Het is voor een arrogante klootzak als ik niet gemakkelijk om toe te geven dat ook ik wel eens geen woorden heb voor de uitspraken van sommige mensen, al weerhoudt mij dit er niet van om een poging te doen. Ik noemde in een eerder artikel al Kudo Tsunoda, een geweldenaar op dit gebied. Laatst voegde hij een quote aan zijn repertoire toe door te zeggen “vandaag de dag speelt bijna niemand meer een First-Person Shooter op de PC.” Goed zo Kudo, zo kennen we je weer. Maar hij staat er uiteraard niet alleen voor, gelukkig zijn er nog meer van dit soort geniale mensen!
Belinda Parmar, schrijfster van een site over technologie en vrouwen, zegt het volgende over de Kinect:“Het werkt erg bevrijdend voor vrouwen. Het is belangrijk dat het vrouwen aanspreekt omdat vrouwen de woonkamer beheersen. Er is een ware strijd gaande in de woonkamer, vrouwen zijn de poortwachter hiervan. Zij besluiten wat er binnenkomt en wat er uitgaat.” Wauw, wat een achterlijke gleuf.
Het is zo’n typische modern-feministische uitspraak, omdat zij de importantie van vrouwen wil verhogen door aan te geven dat zij zogenaamd bepalen wat er zich in de huiskamer bevindt. Nu kan feminisme mij überhaupt al gestolen worden, mannen en vrouwen zijn immers niet gelijk, hoogstens gelijkwaardig, maar dat terzijde. Wat mij meer irriteert is het graantje dat ze probeert mee te pikken door mee te liften op een hype binnen de game-industrie. Dit mens heeft niets zinnigs te melden en pusht daarom haar politieke agenda en haar notie van de non-existente strijd in de huiskamer. En uitgerekend haar generaliserende, seksistische mening wordt gehoord door Channel 4 News. Als ik een vrouwelijke gamer was, zou ik me schamen voor de idiotie van deze geslachtsgenoot. Wil je echt idiote quotes? Dan moeten we bij onze favoriete geldwolf/zakkenvuller/eerste klas eikel zijn: Bobby Kotick. Net als Kudo Tsunoda een kampioen van zwakzinnige uitspraken. Maar ik mag aannemen dat jullie wel bekend met hem zijn.
In 2008 lag Brütal Legend op koers om op de releasedatum uitgebracht te worden, wanneer Activision met de uitgever Vivendi Games fuseert. Bij de evaluatie van het samenvoegen besluiten de topmensen van Activision om Brütal Legend niet meer uit te geven en de geldkraan dicht te draaien, iets wat de ontwikkelaars (Double Fine) niet persoonlijk te horen krijgen maar via een persbericht moeten vernemen. Erg professioneel allemaal. Maar het wordt pas echt leuk op het moment dat Electronic Arts geïnteresseerd blijkt in de game en de titel wel wil uitgeven. Activision boos, want zij hebben geld geïnvesteerd in de game – en die investering loopt zomaar richting EA – en er is nog niet officieel besloten dat de game niet uitgegeven zou worden (nee logisch, daarom meld je dit bij de pers!). Het wordt een heel gedoe en getouwtrek in de rechtszaal, maar uiteindelijk kunnen de partijen buiten de rechter om tot een compromis komen. En een paar weken geleden zegt Bobby Kotick dit:
“Er was besloten dat het geen succesvolle game zou worden. Aan het einde van de dag hebben we een verplichting aan onze aandeelhouders om goede spellen te maken die ook nog winst opleveren. De mensen die betrokken waren bij het nemen van de beslissing hadden de game beoordeeld en de beoordeling was dat het geen goede game zou worden.
(…)
Ze hadden het recht niet om te verkopen. Dus wij zeggen ‘kijk, als jullie met een ander zaken gaan doen terwijl wij er geld in hebben gestoken, geef ons dan tenminste onze investering terug.”
Ho even Bobby: jullie (Activision) besluiten de game en diens ontwikkelteam abrupt te laten vallen. Als niemand de game had opgepikt, zou de studio Double Fine met een halfbakken game zitten die ze aan niemand konden slijten, met alle mogelijke gevolgen van dien. Dat interesseert jullie niets. Maar wanneer ze een andere uitgever kunnen vinden en er nog wat geld aan te verdienen valt, gaan jullie ineens bitchen om de ‘verloren investering’.
Maar belangrijker nog: de mensen die besloten dat Brütal Legend geen succesvolle of zelfs goede game zou worden, waar waren die toen Tony Hawk Ride in ontwikkeling was?
En nu we toch bij Activision zijn, zal ik meteen afsluiten met één van de meest epische momenten in gamegeschiedenis. Sarah Breiden, een lief vrouwtje (althans, dat maak ik ervan) dat vertegenwoordiger is van Activisions verkopen, besluit op een mooie dag om marketingadvies te vragen bij de leden van het forum 4chan.org. Korte samenvatting: 4chan kun je omschrijven als de anus van het internet waar de meeste bizarre internethumor vandaan komt. Haar vraag aan 4chan:“Wij merkten dat de PC-versie van Call of Duty: Modern Warfare 2 niet zo goed verkocht als zijn consoletegenhangers, voornamelijk door boze kreten die afkomstig waren van dit forum. Ik wilde jullie vragen ‘waarom?’ Was de game niet vermakelijk?”
De volgende reacties volgden:
“Er zaten geen dinosaurussen in.”
“Dinosaurussen zijn een enorm selling point in games, vandaag de dag, mee eens.”
“Te weinig dinosaurussen.”
“Geen dinosaurussen.”
“Mario-games hebben dino’s. MW2 niet. Duidelijk, Activision?”
Vervolgens verdedigt deze vrouw haar bedrijf door te zeggen “Hoewel het waar is dat Modern Warfare 2 geen dinosaurussen bevat, wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om jullie te attenderen op een andere game die eerder deze maand uitkwam, Jurassic: The Hunted.”
Hoe schattig is dat? Niet dat het zin had, de 4chan-leden bleven op magistraal georganiseerde wijze doorzeveren over het gebrek aan dinosaurussen in MW2. Het is zoals Lincoln zei:“Het is beter om te zwijgen en als idioot beschouwd te worden, dan je mond te openen en alle twijfel weg te nemen.” Of zoals Jelle in Tokio tegen Marco zei, toen wij met z’n allen stonden te wachten om te vertrekken terwijl hij aan het babbelen was:“Minder lullen!”
Ac h ja, gelukkig zijn er nog mensen met een chromosoompje te weinig in onze game-industrie. Wanneer je even bent uitgekeken op de games zelf, kun je jezelf prima vermaken met de dorpsidioten die iets te enthousiast hun bek opentrekken.