Weer even een toplijstje van mijn hand. Ditmaal richt ik me niet op consolegames maar is de PC aan de beurt. Dit lijstje zal bestaan uit games die ik het meest gespeeld heb in mij jeugd, maar enkel en alleen de games die ik dus op de PC speelde. Het tijdperk van deze games richt zich dan ook op de periode van Windows 95 tot aan XP, omdat deze besturingssystemen kenmerkend waren voor mijn jeugd. Ik hoop dat het voor sommigen een feest van herkenning zal zijn en het anderen misschien games aanprijst waarvan zij niet eens wisten dat deze bestonden. Want ook veel oude games zijn vandaag de dag nog steeds goed speelbaar. Laat me in de reacties weten welke games jij in dit tijdperk vooral speelde.
p.s. Deze top 10 kent geen waardering van 10 t/m 1. Wat ik bedoel te zeggen is : de game op 10 heb ik even lief als de game op nummer 1, de plaatsing in deze lijst zegt dus niets.
10. Age of Empires
Alle gamers uit het Windows 95 t/m XP tijdperk kennen deze game maar al te goed. Dit was toen dé strategiegame die praktisch iedereen in zijn/haar bezit had (origineel maar meestal gebrand, geef maar toe), maar ook helemaal kapot speelde. Wat deze RTS zo uniek deed, was het neerzetten van een middeleeuwse setting met daarin een soort ontwikkelende tijdlijn. Je begon met een stam uit de steentijd maar zou na verloop van tijd nieuwe tijdperiodes ingaan. Hierdoor kreeg jij de leiding over nieuwe gebouwen en units de het spel met iedere tijdsovergang een stukje diepgaander maakte. Hoe verder je in de tijd geraakte, hoe toffer het spel werd. Het bracht ook een extra vleugje strategie met zich mee. Want was jij trager dan tegenstanders in je overgang in een nieuwe tijd, dan sprak het haast voor zich dat jij waarschijnlijk niet als winnaar uit de bus zou komen. Age of Empires is mij altijd bijgebleven door zijn unieke sfeer, heerlijke muziek en iconische ‘aanklik’ geluiden. Maar ook het gejuich van je bemanning bij iedere nieuwe boot die je te water liet gaan staat mij nog helder in het geheugen. Net als tevens alle Cheats die je de controle over grote auto’s, astronauten en gewapende baby’s in kinderwiegjes gaven.
9. Jazz Jackrabbit 2
Dit is een bekend stukje software van eigen bodem. Want niet alleen hadden wij de bekende oranje kater van de Rabobank als game-icoon, ook Jazz Jackrabbit was een figuur waar we trots op mochten zijn. Deze side-scroller nam namelijk elementen uit verschillende bekende games en maakte hier een geweldig en uniek totaalpakket van. Zo ging je al racend met de snelheid van Sonic, schietende met de kracht van Mega Man en de looks van een Rambo konijn door de levels. Jazz was dan ook gewoon een stoer personage, met een humoristische side-kick die ik haast nog een stukje toffer vond. Het waren vooral de enorme variatie in de levels en de super toffe soundtrack die deze game voor mij zo bijzonder maakte. Deze game zou vandaag de dag in zijn huidige staat prima gelanceerd kunnen worden. Een nieuw deel binnen deze franchise die op een zelfde manier als deze game in elkaar gezet zou worden, zou in mijn ogen dan ook niet onderdoen voor titels als Rayman, Kirby en een hele zooi indie-games. Wie weet dat we dit groene konijn ooit nog terugzien, laten we het hopen.
8. Warcraft 3
World of Warcraft is een moordenaar, en dat weet het maar alte goed. Deze game mag van mij dan ook een hoge straf krijgen als het gaat om zijn misdaad. Want sinds de release van WoW is er geen Warcraft RTS meer verschenen. Dit is dan ook eeuwig en eeuwig zonde, want deze games stonden bekend als praktisch de beste RTS games binnen het fantasy genre. De gameplay in dit derde deel stond met zijn 4 totaal unieke rassen werkelijk als een huis, en ik heb hier dan ook vele uren in gestoken. Van het grafische design, het intrigerende campagne verhaal tot aan de sfeer versterkende soundtrack wist dit spel de perfecte Warcraft game neer te zetten.
De units in deze game waren niet zo standaard als in de meeste andere RTS games. Je had niet alleen de beschikking over stereotype ruiters, boogschutters en zwaardvechters. Nee, onder jouw hoede bevonden zich stuk voor stuk unieke vechters met allemaal hun eigen voor en nadelen. Ze hebben zelfs een klein stukje persoonlijkheid die met bijzonder veel humor op de speler overgebracht wordt. Klik je namelijk vaker op dezelfde unit, dan zal deze langzaam nieuwe dialogen gaan spreken. Deze dialogen zijn gewoon erg grappig en weten de serieuze sfeer die in de rest van de game heerst te doorbreken. Het is een zeer complete game die heel veel dingen op een eigen typerende manier doet. Ieder ras speelde uniek, en hierin had iedereen zijn eigen favoriet. Ook de CGI tussenfilmpjes waren helemaal voor die tijd een lust voor het oog en een hele ervaring, zowel qua grafische pracht als inhoud. Mijn god, laat WoW lekker vallen en begin met het ontwikkelen van een 4e deel, de tijd hiervoor is naar mijn mening al een behoorlijke tijd hartstikke rijp.
7. A2-racer
Weer een toppertje van Nederlandse bodem. Want ik denk dat de meeste Nederlandse gamers ooit wel eens in aanraking zijn geweest met deze titel. Dit was dé game waarbij je over onze eigen Nederlandse wegen kon racen en waarbij het omver beuken van flitspalen meer regel als uitzonder was. Je auto vloog als een stuiterbal over de weg en een schademodel was ver te zoeken, maar toch was deze game behoorlijk geniaal voor zijn tijd. Van de knullige opmerkingen van de politie tijdens een aanhouding ‘ik zeg het je nog één keer…’ tot aan de belachelijk snelle boost die je keer op keer in kon zetten heb ik genoten van deze game.
De drive om nieuwe banen vrij te spelen en snellere auto’s te kopen van je prijzengeld zorgden ervoor dat de game ook nog eens de nodige uitdaging bood. De game heeft nog enkele vervolgen gehad, maar dit tweede deel is mij toch altijd bijgebleven als het pareltje uit de serie. Ook al zijn er vandaag de dag racespellen op kinderplein die er beter uitzien dan ons kikkerlandracertje. Maar het is en blijft Hollandse glorie!
6. Roller coaster Tycoon
Ben jij ook zo’n iemand die in deze game gelijk aan het begin een draaimolen bouwde om die afschuwelijke muziek over je nog lege pretparkgrond te laten schallen? Dan heet ik je van harte welkom bij de club. Deze game heb ik kapot gespeeld en nog steeds druk ik het schijfje vol krassen zo nu en dan wel eens in mijn pc. Wat een dijk van een game was dit zeg! Het bouwen van je eigen pretpark was al eens eerder in games gedaan, maar niet zo goed en uitgebreid als in RCT. Je kreeg een lap grond, een doel om naartoe te werken en een zak geld. Vervolgens was het aan jou om met dit starterpakket het meest geniale pretpark ooit uit de grond te stampen. De keuze uit verschillende attracties was enorm, en vele hiervan kon je ook nog eens zelf vormgeven. Waardoor je al snel een uniek park maakte waarin waterbanen, achtbanen en treinrails elkaar op ingewikkelde manieren doorkruisten.
Niet alleen was het aan jou de taak om het park vorm te geven, je moest deze ook draaiende zien te houden en er een succes van proberen te maken. Daarbij was het tevreden houden van je gasten erg belangrijk, want iedere gast had zijn eigen persoonlijke voorkeur. Was je park vies of had het veel last van vandalisme, dan kreeg je dit altijd via je bezoekers wel te horen. Maar ook zaten er altijd dezelfde bangeriken tussen die nergens in durfden en al helemaal niet in alle shit die je zelf ontworpen had (weinig vertrouwen weer, die gasten). Het rondkloten met deze lui was ook altijd leuk om te doen. Ze doden door ze te laten verdrinken of in een risicoattractie te zetten (laat maar ontploffen die hap), bleef altijd een leuke bezigheid. Maar ook sommige gasten verdoemen naar een speciaal voor hen ontworpen eiland was altijd weer leuk om te doen. Een game die vandaag de dag van mij best een fatsoenlijk vervolg mag krijgen. Want ook al had deel 3 een leuke uitstraling, het was wel gewoon een baggergame.
Deel 2 volgt.