REVIEW: No Man’s Sky

Ontwikkelaar Hello Games, die eerder de Joe Danger serie maakte, bestaat uit welgeteld 15 personen. Zij hadden de ambitie om de grootste game ooit te maken. En dat is gelukt. No Man’s Sky bestaat uit precies 18.446.744.073.709.551.616 (2 tot de macht 64) planeten. Of, om in het perspectief te zetten: Wanneer je elke seconde van je verdere leven een planeet zou bezoeken, dan is het onmogelijk om ze allemaal gezien te hebben. Niet alleen omdat je dan niet meer leeft, maar ook omdat onze eigen zon al is opgebrand en leven op de aarde onmogelijk is.

Al die planeten hebben hun eigen unieke naam, unieke dieren, unieke planten, uniek klimaat etc. en zijn volledig random gemaakt door een wiskundige formule. Alle planeten staan weer in sterrenstelsels en draaien om een zon en hebben een dag en nacht cyclus. Sommige planeten hebben ook een maan. Kortom, een echt universum. Veel van die planeten zullen nooit ontdekt worden. En vrijwel altijd zal jij de eerste en enige zijn die ooit op die planeet loopt. Zelfs de makers hebben de planeet nooit gezien. De planeten zijn ook niet bepaald klein te noemen. Je kan letterlijk wekenlang rondlopen, helemaal rondom de planeet om weer bij je startpunt uit te komen. Een fantastische technische prestatie van dit team.

Oeeeee

No Man’s Sky kent veel oeee en aaaa momenten. Je strandt met je ruimteschip op een willekeurige planeet. Veel aspecten zijn kapot. En dus moet je op zoek gaan naar materialen om je ruimteschip te maken en van brandstof te voorzien. Het eerste uur speelt zich af in een redelijk groot gebied. Wanneer je vervolgens voor het eerst opstijgt en ziet dat het gebied waar je net was echt een super kleine fractie is van één planeet. Het doet je beseffen hoe klein we zijn. Wanneer we vervolgens in de ruimte zijn, helemaal alleen in ons ruimteschip zie je hoe lang je er over doet om naar de volgende planeet of ruimte station te gaan. “6 days” geeft de cockpit aan. Gelukkig hebben we een pulse engine waardoor het minder dan een minuut duurt.

Oceaan

Maar wat doe je nu eigenlijk de hele tijd? De bedoeling is om naar het centrum van de galaxy te reizen. En hoe je dat precies doet, dan moet je zelf weten. Onderweg ben je vooral veel aan het ontdekken en aan het ´minen´. Het is en speelt een beetje als een Minecraft in Space. De game is daarom zeker niet voor iedereen. Zoek je een multiplayer game of een game vol actie? Dan zeer zeker niet kopen. De game is echt bedoeld om heerlijk te ontspannen tussen andere games in. De gameplay zelf is vrij repetitief. Je bent meer dan de helft van de tijd bezig met het rondlopen op planeten en met je ´multi-tool´ resources te grinden om alles weer te upgraden en nieuwe warp cells te maken die je weer nodig hebt om verder te komen. Natuurlijk de omgevingen en planeten veranderen (ik zit nu zelf op een extreme planeet waar het 200 graden vriest en daardoor kan ik max een paar tellen buiten mijn schip zijn), maar de basis is en blijft,.. grinden. Daardoor kan ik me voorstellen dat het snel saai wordt. Het gevaar van No Man’s Sky is daarmee dat het zo breed is als een oceaan, maar zo diep als een regenplas.

Voor wie?

De vraag die je je moet stellen is of de game dan wel iets voor jou is. Vond je het leuk om in je eentje Minecraft te spelen? Dan is de game waarschijnlijk ook iets voor jou. No Man’s Sky is gek genoeg voor mij een game die bijna leuker is om op Twitch te kijken, dan om zelf te spelen. Alle gameplay elementen zijn vooralsnog niet heel goed uitgewerkt. De Space Battles zijn matig omdat je steeds een menu in moet (terwijl het gevecht doorgaat) om je schilden weer op te laden. Het lopen op de planeten gaat tergend traag en links en rechts zijn er wat bugs (paar crashes bij mij, maar erger is dat als je je pre-order DLC activeert je nooit meer een hyperdrive kan bouwen waardoor het spel onspeelbaar wordt).

Mocht je game echt graag willen spelen en ontdekken, dan is het zeker een aanrader. Maar wellicht kan je beter wachten tot over een paar maanden wanneer de game veel beter is gemaakt. Hello Games heeft met zijn eerste patch al aangetoond dat het de game werkelijk heel anders kan maken in een paar weken tijd. En ze hebben al een aantal leuke nieuwe dingen beloofd (zoals basissen bouwen en ruimte vrachtschepen besturen). De game zal over een half jaar of een jaar veel beter zijn en anders zijn dan wat het nu is.

No Man’s Sky is een technisch wonder. Het universum met haast ontelbare planeten die allemaal heel anders en divers zijn (ruimteschepen die je kan bezitten zijn overigens net zo random en divers) zijn allemaal prachtig. Ik kan zelf uren lang rondlopen en me verbazen over de pracht en praal.
De game is echter niet voor iedereen en oogt aantrekkelijker dan het speelt. Twijfel je, wacht dan nog een paar maanden. Dan is het zonder twijfel écht een top-game.

Cijfer: 8