‘Na alle commotie rond Jelle’s vertrek, is het weer even tijd om over te gaan op de orde van de dag. Ik gun Jelle al het beste voor de toekomst, maar ik heb ook het vertrouwen dat de overige redactieleden met veel overgave blijven werken aan deze site en er iets moois van blijven maken. Ik zag je liever niet vertrekken maar Jelle, het ga je goed!‘
Soms heb je van die tegenstanders waarvan je op een bepaald punt eigenlijk liever gewild zou hebben, dat ze nooit bedacht zouden zijn. De vijanden die aan het begin voor een leuke uitdaging en de nodige variatie zorgen, maar na korte tijd behoorlijke frustraties bij je op kunnen roepen. Hierbij weer een lijstje van mijn hand met de meest irritante tegenstanders die ik me kan bedenken:
9. Slaughterfish – Skyrim
In Morrowind ging ik het water liever niet in, dit met als reden dat er altijd wel weer een vlees etende vis of een van zijn nakomelingen je edele delen in zijn soep wilde hebben (inderdaad, soep met balletjes). Het voordeel in Morrowind was echter, dat je onder water gewoon met je zwaard kon slaan. Totaal niet realistisch, maar wel net zo handig. In Skyrim is deze mogelijkheid er niet, maar de makers vonden het kennelijk een goed idee om toch vijanden aan de lokale wateren toe te voegen. Precies, wel vijanden maar geen manier om deze vijanden af te maken. Zit een Slaughter Fish in het water je op de hielen , dan is je enige optie : Zwemmen! Er zijn enkele ‘Shouts’ die je kunt gebruiken om deze beesten enigszins schade toe te brengen, maar dat is eigenlijk niet de manier waarop het zou moeten. De logica achter het toevoegen van vijanden op een plaats waar je hen niet kan doden is voor mij dan ook ver te zoeken. Niet dat het stikt van deze beesten, maar toch blijf ik het een irritante en domme toevoeging vinden.

8. Villains – Viva Piñata
Ze zijn eigenlijk om dezelfde reden irritant als dat de Creepers (oeh Spoiler, die beesten staan namelijk verderop ook nog in de lijst. Maar geen zorgen, je hebt deze tekst waarschijnlijk toch al doorgekeken voordat je daadwerkelijk aan het lezen ervan bent begonnen) dit zijn. Want ook zij hebben maar één functie binnen hun bestaan, en dat is het slopen van je tuin. Zowel de flora als de fauna is aan de beurt bij deze grote pestkoppen. Ze leggen overal zure snoepjes neer, die er keer op keer voor zorgen dat je Piñata’s ziek worden. Daarnaast banjeren ze door je tuin en vernielen alles waar jij zo druk mee bezig bent geweest. Heb jij een leuk riviertje en willen de heren er door? Ze kotsen hem gewoon vol met blubber, waardoor ze voor zichzelf even een bruggetje creëren. Ze zijn lelijk, ze zijn kloten en ze zijn gigantisch irritant.

7. De steenbok – Ducktales
Het Himalaya gebergte is een heerlijk level uit een nog betere game voor de Nes. Zowel het deuntje dat klinkt op de achtergrond als het design van dit level wisten mij altijd te boeien. Maar de meest irritante vijand uit deze gehele game is er zeker in te vinden: De steenbok! Vanuit het niets springt hij op je af en je hebt werkelijk geen idee hoe je hem aan moet pakken. Want doordat jij je in de sneeuw bevindt, is de springstok niet fijn om te gebruiken en praktisch nutteloos. Je kunt niet onder dit beest door en ook niet over hem heen, waardoor je eigenlijk altijd levensenergie aan hem verliest. Zelden lukt het mij ongeschonden aan deze geit te ontkomen, met vaak meer geluk dan wijsheid kan ik wel zeggen. Misschien ben ik gewoon niet zo’n goede gamer, maar toch blijft dit dier voor mij een irritant probleem in Ducktales.

6. Tentacool – Pokemon
Dé reden waarom ik in de eerste 3 generatie Pokemon-games niet zonder repel het water in ging. Want Tentacool is gewoon een hoogst irritante Pokemon. Je komt hem praktisch altijd tegen, en meestal resulteert dit in een tergend saai en doelloos gevecht. Wat Tentacool in mijn ogen gigantisch irritant maakt is zijn arsenaal aan aanvallen.
Want is het niet zijn ‘Poison Sting’ die jouw Pokemon vergift, dan worden ze wel dolgedraaid door zijn ‘Supersonic’ aanval. Door deze aanvallen sla je gevechten met dit dier al snel over, waardoor encounters met dit beest aanvoelen als reclames tijdens een goede film: Irritant en je wilt ze zo snel mogelijk weg drukken. Gelukkig levert deze kwal voor beginnende trainers wel veel ervaringspunten op, en is het qua design gewoon een toffe Pokemon met een nog een brutere evolutie. Voor de rest heb ik echter weinig goeds te melden over dit waterdier.
5. Medusa Heads – Castlevania.
Ik weet niet hoeveel onthoofde Medusa’s Dracula in zijn kasteel heeft liggen, maar deze hoeveelheid lijkt eindeloos te zijn. Ze zijn niet sterk, niet moeilijk te verslaan en zijn daarmee dus ook niet echt zo’n grote bedreiging. Dus in dat opzicht heb je weinig van hen te vrezen, maar mijn god wat is deze tegenstander irritant.
In de nieuwere versies van de Castlevania-games heb je niet zo heel erg veel last van ze, in de oude versie waren ze echter wel echt vervelend. Bij die games was het de bedoeling dat je goed oplette wat je deed: Bij iedere sprong en iedere vijand moest jij je concentratie en reactie vermogen op scherp zetten. Dit maakte de game dan ook zo tof, want je kon niet al vrolijk rennend alá Mario door een level heen sjezen. Maar dit hele concentreren ging alleen wat lastig als er een triljoen Medusa hoofden op je af kwamen zwermen in een golvende patroontjes. Echt, het was gewoon niet te doen. Want door hen kwam je zwaar onder druk te staan, en daar werden je prestaties nu niet bepaald beter van. Het is niet te filmen hoe vaak ik wel niet op een zeer simpele manier aan mijn einde ben gekomen door het toedoen van deze tegenstander. Het feit dat je machteloos achteruit gesmeten werd bij iedere klap die je kreeg hielp ook niet echt mee.
4. De politie – GTA V
Misschien ben ik (nogmaals) niet zo’n goede gamer,dat kan. Maar ik vond de politie in GTA V irritant om verschillende redenen. Niet alleen waren ze eigenlijk gewoon te sterk, maar hadden ze blijkbaar ook de gave om werkelijk ieder misdrijf dat je beging te spotten. Dit resulteerde in mijn ogen gewoon in een behoorlijk irritante tegenstander. Doordat ze vrij sterk zijn en ze om praktisch elke reden achter je aan komen, zorgde dat bij mij voor minder spelplezier. Iets wat juist in een Sandbox-game als deze gewoon bovenaan het lijstje moet staan.In Just Cause 2 heb je de jutten ook vrij snel achter je aan, maar daar ben je ze ook zo weer kwijt. En die knakkers zijn niet zo heel erg slim en ook niet bepaald sterk : perfect.
Het vechten tegen de overheid is in GTA V dan ook lang zo leuk niet als in de vorige delen. Ik hou best van uitdaging, maar dan wel binnen de missies. Daarbuiten wil ik zelf een beetje over-powered zijn, maar dit is door de krachtige arm der wet dus niet het geval. Politie mag voor mij in games als deze gewoon knalvoer zijn, dat jou alleen in een grote groep weet te overheersen.

3. De vliegende gezichten – Super Mario Bros 2
Niet alleen is deze vijand irritant, hij is ook nog eens een beetje eng. Want het is geen tegenstander die je uit de weg zult kunnen gaan, verre van dat zelfs. Deze eeuwig ongestelde vliegende kop heeft namelijk de dankbare taak een sleutel te bewaken. Deze sleutel zul jij in je bezit moeten krijgen wil je ooit verder komen in de game. Zodra je een kamer binnenkomt waarin zowel het enge gezicht als de sleutel zich bevinden, dan lijkt alles nog lief en aardig. Maar niets is minder waar want heb jij het lef om de sleutel aan te raken, dan raakt het stront pas echt de ventilator. Want het gezicht zal in beweging komen en je opjagen en achtervolgen totdat jij òf hartstikke dood bent of het sleutelgat weet te bereiken. Dit ding is behoorlijk snel en vliegt gigantisch irritant over je scherm. Hij zorgde bij mij in ieder geval altijd voor paniekerige momenten. Wat een rotding.

2. Engorged Zombie – Dark Souls
Ben je een doorzetter en geniet je van een beetje uitdaging? Dan is Dark Souls jouw game. Iedere gamer die een tijdje in de wereld van Dark Souls rondbanjerd, zal op een gegeven moment stuiten op een prachtig schilderij. De wereld weergegeven op dit schilderij is anders dan anders, want deze is namelijk te betreden! Helaas bevindt zich in deze besneeuwde wereld een van de meest irritante vijanden die Dark Souls je te bieden heeft: de Engorged Zombie. Ze zijn vaak met een klap te doden en doen je niet eens zoveel schade, maar helaas bezitten ze een eigenschap die hen tot een ware bedreiging maken. Sla je deze beesten namelijk dood, dan zullen ze een akelig goedje rondspuiten. Wordt jij geraakt door dit goedje (iets dat erg snel gebeurt, vooral wanneer jij close-combat gebruikt), dan word je zwaar vergiftigt. Deze vergiftiging neemt absurd langzaam af, waardoor je eigenlijk ten dode opgeschreven bent mocht je geen volgend kampvuur ontdekken. Want beetje bij beetje trekt het vergif langzaam al het leven uit je personage tot er niets meer van over blijft.
De wereld achter het schilderij is niet eens zo heel erg moeilijk, maar door deze constante vergiftigingen heeft het bij mij lang geduurd voordat ik eindelijk weer eens terug kon keren naar de ‘echte’ wereld.

1. De Creeper – Minecraft
Hij ziet er zo lief uit, met zijn drie beentjes en zijn lieve groene huidje. Maar nee, het is een rotding! De creeper is een ziek beest met een gigantisch sadistisch gevoel voor humor. Het leed van anderen is wat dit beest het allerliefste ziet. Ik denk dat de meeste gamers de Creeper uit Minecraft wel in deze lijst gezet zouden hebben. De Creeper is namelijk irritant omdat hij zijn naam meer eer aan doet dan goed voor hem is. Want in de meeste gevallen sluipt dit groene beest naar je toe zonder dat je dit door hebt, en hoor je zijn sissende geluid dan is het sssssssst….. BOEM! Alles kapot! Ik heb ontzettend veel kostbare bouwwerken moeten repareren door dit beest. Het ergste wat je dan ook kan overkomen is dat zo’n beest ontploft naast een paar volgestouwde kisten. Want je hebt dan werkelijk alles onder de zooi liggen, en je mag dit allemaal fijn weer opnieuw gaan ordenen. De Creeper is voor mij het kleine broertje van vroeger dat het altijd onverwachts nodig vond mijn blokkentoren (waar ik uren mee bezig was geweest) om te gooien. Dit beest is dan ook de reden waarom mijn moeilijkheidsgraad vrijwel altijd op ‘vreedzaam’ staat. Jammer van de uitdaging zou je zeggen, maar het toelaten van dat gespuis is voor een trotse bouwer bijna geen optie.

Mocht je nu zelf ook nog een paar vijanden weten te bedenken die je werkelijk het bloed onder je nagels vandaan halen: Laat me dit dan weten in de reacties.