in

Het ligt allemaal aan de casual gamer


De laatste tijd hoor/lees ik veel klachten op het internet (om eerlijk te zijn, zeventig procent van het internet is porno, de overige dertig procent is geklaag) over casual gamers en console gamers. Er zijn zekere gameliefhebbers die zeiken dat alle spellen te makkelijk en te casual worden, en dat dit komt omdat de console zo populair is, “want elke mongool heeft wel een 360 of een PS3”. Met andere woorden: de markt is groot, de vraag is groot, dus des te acceptabeler jouw product is, des te meer afnemers je hebt. Maak een dertien-in-een-dozijn shooter met een grijsbruin kleurenpalet en je hebt meer potentiële klanten dan wanneer je een gewaagde of gecompliceerde game produceert. Terecht dus dat een zekere groep gamers klaagt over dit fenomeen, maar dan moeten ze niet alles over één kam scheren.

Kijk, Call of Duty Black Ops is voor mij een voorbeeld van wat er mis is met de game-industrie. Ik ga geen complete tirade houden, maar de game is gewoon bijzonder matig, zo niet slecht. Korte uitleg: de singleplayer is voornamelijk ruk. Geen vernieuwing, slechte AI, slecht uitgewerkte lineaire gameplay (belangrijk: ik vind rechtlijnige gameplay niet per definitie slecht), voorspelbaar verhaal, voorspelbare actie, et cetera. En de multiplayer… tja, CoD 4 nog steeds hè? Niets nieuws behalve wat rare wapens die bijna niemand gebruikt. De multiplayer is beter gebalanceerd en eerlijker, maar dat is ook niet zo moeilijk als je het aantal perks en de mogelijke combinaties vermindert. Misschien dat ik hier nog eens een logje aan ga wijden, maar hoe dan ook: er is niets dat deze game eleveert boven een gemiddelde shooter, op hype en productiewaarde na. En toch scoort Black Ops goed, wint het allerlei awards en vinden mensen het geweldig.

Dat mensen het geweldig vinden interesseert me niet zo, als een ander er plezier mee heeft dan gun ik die persoon dat. Maar wat ik niet wil is dat ontwikkelaars het idee krijgen dat ze makkelijk kunnen socren door een matige First Person Shooter te maken, dat soort gedrag wil ik niet beloond zien worden. Niet iedereen hoeft het wiel opnieuw uit te vinden, maar een negen scoren met een achterhaald middelmatig product kan ook niet de bedoeling zijn. CoD 4 vind ik een fantastische shooter, Black Ops vind ik één van de meest overschatte games van deze generatie. Daarom kijk ik uit naar titels als Bulletstorm, een game die iets nieuws probeert te doen met het First Person-perspectief. Het hele ‘de kwaliteit van games gaat achteruit vanwege het domme console publiek’-argument begrijp ik in dit geval. Er is een groot publiek, dus poept Activision er effe een CoD-game uit om makkelijk mee te scoren en volgend jaar doen ze het weer. In dit geval begrijp ik het argument en ben ik het er wel mee eens. In dit geval.

Maar zo wordt er ook gesproken over Dragon Age II (DA2), het vervolg op Dragon Age: Origins (DA:O). DA:O is een ouderwetse RPG in de lijn van titels als Baldur’s Gate, een spel dat de meeste BioWare-fans wel weten te waarderen. Ik vind het een bijzonder vette game die me enorm weet te boeien, ook al is de setting een beetje clichématig met alle stereotypische fantasy-meuk. Nu lijkt het tweede deel wel ietwat af te wijken van DA:O gezien de nieuwe look, versnelde gameplay en gestroomlijnde dialogen. Alles is vlotter, sneller, toegankelijker. Meestal is dit goed, zolang de oorspronkelijke diepgang niet verloren gaat, en dat is waar veel mensen voor vrezen. Geen probleem, ik heb dat gevoel ook een beetje, ik hoop echt dat het vervolg nog steeds het Dragon Age-gevoel behoudt en dat het geen light version wordt van het eerste deel. Maar het is BioWare, die moeten we het voordeel van de twijfel gunnen, gezien hun staat van diensten, toch?

Niet volgens vele gamers die hun mening duidelijk bekend maken op fora en in e-mails richting BioWare. Ze vervloeken de ontwikkelaars en designers van het spel, ze klagen over elk detail terwijl ze werkelijk geen idee hebben hoe deze details zullen functioneren in het spel, de gameplay is totaal anders en past niet in het concept van Dragon Age, nee niets is goed. En waar ligt dit aan, volgens de DA2-hatende gamers? ‘Die vieze casual gamende console flikkers die enkel geilen op explosies en tieten’. Bullshit.

Dit is BioWare. Zij doen oprecht hun best om een toffe ervaring te maken waar wij van kunnen genieten, zij willen daadwerkelijk dingen verbeteren omdat zij oprecht vinden dat het beter kan, niet om hip te doen. Maar belangrijker: het is hun franchise. Fans van de originele Fallout-games klaagden over Bethesda en de manier waarop zij met Fallout 3 zijn omgegaan. Toffe game of niet, het is geen echte Fallout en dat doet vele hardcore fans pijn. Maar in dit geval is het BioWare zelf die iets nieuws wil proberen omdat zij ervan overtuigd zijn dat dit ten goede komt van de Dragon Age-reeks.

Het bewijs dat deze game niet specifiek gericht is aan console gamers valt te vinden in de besturing. De PC-versie ondersteunt geen controllerbesturing. Je kunt zelf wel gaan morrelen met programma’s om het spel te besturen met een controller, maar DA2 zal niet automatisch je controller registreren en exact hetzelfde spelen als zijn console-tegenhangers. De interface van de consoleversie lijkt op die van Mass Effect, terwijl de interface op de PC lijkt op die van spellen als World of Warcraft. DA2 is dus niet zo’n typisch geval van ‘simpelweg de consoleversie porten naar de PC voor wat extra centjes’.

Ik ben niet DA2 aan het verdedigen door te stellen dat het geweldig wordt, het gaat mij om het blinde haatgedrag van gamers dat een toffe ontwikkelaar als BioWare ontmoedigt om te vernieuwen en te experimenteren. Deze mensen luisteren echt naar de fans, ze lezen de reacties op hun forum en geven (wanneer ze de tijd hebben) antwoord, ze laten merken in interviews wat fans wel en niet tof vonden aan het eerste deel. Ze doen echt hun best, dus schaar hun poging dan niet onder ‘makkelijk scoren bij de consolegamers’, daar verliezen we allemaal mee.

En toch, ondanks hun slappe argumenten, snap ik de angst wel, want deze angst voel ik ook als ik Black Ops met een chagrijnig smoelwerk speel en vervolgens lees dat het overal topcijfers scoort, terwijl ik het toch echt als een zwaar middelmatige shooter ervaar. Voor mij is deze hele situatie, waarin uitgevers wellicht steeds meer geneigd zijn naar het uitbrengen van games die makkelijk scoren, vergelijkbaar met een hele zwerm duiven die op een lantaarnpaal zitten waar ik onder door moet lopen: ik ga niet angstvallig hysterisch mijn hoofd afdekken, maar ik kijk toch voorzichtig met een schuin oog omhoog uit angst wat misschien gaat komen.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Toppers van 2011: Test Drive Unlimited 2

Homefront