Ik houd wel van complot-theorieën en achterliggende gedachten. Zo ben ik nog steeds benieuwd of Neil Armstrong wel echt op de maan is geweest en wie is de echte schutter van John F. Kennedy? Deze gebeurtenissen zijn natuurlijk veel groter en belangrijker en ook niet te vergelijken, maar het mysterieuze vertrek van Jelle is nog steeds niet opgehelderd. Na een kort rouwproces ging ik weer over op de orde van de dag. Tot gisteren. Ik zat rustig op Facebook te kijken, naar Boaz van de Beatz te luisteren, en zelfs een beetje huiswerk te maken tot het moment dat ik een melding van Facebook kreeg. Nieuwsgierig klikte ik naar het tabblad en zag dat InsideGamer de omslagfoto had veranderd. Op dat moment vielen alle puzzelstukjes samen en besloot mijn mening met deze community te delen.

Ik zag de hoofden van Simon en Tess. Ik weet niet zeker hoe de presentatrice heet, maar ik denk dat ze niet echt een gevoel voor games heeft. Ik kan hier naast zitten, maar je kan als presentatrice van een game-show natuurlijk nooit zeggen dat je niet van games houdt. Mijn gedachte is dat Sanoma heeft besloten het FOX-concept te gebruiken, knappe vrouwen met weinig kennis van zaken laten presenteren om kijkers te trekken.Jelle is precies het tegenovergestelde, een doorsnee man met kennis van zaken.
Jelle is opgestapt/ontslagen omdat Sanoma de site wou vercommercialiseren. Deze site wordt nu gebruikt als vliegwiel voor de TV-show en reclamezuil voor de grote uitgevers en dat was tegen het zere been van Jelle. Jelle had graag gezien dat de TV-show een soort samenvatting zou worden van alle gebeurtenissen op de site van Insidegamer.
Een aantal jaren geleden is de gameliefhebber Jelle samen met andere hobbyisten deze site begonnen. De precieze geschiedenis van deze site staat in andere artikelen vermeld, maar de bedoeling was een site met een grote actieve community, redactievideo’s en gamenieuws. De site groeide als kool en werd overgenomen door Sanoma, een keiharde uitgever met veel oog voor winst en geld. Het huwelijk ging lang goed, tot het moment dat Jelle voor Kerstmis op de keien werd gegooid door Sanoma. De commercie heeft weer eens gewonnen.
De overwinning begin ik te merken, want de artikelen dalen in niveau en worden niks anders dan voorgekauwde reclameboodschappen. Zo is er een overkill aan Activision-artikelen en de reclame-artikelen rond The Elder Scrolls: Online bereiken ook het hoogtepunt. Deze artikelen zijn alleen maar positief en op niks negatiefs te betrappen. De recensie van Call of Duty Ghosts staat trouwens ook niet meer op de site, in mijn herinnering was deze wel behoorlijk kritisch. Creatieve redactievideo’s kom ik nog zelden tegen met als dieptepunt het laten zien van het spelletje Flappy Bird. Wij moeten het doen met een dagelijks rubriek van Simon, natuurlijk bedoeld om meer kijkers naar de TV-show te trekken. Voor mij zijn er maar twee IG-iconen die deze videorubrieken kunnen maken: Joeri Deschene( Desjene, Desjesne, Desjéné) en Jelle.

Sanoma mag wel de slag op Insidegamer hebben gewonnen, toch zijn er nog mensen die ondergronds zijn gegaan. Echt ondergronds kan je het niet noemen, want de Jelle-avatar is overduidelijk aanwezig. Sanoma is begonnen aan de laatste slag, namelijk de Jelle-avatars uitbannen door prijsvragen te bedenken waarbij je jouw eigen avatar moet veranderen om kans te maken op de prijzen. Ik hoop echt dat deze sympathisanten de verleiding van de prullaria kunnen weerstaan en zo de herinnering van de vader van deze website nooit verloren gaat en de liefhebbers altijd boven het geld zullen staan.
Ik wil niemand aanvallen met mijn theorie, maar dit is hoe ik het zie en naar mijn mening zal ik er niet ver vanaf zitten. Ik hoop dat Sanoma de liefhebbers nu weer een echte kans geeft en ik ben erg benieuwd wat jullie idee is.