in

Top 20 duurste games ooit gemaakt (#10 – #1)


Vorige week kon je de Top 20 tot en met de top 11 lezen van de duurste games ooit gemaakt. Mocht je die gemist hebben dan kan je die hier teruglezen.

Voor we naar de top 10 gaan, hier wat eervolle vermeldingen:

Allereerst E.T. uit 1982. Het budget was (door alle licentie kosten): 23 miljoen dollar. Daarmee is het lang de duurste game ooit geweest.

Een van de duurste Playstation games:
Crash Bandicoot: 1,7 miljoen dollar

Call of Duty: MW2 kostte 40 miljoen dollar, maar wel 150 miljoen marketing budget

Dan tenslotte, er is één game die wél in de top 20 thuis hoort, maar niemand weet precies waar. En dat is Bioshock Infinite. Het budget is simpel onbekend, maar vast staat dat de game zeker tussen de 60 en 100 miljoen dollar gekost zal hebben. Daarmee staat de game ergens in de lijst. Omdat we niet zeker waar hij in de lijst staat, heb ik hem eruit gelaten.

En nogmaals, alle genoemde bedragen zijn in dollars, exclusief de marketing kosten. Dit zijn puur de centen voor het ontwikkelen.

10. Halo MMO (90 miljoen)

Na het succes van Halo 2 werd in 2004 besloten dat Bungie Halo 3 zou gaan maken. Tegelijk zou Ensemble Studios een Halo MMO gaan maken onder de codenaam Titan. Ensemble Studios was bekend van Age of Empires. Het ontwikkelen duurde 3 jaar en toen kreeg Microsoft een nieuwe directie. Die besloot dat een MMO niet de richting was die Microsoft met de Xbox op wilde gaan. Microsoft besloot de ontwikkeling te staken en zette Ensemble Studios op Halo Wars dat in 2009 verscheen. De ontwikkelkosten van Halo MMO waren 90 miljoen dollar. Veel geld voor een game die nooit verschenen is. Ensemble Studios is na Halo Wars opgeheven.

(mock-up)

9. Red Dead Redemption (95 miljoen)

Rockstar staat met maar liefst vier games in de top 10! En dit is de eerste. RDR werd door de studio in San Diego gemaakt dat alleen echt bekend was van Midnight Club / Midtown Madness. Het was een behoorlijke gok om in 2010 deze studio een vervolg te laten maken op een Western game. Sowieso is het hele western genre erg risicovol en daarnaast zou de game niet op de PC verschijnen. De game werd echter een groot succes en is met een Metacritic score van een 9,5 nog altijd één van de beste games ooit gemaakt. Daar waren zes jaar lang ongeveer 800 mensen voor nodig. De game is rond de 13 miljoen keer verkocht. Het wachten is op een vervolg.

6. Drie games (100 miljoen)

Er zijn drie games die gedeeld zesde staan.

Allereerst is daar Tomb Raider. De game verscheen begin dit jaar nog als remake op de PS4 en XboxOne. Inmiddels heeft Square Enix laten weten dat ze “net uit de kosten zijn”. Inmiddels is er ook al een vervolg aangekondigd. Deze zal volgend jaar verschijnen op de XboxOne. Er is vijf jaar ontwikkeld door Crystal Dynamics aan deze game.

De tweede game is de duurste Xbox Exclusive! Too Human uit 2008 van Silicon Knights. Op de E3 van 1999 (!) werd deze game aangekondigd als een Playstation Exclusive. In 2000 kocht Nintendo echter de exclusieve rechten en werd de game ineens voor de Gamecube ontwikkeld. Maar omdat Silicon Knights zich meer bezig ging houden met games als ´Twin Snakes´ kocht uiteindelijk Microsoft de rechten op in 2005. Destijds werd de game weer aangekondigd en zou de releasedatum op eind 2006 liggen. Uiteindelijk werd de game een grote flop. Niet gek met een ontwikkeltraject van 9 jaar, op drie verschillende platformen. Nadat Epic een rechtzaak won tegen Silicon Knights in 2012 vanwege de Unreal Engine werd de game bovendien in 2012 uit alle winkelschappen en van de marketplace gehaald. De game verkocht uiteindelijk slechts 760.000 keer.

De derde game met een ontwikkelbudget van 100 miljoen is een Rockstar game en liet ons in 2008 terug gaan naar Liberty City. We hebben het dan uiteraard over Grand Theft Auto IV.
GTA IV is iets anders dan de andere GTA games. Het is wat grauwer. Persoonlijk vind ik het het beste deel uit de serie, maar veel anderen vinden dit juist een mindere versie. GTA IV verbrak vele records en heeft een metacritic ranking van 9,8. Daarmee is het op Ocarina of Time de best beoordeelde game ooit. Binnen 24 uur na release was de gegenereerde omzet reeds ruim 300 miljoen dollar. In totaal is de game ongeveer 25 miljoen keer verkocht.

5. Max Payne 3 (105 miljoen)

Weer een Rockstar game, maar niet de duurste (je weet vast wel welke de duurste is!). Toch denk ik niet dat veel van jullie aan Max Payne 3 hadden gedacht! De ontwikkeling van de game werd een kleine ramp. Lange tijd werd de game in 2009 verwacht. Dat werd uiteindelijk mei 2012. Drie jaar later. De game werd redelijk goed ontvangen, maar slechts 4 miljoen keer verkocht. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat Rockstar op korte termijn nog een Max Payne uit zal brengen.

4. Disney Infinity (110 miljoen)

Ja, je leest het goed. Disney Infinity is vandaag precies één jaar uit en kostte 110 miljoen dollar om te ontwikkelen. Het lieflijke Disney spel werd ontwikkeld door Avalance (Mortal Kombat Trilogy). De game werd vier jaar geleden aangekondigd en kenmerkt zich door net als de game Skylanders gebruik te maken van figuurtjes die je in de winkel moet kopen. In de jaarcijfers van 2013 werd bekend gemaakt dat er tot en met december 3 miljoen starter packs (a 80 dollar) zijn verkocht. Het vervolg heeft als thema ´Marvel´ en verschijnt volgende maand.

3. Grand Theft Auto 5 (137 miljoen)

De top 3. De top drie is geen speeltuin meer. Dit zijn echt serieuze budgetten. Grand Theft Auto 5 opent het bal met een bronzen plak. Het marketing budget van 130 miljoen dollar was minstens zo indrukwekkend. De game van Rockstar kwam vorig jaar september uit op de PS3 en Xbox360 en zal dit jaar nog op de PS4, XboxOne en PC uitkomen. De game werd in vier jaar ontwikkeld door meer dan 1000 man (en vrouw). GTA5 is nog altijd de snelst verkopende game ooit. Binnen 24 uur waren er 11 miljoen exemplaren verkocht. Er was zelfs een tekort. Na drie dagen kwam de verkoop boven de 1 miljard dollar uit. Na zes weken stond de teller op 29 miljoen exemplaren. Het ligt in de lijn der verwachting dat GTA over een aantal jaar een PS4 / XboxOne vervolg krijgt.

2. Destiny (140 miljoen)

De enige game in de hele lijst die nog moet verschijnen. Destiny van Bungie verschijnt volgende maand en is dan ruim vijf jaar in ontwikkeling geweest. Destiny is recordhouder wat betreft het marketing budget. Dat zou rond de 300 miljoen dollar liggen. Daarmee is Destiny, alles bij elkaar opgeteld, de duurste game ooit gemaakt. Er is echter een game die meer geld heeft gekost om te ontwikkelen…..

1. Star Wars: The Old Republic (200 miljoen)

De allerduurste game ooit gemaakt is het antwoord van EA op World of Warcraft en kostte 200 miljoen dollar om te ontwikkelen. SWTOR kwam uit in 2011 en is een PC exclusive. De game was 5 jaar in ontwikkeling en bevat maar liefst 200.000 zinnen gesproken tekst. Daar waar je in het begin, net als bij WoW een abonnement moest betalen is de game momenteel free-to-play waarbij je met microtransacties kan betalen voor kleine toevoegingen. Hoewel de game niet eens heel slecht verkocht heeft EA het geld nooit terugverdiend. De teller stond een jaar geleden op 140 miljoen dollar omzet. Bioware maakt nog altijd add-ons voor SWTOR. Vanaf morgen kunnen abonnees genieten van de nieuwste add-on: Galactic Strongholds.

Daarmee komt een einde aan de top 20 duurste games aller tijden! Vanaf volgende week start er weer een nieuwe Top 20. Dan een lijst met de best verkopende franchises aller tijden.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Ubisoft legt uit waarom The Crew niet naar de PS3 komt

Metro Redux review – Ondergrondse topper