Review: Stardew Valley (PC)

In Stardew Valley probeert de hoofdpersoon te ontsnappen aan diens drukke bestaan door lekker relaxt een van Opa gekregen boerderij te gaan runnen. Hoe druk kan dat zijn? Nou, best behoorlijk druk blijkt al snel. In Stardew Valley is het bikkelen geblazen want er is ontzettend veel te doen. Daar staat dan wel tegenover dat dit bikkelen op de boerderij nooit eerder zo leuk was.

Wat die rust betreft heeft Opa je mooi beetgenomen. Eenmaal je op de boerderij bent aangekomen en je de eerste zaadjes hebt gekocht, geplant en water gegeven blijkt dit maar een héél klein deel van je bezigheden. Er is nog een gigantische mijn die verkend dient te worden, dieren die gekocht en verzorgd moeten worden, land dat nog bewerkt moet worden, resources die verzameld moeten worden voor diverse upgrades, de Adventurer’s Guild die zeker het onderzoeken waard is, de diverse mysteries die opgelost kunnen worden, de upgrades van al je tools, het crafting systeem… En dan ben je nog niet eens begonnen aan alle sociale aspecten van Stardew Valley; die pixelige vriend(in) slaat zichzelf niet aan de haak!

Weinig games die er zo ‘simpel’ uitzien als Stardew Valley, bevatten zo veel content. Net als je denkt dat je alles hebt gezien zorgt een bepaalde unlock van het crafting systeem of een bepaald seizoen dat de dingen weer net wat anders gaan of er weer nieuwe mogelijkheden bij komen. Op zich ook geen wonder, wanneer je weet dat de maker deze game in z’n eentje heeft gebouwd over een periode van vier jaar. Deze jongen, Eric Barone, heeft ook aangegeven nog veel meer content te willen bieden.

Dat is erg tof, maar ook wel lastig: de dagen in Stardew Valley zijn namelijk al vrij kort. Voor je het weet is het al weer elf of twaalf in de avond en dan hoor je wel te gaan slapen. Doe je dat niet, dan heb je de volgende dag minder energie. Die energie is nu juist zo kostbaar, zeker in het begin van de game, omdat elke houw van je bijl of klap met je pikhouweel energie kost. Je kan het aanvullen met (zelfgemaakte) snacks, maar ook de tijd hijgt in je nek.

Dit energie systeem in combinatie met de korte dagen zorgt er voor dat je de dagen goed moet plannen: nu ga ik het land bewerken, morgen (wanneer het gaat regenen en mijn land al meteen bewaterd wordt) duik ik de mijnen in, en overmorgen ga ik naar dat kekke dorpsfeest.

Daarbij is het wel goed om te weten dat naarmate de dagen verstrijken, je bepaalde tools hebt voorzien van upgrades en in het bezit komt van handigheidjes zoals automatische bewatering, je flink meer tijd krijgt om andere aspecten van de game verder te onderzoeken.

Overigens zul je dan wel merken dat, wanneer je bijvoorbeeld het planten, onderhouden en oogsten van je producten zoveel mogelijk hebt geautomatiseerd en vergemakkelijkt, je nu weer heel veel tijd in andere dingen gaat steken; vechten in de mijn bijvoorbeeld of het craften van allerlei items.

Zo ontdek je dat Stardew Valley veel meer biedt dan diens overduidelijke inspiratiebron Harvest Moon op de SNES. Al die content is soms wel wat onduidelijk. Zo heb je bijvoorbeeld één ongesorteerd tabje voor al je crafting mogelijkheden. Deze staan allemaal door elkaar waardoor het lastig is snel te vinden wat je zoekt. Zeker later in de game wanneer je echt veel dingen kunt maken. Daarnaast bevat de game een aantal leuke maar vage mysteries waarbij je maar net moet doorhebben hoe en wanneer je deze kunt unlocken.

Al deze content, verstopt of niet, wordt gepresenteerd in een pixelstijl die toereikend is, maar niet heel bijzonder. Jammer, want een iets mooiere art had deze game wel goed gedaan. Nu zie je vooral dingen voorbij komen die zo veel vaker en beter zijn gedaan. Ook de vijanden in de mijn lijden hieronder: standaard vleermuisjes, slimes, skeletten en nog meer slimes. Er zijn wel een paar unieke vijanden te vinden, maar veel van de art voelt dertien-in-een-dozijn aan.

Hetzelfde geldt ook voor de muziekjes. Ik wil het niet een echte soundtrack noemen, want daar zijn de deuntjes te simpel en te kort voor. Ze doen hun werk, en dat doen ze tot op een zekere hoogte ook goed maar na een x aantal uur ben je ze wel zat en zet je al snel de ingame muziek uit en je eigen Spotify playlists aan.

Eenmaal je weer een het boeren slaat, vergeet je echter alle negatieve puntjes en leer je leven met de kleine irritaties van de game. Ik heb deze game omarmd en ik houd van deze game. Het is iets wat ik zeer waarschijnlijk nog heel lang ga spelen. Na ruim twintig uur spelen heb ik namelijk nog steeds niet genoeg van mijn pixelige boerderij en al de gewassen en beestjes.

Na al die gespeelde uren bleek Opa namelijk helemaal gelijk te hebben wat het leven op de boerderij betreft. Het leven in Stardew Valley is bikkelen maar ontzettend leuk. Ook na twintig uur zaadjes planten, kippen voeren, bomen hakken, stenen breken en mijnen verkennen heb ik nog steeds het idee dat er meer te vinden is, er nog meer plezier te beleven is. Meer kan ik niet wensen van een spiritueel vervolg op een van mijn favoriete SNES titels.

IN HET KORT

+ Onwijs veel content
+ Boeren blijft leuk