Microsoft lijkt met zijn Xbox One beleid de strijd aan te willen gaan met de 2de hands games. Het is duidelijk dat de uitgevers eenhaat-liefde verhouding hebben met de Gamestop/Gamemania winkels in deze wereld. Aan de ene kant zijn ze zeer belangrijk voor de promotie en verkoop van games. Aan de andere kant vinden uitgevers dat ze te veel winst maken op 2de hands games.
Om dit tegen te gaan kiest Microsoft voor een online registratie systeem met een hele set aan vreemde en compliceerde regels. Maar de lijst met nadelen voor de consument is veel te groot ten opzichte van het klein beetje winst dat wordt afgepakt bij Gamestop.
Wat mij betreft kiest Microsoft voor de verkeerde oplossing. Een andere oplossing is namelijk veel simpeler: Maak digitale versies aantrekkelijker in prijs.

Als de grote retailers zoals Gamestop het grote probleem zijn, waarom pak je hun winst dan niet af door te zorgen dat meer mensen hun games digitaal kopen. Dit zie je al bij de PC markt waar een groot deel van de mensen geen disc meer koopt in de winkel. Nadeel bij PC games is dat er (bijna) geen 2de hands markt is vanwege eenmalige keys. Voor console games kun je dit vermijden door het huidige beleid in de winkel gewoon te laten zoals het nu is. Mijn oplossing is eigenlijk een combinatie zijn van twee markten: De consument kan kiezen tussen duurdere maar wel verkoopbare discs (huidige console markt) of goedkopere eenmalige keys (huidige PC markt).
De prijs in de online store van de Xbox One hoeft niet eens goedkoper te zijn. Microsoft zou kunnen kiezen voor een systeem met online concurrentie tussen webwinkels die online keys verkopen (Greenmengaming, Gamefly, Getgamesgo, Amazon, ect.). Het mooie van dit verhaal is dat zelfs Gamestop een webwinkel heeft voor PC keys, zij zouden dus zo Xbox One keys digitaal kunnen gaan verkopen.
Mijn oplossing is al eens toegepast in de muziek industrie: fysieke aankopen werden daar niet beperkt maar digitale aankopen werden interessanter vanwege de prijs en het gemak. Dit lijkt mij ook de beste oplossing voor de game industrie. Helaas dwingt Microsoft consumenten om volledig digitaal te gaan in plaats van digitale media aantrekkelijker te maken dan fysieke media.
Microsoft zal zeer waarschijnlijk gewoon doorgaan met hun huidige beleid; disc versies krijgen beperkingen en online zullen games vaak duurder zijn dan in de winkel. Het zal een zware tijd worden voor de Xbox One en hun aanhang. Dit is jammer want op deze E3 lieten ze in mijn ogen de beste line-up zien. Microsoft had zeker in Amerika eenvoudig de nummer 1 kunnen worden, maar dat zal nu lastig worden omdat ze helaas niet voor mijn oplossing hebben gekozen.