Nadat we vorige week de Top 10 moeilijkste achievements hadden is het deze week tijd voor de duurste spellen ooit gemaakt! Het budget om games te maken is eigenlijk altijd tweeledig: ontwikkelbudget en marketingbudget. Alle lijstjes die je online zal vinden zijn altijd een optelsom van die twee. Ik heb alleen gekeken naar het ontwikkelbudget! Hoeveel geld is er echt gebruikt voor het ontwikkelen?
Zo ontbreekt Final Fantasy 7 in de lijst. De game had een ontwikkelbudget van 45 miljoen dollar, maar een marketingbudget van ruim 100 miljoen dollar (!). 45 miljoen is echter niet genoeg om in de top 20 te komen.
Wist je trouwens dat Super Mario Bros is gemaakt door 5 ontwikkelaars? Inclusief iemand die de muziek componeerde. Het lijkt dat die tijd voorbij is en dat je tegenwoordig minimaal tientallen miljoenen moet investeren.
Alle genoemde bedragen zijn in dollars!
20. Halo Reach (55 miljoen)
Om in de top 20 te komen heb je 55 miljoen dollar nodig! Ontwikkelaar Bungie gaan we nog vaker in de lijst tegenkomen. Reach was het laatste Halo deel van Bungie dat zich daarna op Destiny zou gaan richten. Overigens haalde Bungie het geld er makkelijk uit. Alleen op de launch-day leverde Reach ruim 200 miljoen dollar op.

17. Gran Turismo 5, Halo 3 en World of Warcraft (60 miljoen)
Drie games op nummer 17. De games hebben gemeen dat ze alle drie exclusief voor één platform werden ontwikkeld. Daar waar GT5 en Halo 3 tussen de 11 miljoen en 15 miljoen exemplaren verkochten (ongeveer 200 miljoen opbrengst) daar spant WoW de kroon. World of Warcraft is nog altijd het meest winstgevende spel ooit gemaakt. De teller staat momenteel op ruim 10 miljard dollar. 10.000.000.000 dollar, ongeveer het BNP van IJsland. Daar houdt het niet op. Momenteel zijn er ruim 7 miljoen spelers die nog maandelijks rond de 80 miljoen dollar opleveren. Genoeg geld om elk jaar een file van Amsterdam tot Almere te creëren met je eigen Ferrari’s.

16. Ghost Recon Future Soldier (65 miljoen)
Ubisoft had zoveel succes met zijn Tom Clancy series dat besloten werd om de Just Dance studio in Parijs het volgende deel in de reeks te laten maken met een waanzinnig budget. Het werd geen succes. De game werd matig ontvangen en matig verkocht. Het zou voorlopig de laatste grote Ghost Recon worden en Ubisoft besloot de Tom Clancy licentie over een andere boeg te gooien. Volgend jaar komt ´The Division´ uit.

15. Crysis 3 (66 miljoen)
Na het grote succes van Crysis 1 en 2 nam ontwikkelaar Crytek een risico door met de peperdure Crysis 3 aan te komen in het voorjaar van 2013. De game werd niet het succes dat ze hoopten en de 66 miljoen (+ marketing) werd nooit terugverdiend. Crytek probeerde het later nog eens met Ryse, maar zit inmiddels in grote problemen. Crytek heeft haar handen inmiddels van Homefront 2 afgetrokken en het is de vraag hoeveel we nog van deze ontwikkelreus gaan horen.

14. Watch Dogs (68 miljoen)
Weinig games wisten zo veel hype te generen als Watch Dogs na de spetterende E3 presentatie van 2012. De duurste game die Ubisoft ooit zou uitbrengen (tot de dag van vandaag) wist de torenhoge en onrealistische verwachtingen niet helemaal in te lossen. Watch Dogs was zeker geen slechte game, integendeel. Maar 100% voldoen aan dat wat we gehoopt hadden deed het ook niet. Desondanks verkocht de game dusver ruim 8 miljoen keer. Genoeg om het budget er uit te halen. Nipt.

13. Rift (69 miljoen)
Eerlijk zeggen. Doet Rift echt een belletje bij je rinkelen? Liftend op het MMORPG succes van World of Warcraft probeerde ontwikkelaar Trion ook een slaatje te slaan. Het ontwikkelde in 2011 Rift voor bijna 70 miljoen dollar, gefinancierd door Time Warner en Comcast.
Rift werd, tegen de verwachting in, een groot succes. Vooral in de States. Rift bracht meer dan 100 miljoen dollar in de lade! Waar die 100 miljoen naar toe gingen lees je verderop in de lijst.

12. Metal Gear Solid 4 (70 miljoen)
De duurste Konami game ooit gemaakt tot dusver is MGS4. Althans, totdat het budget van MGS5 bekend wordt gok ik. Kojima geeft zelf aan dat een groot budget een beperking is voor de creativiteit en daarom liever met een niet al te groot budget werkt. MGS4 is echter wel de duurste Playstation exclusive uit de geschiedenis. Een paar maanden terug werd bekend gemaakt dat er 6 miljoen exemplaren verkocht zijn.

11. Defiance (80 miljoen)
De budgetten gaan aardig omhoog vanaf hier! Trion (zie nummer 13), besloot om van de winst die gemaakt werd met Rift een game te ontwikkelen voor zowel de PC als PS3 en X360. Het resultaat werd vorig jaar uitgebracht onder de naam Defiance, gebaseerd op de TV serie. Het werd echter een gevalletje ´gegokt en verloren´. Insidegamer beloonde de game nog met een 7,5 maar wereldwijd wist het amper voldoendes te scoren. Trion probeert in afgeslankte vorm nieuwe games (ArcheAge) uit te brengen maar zal zich meer op de Aziatische markt richten.

Tot zover de nummer 20 tot en met 11! Binnenkort de top 10 met onder andere een game die nooit uitgebracht is en een game met meer marketingbudget dan het ontwikkelingsbudget van alle bovenstaande games bij elkaar opgeteld.
Welke dat zijn lees je binnenkort!