in

Harry Potter en de Relieken van de Dood – Deel 1


In Harry Potter en de Relieken van de Dood – Deel 1 verruilt de wereldberoemde tienertovenaar zijn keurige schoolbestaan in voor de keiharde tovenaarswereld buiten Zweinstein. Harry verkeerde altijd in de luxepositie dat hij bescherming genoot van een aantal machtige figuren uit de tovenaarswereld, maar nu staat hij – samen met zijn vrienden Ron en Hermelien – helemaal alleen in de bikkelharde strijd tegen de duistere tovenaar Voldemort en zijn kompanen.

De veranderde uitgangspositie van Harry Potter heeft direct zijn weerslag op de gameplay van de Relieken van de Dood – Deel 1. Zweinstein wordt in dit deel de rug toegekeerd en het verkennen van de vele gangen, kamers en verborgen kerkers is dan ook niet meer terug te vinden in deze game. Naast exploratie is ook het verzamelen van allerhande voorwerpen – bijvoorbeeld ingrediënten voor toverdranken – behoorlijk ingeperkt. Harry Potter en de Relieken van de Dood – Deel 1 is een rasechte Third-Person Shooter geworden.

Een Third-Person Shooter zonder coversysteem is natuurlijk als de katholieke kerk zonder misbruikschandaal, en de Relieken van de Dood – Deel 1 bevat dan ook de mogelijkheid dekking te zoeken achter één van de vele omgevingsvoorwerpen. Dit werkte tijdens mijn korte speelsessie helaas nog niet bepaald vlekkeloos, aangezien de bebrilde toverknul soms maar half achter een muurtje bleef plakken of spontaan uit zijn dekking kwam. En dat is niet zo fijn als er een flinke hoeveelheid spreuken op je wordt afgevuurd. Idealer is het wanneer Harry netjes dekking blijft zoeken en je vanuit die positie flink met spreuken kan knallen.

Dat moet overigens geen probleem zijn want de game barst van de spreuken. Expelliarmus (de ontwapeningsspreuk), Confringo (de explosiespreuk), Crucio (de martelspreuk), ze zitten er stuk voor stuk in. De ontwikkelaars hebben daarnaast ook erg goed nagedacht over het gehele spreukenpakket. Elke spreuk is door de heren ontwikkelaars namelijk gekoppeld aan een echt wapen uit de mensenwereld. Expelliarmus heeft uiteraard de kenmerken van de shotgun, Confringo heeft het effect van een bazooka en Crucio is als een minigun. Dit zorgt ervoor dat spreuken bepaalde voor- en nadelen met zich meebrengen, waardoor het spreukenpakket erg goed in balans lijkt te zijn. Confringo is goed voor flinke explosies op lange afstanden en Crucio is erg verwoestend maar weinig nauwkeurig.

De grote hoeveelheid spreuken die in rap tempo worden afgevuurd maken Harry Potter en de Relieken van de Dood tot een erg intense actiegame. Ik heb hierdoor alleen zo mijn bedenkingen bij de verhaalvertelling van deze game. Eenieder die het zevende Harry Potter-boek heeft gelezen zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat het verhaal totaal niet om pure actie draait, maar eerder gaat over het ontrafelen van een eeuwenoud tovenaarsmysterie. En vooralsnog zie ik niet in hoe de ontwikkelaar dit mysterie op sterke wijze in de actie kan gaan verwerken. Tussenfilmpjes lijken mij op dit moment de enige voor de hand liggende mogelijkheid, en eerlijk gezegd zouden die de actiegame volledig misstaan.

Sowieso ben ik ook nog niet volledig overtuigd van Harry Potter en de Relieken van de Dood – Deel 1 als actiegame. Wordt die game bijvoorbeeld niet erg repetitief? Is het niet alleen maar dekking zoeken en knallen wat de klok slaat, waarbij enkel de locatie steeds verandert? Ik heb na mijn speelsessie dus zo mijn bedenkingen. Het spreukenpakket is weliswaar fenomenaal, de uitwerking van de Relieken van de Dood – Deel 1 als actiegame kan nog wel een goede toverspreuk gebruiken. Hopelijk weten de ontwikkelaars mijn twijfels uiteindelijk volledig weg te nemen door een fantastische game af te leveren, want anders zie ik mij genoodzaakt mezelf bij het tweede goed verbergen onder mijn onzichtbaarheidsmantel.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 1 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

‘Maken van Final Fantasy VII-remake zal 30 jaar duren’

Lego Harry Potter: Jaren 1-4 demo verschijnt 7 juni