in

Civilization V


Een goedlopende franchise kan voor een ontwikkelaar een vloek of een zegen zijn. Aan de ene kant heeft de ontwikkelaar als voordeel dat veel gamers de naam van de gameserie kennen en weten wat ze mogen verwachten. Aan de andere kant wordt de game altijd vergeleken met diens voorganger(s) en ligt het gevaar op de loer dat er te weinig vernieuwing in zit. Voor Civilization V ligt de lat van ontwikkelaar Firaxis enorm hoog. Civilization IV wordt namelijk als een meesterwerk beschouwd en het wordt heel moeilijk om daar over heen te gaan. Dus hoe begin je dan als ontwikkelaar? Wat wordt het uitgangspunt waarvan je denkt dat de serie daarmee een stap vooruit zet? In het geval van Firaxis lijkt het antwoord te zijn: toegankelijkheid.

Want met al zijn diepgang is de Civilization-serie redelijk pittig om als nieuwkomer in te stappen. In Civilization V zul je daar veel minder last van krijgen. De interface is een stuk toegankelijker geworden, het is veel duidelijker wat voor voordelen bepaalde gebouwen en eenheden hebben, en ook is het vooruitkomen in de technology tree gebruiksvriendelijker. Als jij zo snel mogelijk Gunpowder wil uitvinden, dan stel je dat in en worden automatisch de benodigde technologieën uitgevonden. En als je bijvoorbeeld een ander eiland gaat verkennen, dan hoef je niet langer een transportschip te bouwen. Zodra je de technologie Sailing hebt uitgevonden, dan veranderen jouw eenheden in boten zodra ze het water opgaan. Het zijn kleine veranderingen die uiteindelijk een grote impact hebben op het totale spelverloop.

Maar tegelijkertijd zijn er ook een aantal dingen, die in Civilization IV naar mijn mening erg tof waren, uit de game gesloopt. Het hele religieconcept is bijvoorbeeld verdwenen, wat een gemiste kans is. Ik vond het eerlijk om in Civilization IV een religie aan te nemen en die dan met één ander rijk te delen en zo een ijzersterke alliantie te smeden, waarbij ik altijd mijn technologieën met hen uitwisselden en we zodoende boven de rest uittorenden. De allianties in Civilization V zijn – althans in de previewcode die ik speelde – een stuk brozer. Je ziet bijvoorbeeld niet meer of een andere leider jou mag, terwijl dat in Civ IV met overzichtelijke groene plus- en rode minpunten werd weergegeven. Ook is het erg jammer dat je geen technologieën meer elkaar kunt uitwisselen. Deze zijn vervangen door de mogelijkheid om samen met een andere wereldleider goud in een researchproject te stoppen, waarna je na een beurt of twintig het opgeleverde resultaat kunt gebruiken om een technologie ‘gratis’ uit te kiezen.

Op het gebied van diplomatie voelt Civilization V op dit moment wat uitgehold aan en dat is erg jammer. Daartegenover staan gelukkig wel weer een hoop nieuwe elementen. Zo ben ik ongelofelijk blij dat de game gebruikmaakt van een hexagonrooster en de regel dat je niet langer meer twee eenheden of meer in één vakje kunt plaatsen. Civilization V wordt hierdoor echt een strategische game en de gedachte dat de speler met het grootste leger altijd wint, is niet langer meer van toepassing. Het veroveren van een stad is een prachtige strijd, waarbij je van een afstand de boel moet bestoken om vervolgens de verzwakte stad met je grondtroepen daadwerkelijk in te nemen. Terwijl je dat doet verweert de stad zichzelf met het leger dat erin is geplaatst en heeft men per beurt ook de mogelijkheid naburige vijanden te bestoken. In deze video krijg je een goed idee van hoe dat werkt.

De rol van goud is in dit vijfde deel ook veranderd. Het kan niet meer gebruikt worden om de laatste steentjes van een gebouw snel te laten plaatsen (je kunt enkel het complete project in één keer kopen voor een hoog bedrag), maar is wel op andere gebieden belangrijk. Naast de mogelijkheid om nieuwe technologieën met een bondgenoot uit te vinden, wordt het goud bijvoorbeeld gebruikt om extra stukken land rondom je stad te kopen. Op die manier haal je belangrijke resources bijvoorbeeld snel binnen je rijk. Daarnaast wordt goud gebruikt om wegen te onderhouden. Elk stukje weg dat je in je rijk plaatst kost één goudstuk om te onderhouden. Je zult dus niet meer zoals in Civilization IV onbeperkt wegen aanleggen, maar moet strategische keuzes maken: verbind je dat ene dorp wel aan je hoofdstad of bespaar je kosten door dat juist niet te doen.

Jon Shafer

Civilization V vernieuwt behoorlijk. Op veel vlakken word ik daar erg blij van, maar er zitten ook keuzes in, die mij als Civ-fan raken. Mede daarom ben ik een gesprek aangegaan met de producer van dit vijfde deel, Jon Shafer. Het artikel daarover kun je hier lezen.

Naast het goud komt het ‘sociale’ aspect met de culture points ook terug. Deze keer worden de culture points niet alleen gebruikt om je volk gelukkig te houden, ze zijn ook in te zetten voor bonussen. De game maakt gebruik van een zogenaamde Social Talent Tree. Met genoeg verzamelde punten krijg je een Talent Point en die is in de Tree te besteden. Afhankelijk van welke tijdsperiode je hebt vrijgespeeld kun je hier bonussen ontvangen. Denk daarbij aan een boost in de voedselvoorraden in de steden of juist een culture points-bonus als je zaken doet met zogenaamde City States.

Dit laatste is het zoveelste nieuwe element in de game. City States zijn kleine staten die bestaan uit een enkele stad. Je kunt met deze steden bevriend raken door ze geld te geven of opdrachten voor ze uitvoeren. En geloof mij, je wilt er echt vrienden mee worden. Bevriende City States kiezen op het moment dat er een oorlog tegenover jou wordt verklaard altijd jouw zijde en geven je bonussen in de vorm van extra culture points of doneren om de zoveel tijd een bepaalde eenheid die jou helpt in de strijd.

Als ik de huidige previewcode op een weegschaal leg, dan kantelt hij uiteindelijk de goede kant op. Het is jammer dat het diplomatieke gedeelte op dit moment niet hetgeen biedt waarop ik hoop, maar daar staan zoveel verbeteringen tegenover, dat ik uiteindelijk heel wat avonden met deze versie door ga brengen. En ik vrees dat dit met het uiteindelijke exemplaar alleen maar erger wordt!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Oude Pokémon over te zetten naar Pokémon Black/White

Uitgespeeld over de toekomst van gamen