukkig zijn er een hoop aspecten die de twee kleine minpuntjes doen verbleken. Zo heeft Infinity Ward de letterlijke taal van de oorlog wederom goed geïmplementeerd. Hoewel een leek zich al snel geen raad meer weet met alle gecodeerde kreten van de verschillende commando’s, klinkt het erg realistisch en – vooral – tof. Op muzikaal vlak toont Modern Warfare 2 zich eigenlijk pas echt meester. Met Hans Zimmer heeft de ontwikkelaar een waar genie in het vak binnen weten te halen. De filmmuziekcomponist heeft met zijn creaties een echte toegevoegde waarde geleverd. De muziek maakt de verschillende dramatische scènes erg meeslepend en doet soms rillingen over de rug lopen.

Het singleplayerverhaal is in geuren en kleuren aan bod gekomen, maar Modern Warfare houdt daar natuurlijk niet op. Naast de verhalende modus bestaan er voor de eenling ook nog de Spec Ops, voluit Special Operations. Deze modus kent 23 losse, korte missies waarin je een specifieke opdracht krijgt. Aan het einde van deze missies wordt de speler beloond met één tot drie sterren, afhankelijk van de randvoorwaarden waaraan wordt voldaan. De sterren zijn nodig om een nieuwe reeks aan missies toegankelijk te maken. De doeleinden van deze taken lopen enorm uiteen. In de ene missie moet er een stortvloed aan vijanden verslagen worden, terwijl je in de andere plaats neemt in een helikopter om een soldaat veilig van punt A naar B te loodsen. Sommige van deze passages komen uit de singleplayermodus, andere zijn volstrekt nieuw en een aantal komen uit de vorige Modern Warfare. Het sterkste wapen van Spec Ops is de optie om samen, zowel in splitscreen als via internet, met een vriend te spelen. Dit maakt de hele modus ook tot een geweldig leuke toevoeging. Het uitdokteren van een plan zorgt voor veel voldoening, vooral als het in de praktijk ook nog eens werkt.

Met zijn tweeën is de game al erg vermakelijk, maar de meeste lol valt te beleven in de online veldslagen die je met maximaal achttien man kunt uitvechten. Dit was in Call of Duty 4 al het belangrijkste punt waar de game zo massaal door aansloeg, maar het onlinefacet van Modern Warfare 2 is zo sterk dat die nog erger aanslaat dan die van zijn voorganger. Dit onderdeel is zo enorm uitgebreid dat het onterecht zou zijn dit slechts in een paar alinea’s te behandelen. Daarom worden de onlinemodi hier in een los artikel uitvoerig besproken. Een flinke tekst, maar dat is de geweldige multiplayer dan ook meer dan waard.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Pak je camera erbij voor Skate 3

De wapens van Modern Warfare 2