in

E3: The Legend of Zelda: Skyward Sword


Tijdens de persconferentie van Nintendo viel de onthulling van The Legend of Zelda: Skyward Sword een beetje in duigen door een falende Wii-mote. Het was daarom één van de minder indrukwekkende momenten van de presentatie. De vraag is of dit aan de hoge kwaliteit van de persconferentie lag, of dat de nieuwe Zelda minder indrukwekkend is dan we allemaal hopen en verwachten.

Nu ik dezelfde demo heb gespeeld als Shigeru Miyamoto, ben ik nog niet overtuigd door de game. Het verhaal van Skyward Sword gaat in op de historie van het zwaard en schild van Link en ook de gameplay draait om deze beroemde voorwerpen. Dat betekent dat je flink moet zwaaien en draaien met de Wii-mote en Nunchuk om Link in leven te houden. De Wii-mote (met MotionPlus-accessoire) is Links zwaard, terwijl de Nunchuk dienst doet als schild. Dit betekent dat je jezelf wat ruimte moet permitteren om de game te spelen, want pols- en elleboogbewegingen zijn noodzakelijk om de vijanden te verslaan.

De demo begint met het verslaan van wat agressieve vleesetende planten. Als ik de Wii-mote van boven naar beneden zwaai, doet Link hetzelfde in de game. Doe ik het van links naar rechts, dan wordt dat ook soepel vertaald naar het scherm. Ik kan ook vooruit steken, of een krachtige draaiaanval maken door de Wii-mote en Nunchuk gelijktijdig zijwaarts te zwiepen. Door op te letten hoe de plant zijn bek opentrekt, kan ik met een passende zwaardbeweging het monster in tweeën splijten. Later wordt dit uitgebreid met vijanden die aanvallen blokkeren, waardoor je ze eerst een duw met de Nunchuk (lees: je schild) moet versuffen voordat je op ze in kunt hakken.

Het werkt allemaal behoorlijk intuïtief en ook bijzonder nauwkeurig, maar er is één groot probleem dat in mijn achterhoofd speelt: zitten we hier wel op te wachten? Ik vraag me namelijk af of het leuk blijft om een paar uur achter elkaar te zwaaien met je zwaard en duwen met je schild. Tijdens het spelen van de demo was het vermakelijk om als ware zwaardvechter aan de slag te gaan, maar ik zie mezelf niet een paar uur achter elkaar staan spelen met zoveel bewegingen.

Gelukkig bestaat een Zelda-game uit meer dan alleen zwaardvechten. In de demo werden een aantal van Links voorwerpen geïntroduceerd. Er zijn de vertrouwde pijl en boog, bom en katapult, plus twee nieuwe voorwerpen: de zweep en een vliegende kever (een soort scarabee). Alle voorwerpen maken op een eigen wijze gebruik van bewegingsbesturing. De pijl en boog en de katapult gebruik je vanzelfsprekend door met de pointer van de Wii-mote op het scherm te richten. Dit werkt in het echt een stuk beter dan tijdens de presentatie, waar het mikken meer weg had van het scherm proberen te missen dan het doel proberen te raken. Bij het gooien van een bom heb je de keuze om deze bovenhands weg te smijten of als bowlingbal onderhands te gooien. Dit laatste is bijvoorbeeld handig als je iets in een klein nisje wilt laten rollen. Het is best cool om bommen te laten rollen, maar het betekent wel dat je eigenlijk moet staan om deze actie uit te voeren en dat zie ik dan weer (sorry voor de woordkeuze) minder zitten.

Ook de vliegende kever bestuur je door de Wii-mote te bewegen. Waar dit ding in puzzels goed voor is, moet nog blijken, want in de demo kon je er alleen voorwerpen mee verzamelen van hoger gelegen gebieden. Het werkt een beetje zoals de pijlen die je in Heavenly Sword afschiet: door de Wii-mote te bewegen bepaal je hoogte en richting. Helaas werkt het op dit moment ook net zo matig als in Heavenly Sword, want doordat je vaak de neiging hebt op het laatste moment nog te corrigeren, mis je het doel vaker dan dat je het raakt. Gevolg: kapotte kever en opnieuw proberen. Hopelijk maken ze dit nog wat minder gevoelig, want ik zie wel mogelijkheden om complexe puzzels om de vliegende scarabee heen te bouwen. De trailer laat bijvoorbeeld een interessante situatie zien waarin de kever een bom naar een breekbaar muurtje draagt.

Het andere nieuwe voorwerp werkt wel al erg prettig: de zweep. Met dit voorwerp kan Link flink in het rond zwaaien en dat is bijvoorbeeld bij het verslaan van die irritante vleermuizen erg handig. Ook kun je het gras (voor de voeten van vijanden) wegmaaien. Met een simpele polsbeweging laat je de vijanden het klappen van de zweep zien, dat werkt erg lekker. Ik hoop dat dit net zo’n multifunctioneel wapen gaat worden als de befaamde grapple hook, want het zou voor de hand liggen dat je net als in Zelda: Spirit Tracks over afgronden heen kunt zweven.

Voorlopig ben ik nog niet zo onder de indruk van The Legend of Zelda: Skyward Sword als ik gehoopt had. De bewegingsbesturing werkt erg nauwkeurig, maar ik ben nog niet zeker of de gekozen insteek de juiste is. Zwaardvechten is zeker leuk, maar ga je dit een paar uur achter elkaar spelen – zoals je met andere Zelda’s doet? Voor mij is de balans tussen bewegingsbesturing en rustige Zelda-gameplay in de demo niet helemaal de juiste.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

InsideGamer feliciteert alle geslaagden!

Demon’s Souls