in

Super Mario World 2: Yoshi’s Island (SNES)


Verhaal
This is a story about baby Mario and Yoshi. A stork hurries across the dusky, pre-dawn sky. In his bill, he supports a pair of twins. Suddenly, a shadow appears in a gap between the clouds and races towards the stork with blinding speed.

Nostalgie
Als kind begreep ik uiteraard nog niet wat de letterlijke betekenis was van bovenstaande tekst. Dit werd me echter beeldend en vocaal zo duidelijk gemaakt dat ik dit tot op de dag van vandaag nooit meer zal vergeten. Iedereen die Yoshi’s Island heeft gespeeld zal zich het intromuziekje herinneren. Door toedoen van Kamek valt baby Mario naar beneden op de rug van Yoshi en dan kan de zoektocht naar baby Luigi beginnen. 

     

Gameplay
Met de aankomende release van Yoshi’s Woolly World in zicht, voel ik me weer helemaal verbonden met de creatieve werelden die Yoshi’s Island hebben voortgebracht op de snes.
In het begin krijg je heel stapsgewijs aangeleerd wat de moveset is van Yoshi. Met name het schieten van eieren blijkt een cruciale rol in te nemen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld je vijanden verslaan, of op een wolk schieten waar vervolgens sterretjes uitkomen. Dit brengt me meteen op een ander belangrijk spelelement namelijk baby Mario.
Als Yoshi door een vijand geraakt wordt dan zweeft hij in een bel  weg en is het de bedoeling dat je hem zo snel mogelijk aanraakt. Je hebt maximaal 30 seconden de tijd en met behulp van de zojuist genoemde sterretjes kun je dit tegoed aanvullen. 

Verslavingsfactor
Wat Yoshi’s Island zo leuk maakt is de afwisseling en moeilijkheidsgraad van de diverse levels. Er zitten vrij pittige levels en eindbazen in dit spel dus je krijgt een goed gevoel als je het spel uiteindelijk uitspeelt. Ook heeft dit spel een hoge replay-waarde doordat de collectables bijzonder slim verstopt zitten in de levels. Het is een enorme uitdaging om in elk level een score van 100 te halen. Deze is steeds als volgt opgebouwd:
*Je kunt in elk level 5 bloemen halen die vervolgens gelijk staan aan 50 punten.
*Je kunt finischen met 30 sterren en dit staat dan gelijk aan 30 punten.
*Er zitten in elk level 20 rode munten verstopt. Dit brengt de totaalscore dan op 100.
Als je per wereld elk level op deze perfecte score hebt voltooid dan krijg je een bonuslevel.
Dit brengt wel een nadeel in kaart. Als je er niet van houdt om te verzamelen dan kun je relatief snel de eindstreep bereiken van dit avontuur. Er zijn 6 werelden en per wereld zijn en 8 levels.

Eindbazen
Als er iets goed in elkaar steekt dan zijn het de eindbaasgevechten. Wederom moet je hier vaak met eieren schieten, maar dit is zo ontzettend creatief gedaan dat het steeds weer fris aanvoelt. Bij de ene eindbaas moet je de vloer onder zijn voeten uit te zien werken, bij een ander bevind je je in de buik en bij nog een ander wordt het gevecht naar een hele kleine planeet verplaatst.  De voor mij meest memorabele blijft de plant.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Geef een reactie

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited review

Planet Coaster lanceert crowdfunding-campagne