Omdat League of Legends op dit moment de meestgespeelde game per spelers per maand is, en IG weinig aandacht besteed aan MOBA’s behalve dan dat er soms wat nieuws op de site verschijnt, wil ik dit spel graag wat meer aandacht geven. Daarnaast is League of Legends het eerste spel ter wereld waarbij je met een atletenvisum (waarmee het dus een officieel erkende sport is) naar het buitenland mag reizen.
Wat is League of Legends nou? Om te beginnen zal de uitleg die hier volgt erg ingewikkeld zijn, en vereist oefening/speeluren om beter te begrijpen. Heb je hier geen zin in lees dan vooral niet verder.
Omdat het een MOBA is en het spel dus geen verhaallijn of ander soort verassingen bevat waar je van te voren liever niet van weet, zal ik dus (proberen) uitgebreid op de werking van het spel in te gaan.
League of Legends is dus een MOBA, oftewel een multiplayer online battle arene. Het principe van een MOBA is dat je samen met je team, wat bij League of Legends uit vijf of drie spelers bestaat (afhankelijk van de map), de basis van het andere team, Nexus genoemd, probeert te vernietigen. Hieronder zie je zo’n map:

Hier een beschrijving van wikipedia, die duidelijk uitlegt hoe het werkt:
”Spelers, ook wel Summoners genoemd, zijn verdeeld in twee even teams van Champions, 3 tegen 3 (3v3) of 5 tegen 5 (5v5). Elk team begint aan tegenovergestelde kanten van de map, in een gebied dat de Spawning Pool wordt genoemd. Bij de Spawning Pool bevindt zich de Nexus, het hoofdkwartier van het team. Een spel is gewonnen wanneer de vijand z’n Nexus is vernietigd. Om de Nexus te vernietigen moet elk team zich door een serie van Turrets werken die langs de paden staan om naar de Nexus te komen. Spelers krijgen levels door Minions (NPC’s die constant spawnen bij de Nexus en het andere team aanvallen).
De spelers verdienen gold, virtueel geld, met het vernietigen van neutrale monsters, Turrets, Minions en tegenspelers. Dit geld wordt uitgegeven in de Spawning Pool van je team om de items van je Champion te verbeteren. Tijdens het spel krijgt de held experience points (XP) als er minions dood gaan. Als een speler er veel doodt dan zal hij na een tijdje een level stijgen, waardoor hij een van zijn abilities kan verhogen. Ook door het doden van vijandelijke Champions en neutrale monsters krijgt een speler XP. Het maximum level van een Champion is 18, waarna al zijn of haar abilities zijn gemaximaliseerd. Abilities van Champions variëren erg en het duurt een tijdje voordat een speler zijn of haar Champion tot het uiterste kan beheersen.”
Als je het spel nog nooit gespeeld hebt zal je hier geen touw aan vast kunnen knopen, en het wordt nog ingewikkelder. Elke lane, plus de ruimte ertussen (de jungle), heeft zijn eigen rol. In de toplane zit een tank. Dit is een Champion die extra veel health heeft, en zoveel mogelijk alle damage die de tegenstander zal proberen te doen, probeert op te vangen. In de midlane zit een AP Carry. Dit is iemand die zoveel mogelijk damage probeert te doen met zijn abilities, en dus zoveel mogelijk items koopt die dit verbeteren. De AP Carry zal zoveel mogelijk damage proberen te doen, en probeert ondertussen niet dood te gaan. In de botlane zitten de AD Carry en een Support. Een AD Carry doet hetzelfde als een AP Carry, alleen dan met zijn basic attacks. De Support die samen met hem in een lane zit, probeert hem daarbij te ondersteunen, bijv. d.m.v. het geven van health. Dan is er nog de jungler. Deze bevind zich in het gebied tussen de lanes, waar zich neutral monster bevinden waarmee hij zijn levels en gold krijgt. Ondertussen zal hij de lanes proberen te ganken, dit doet hij omdat er dan een manmeer situatie ontstaat, waardoor de Champion(s), in die lane plotseling tegen een overmacht staan, waardoor ze makkelijker te doden zijn.
Ben je er nog? Grote kans dat je het spel zelf speelt, of gewoon erg nieuwsgierig bent. Dit lijkt op deze manier eigenlijk maar een erg saai spel. Ik dacht in het begin ook, waar in hemelsnaam ben ik nou weer aan begonnen!? Maar als je langer speelt, en je steeds beter in het spel wordt, zul je jezelf blijven pushen om steeds beter te worden (pas op, dit is erg verslavend, iets wat ik zelf aan den lijve heb ondervonden). Want als je het spel beter snapt, zul je ontdekken dat het een zeer tactisch spel is, waar je echt lang voor moet oefenen om beter te worden, waardoor je maar blijft spelen. Als je uiteindelijk echt heel goed wordt, en je met anderen samen in een team gaat spelen, valt er zelfs groot geld te verdienen. De World Championship (dit jaar in Los Angelos, over een paar weken) van League of Legends, krijgt als team een geldbedrag van 2 miljoen euro. Daarnaast kijken naar goede streamers (mensen die live spelen, en iedereen kan meekijken) gemiddeld 15.000-20.000 mensen, en jij bent degene die het geld opstrijkt van de reclames.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er vooral om dat het gewoon een erg leuk spel is, dat je blijft pushen om beter te worden, waardoor het nooit verveeld.
Dus wat is jouw mening hierover? Die hoor ik graag in de comments…