in

Move over, DayZ; Rust is hier!


Het afgelopen jaar zijn we allemaal in de ban geraakt van de zogenaamde “online openwereld survivalsimulators” waarin je gedropt wordt in een door zombies verscheurde post-apocalyptische wereld en ‘doden of gedood worden’ het credo is. Onder barre omstandigheden gedwongen zijn te zoeken naar voedsel, medicijnen en al het andere wat nodig is om te overleven – terwijl je op je hoede blijft voor je medemens. Die vormt immers een grotere bedreiging dan het zombiegespuis. Afgelopen jaar spande trendsetter DayZ de kroon in dit opkomende genre, maar dat is inmiddels alweer ‘zó 2013’. Maak maar alvast plaats op je hardeschijf voor de nieuwe koning: 2014 wordt namelijk het jaar van Rust.

Dat Rust geïnspireerd is door DayZ mag duidelijk zijn. Ook in deze game wordt je op een willekeurige plek gedropt op een zo goed als uitgestorven eiland met minimale uitrusting en moet je je vanaf daar zien te redden. Basisvoorzieningen zoals voedsel en kleding heb je niet, noch iets van onderdak. In dat laatste schuilt dan ook het grote verschil tussen Rust en DayZ. Rust heeft namelijk niet alleen afgekeken van de survivalsimulator van Bohemia, maar ook  van onze Zweedse vrienden van die ándere grote gamehit: Minecraft.

In Rust kun – en moet je eigenlijk zelfs, als zelfrespecterende overlevende – je eigen basis bouwen. Je begint met een lelijk oud kot gemaakt uit stukken hout dat je met een steen van een boom hebt geslagen, later heb je beter gereedschap tot je beschikking en tover je hele forten uit je mouw. Deze kun je vervolgens inrichten met een kampvuur (niet alleen belangrijk voor licht, maar ook voor het bereiden van voedsel), een slaapzak, een workbench waar je nieuwe spullen kan maken, een fornuis voor het smelten van metalen en ga zo maar door. Bovendien kun je daar je zuurverdiende loot, wapens en overige geducttapede voorwerpen kwijt. Jij bent de enige die de deur van je huis kan openen en dichtdoen, dus jij en je spullen zijn in principe veilig zolang je binnen bent. Tenzij kwaadwillende spelers met explosieven aan komen zetten natuurlijk, dan ben je helaas alsnog het haasje.

En daar komt het meest geniale onderdeel van Rust naarvoren. Het bouwen van de ultieme basis. Fopdeuren, geheime kamers, stalen deuren die niet kapot te krijgen zijn – je kunt het zo gek maken als je wilt om je vijanden buiten de deur te houden. De locatie van je huis is uiteraard ook belangrijk: plaats jij je bouwwerk aan de hoofdweg die de meeste spelers volgen, dan ben je waarschijnlijk binnen een paar uur dakloos en bovendien dood. Settle je ergens in een afgelegen berggebied, gecamoufleerd tussen twee rotsen, dan is er een grote kans dat je het een stuk langer volhoudt.

Terwijl je langzaam je huis uitbreidt moet je uiteraard wel vaak de deur uit om je eigen behoeftes te vervullen. Je begint poedelnaakt, dus een aantal dieren slachten voor kleding en voedsel is een van je eerste prioriteiten. Met het hout en de stenen die je verzamelt kun je al vrij vlug een boog met wat pijlen in elkaar knutselen, waardoor je gemakkelijk van start kunt. Je kunt uiteraard ook het opsporen van wild laten voor wat het is en gaan jagen op andere spelers, of een van de vele leegstaande militaire bases bezoeken om te kijken of daar nog wat te pikken valt. Wat dat betreft komen de gamemechanieken van DayZ en Rust redelijk overeen. Wat onder andere wel uniek is aan Rust zijn de airdrops: waardevolle spullen die, a la Hunger Games, via vliegtuigen ergens op de map worden gedropt. Je zult echter niet de enige zijn die het op deze buit heeft gemunt, dus wees op je hoede.

Dood is namelijk dood in Rust. Wanneer je het loodje legt liggen alle spullen die je bij je had voor het oprapen. Je spawnt vervolgens weer op een nieuwe willekeurige plek, tenzij je ergens een slaapmat hebt geplaatst – dan spawn je daar. Het is dus verstandig om deze binnen de veilige muren van je huis te plaatsen. Oh, en als je uitlogt, blijft je personage gewoon op de server, slapend. Het is dus volkomen mogelijk dat wanneer je de volgende dag weer inlogt, jouw personage in zijn slaap is vermoord en je huis is geplunderd (er zijn overigens wel servers die dit hebben uitgeschakeld).

Het is dus, zoals in elke survivalgame, aangeraden om allianties aan te gaan met andere spelers of met vrienden te spelen. Goed, het duurt eventjes voordat je elkaar met een uitgeprinte kaart, de stand van de zon en de positie van de oceaan elkaar hebt gevonden, maar met een kameraad (of kameraden) wordt overleven al een stuk makkelijker. De één kan de wacht houden in het fort, die je inmiddels hebt uitgerust met een uitkijktoren, terwijl de ander gaat jagen op wild. Misschien dan nog een derde persoon die ondertussen even bij de buurman kan kijken of die wat leuke loot heeft achtergelaten. Met behulp van Research Kits of Blueprints kun je daarnaast nieuwe voorwerpen leren maken, waardoor het ook mogelijk is om bijvoorbeeld schietijzers te maken. Uiteindelijk kun je deze ook nog eens uitrusten met flashlights of laser sights. Er blijven altijd mogelijkheden om nóg sterker te worden.

Rust is daarom bij elkaar opgeteld de ultieme overlevingssimulator, die in mijn ogen DayZ al heeft overtroffen. Het tactisch plaatsen van je huis en deze zo goed mogelijk beschermen tegen bandieten, het jagen op voedsel, de bloedstollende confrontaties met andere spelers, de zenuwslopende wandelingen door de duisternis van de nacht, de euforie wanneer je op het randje van uithongering een hert vindt, het machtsgevoel wanneer je na uren spelen eindelijk een fatsoenlijk handpistool hebt kunnen maken, tot aan de teleurstelling wanneer je wordt afgemaakt door een andere speler: Rust heeft het allemaal.

Het beste van alles? De game is momenteel nog maar in Alphafase, maar er zitten vrijwel geen glitches of bugs in die het spelen frustrerend maken en er wordt ondertussen steevast gewerkt aan nieuwe updates en toevoegingen. Rust loopt bovendien heel stabiel en ziet er ook nog eens best netjes uit. Er zijn talloze soorten servers om op te spelen en het aantal spelers groeit dagelijks aanzienlijk. En dat pas sinds 11 december. De toekomst van Rust ziet er dus rooskleurig uit. Ik doe alvast een voorspelling: Rust wordt dé nieuwe hype van 2014!

Ben je geïnteresseerd in de game? Momenteel betaal je €18,99 op Steam voor Early Access. Mac OS-gebruikers raad ik aan om te wachten met een aanschaf, de game werkt namelijk nog niet goed op dit besturingssysteem.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

~Beste spellen van het jaar 2013~

Carnivores: Dinosaur Hunter HD – Holy f*cking shit, it’s a dinosaur!