Als je op papier kijkt naar de vernieuwingen van Call of Duty: Modern Warfare 3, dan komen die wat mager over. Killstreaks die zijn aangepast en het vergaren van ervaring met je wapens zodat die ook levelen, en dan heb je het wel gehad. Dat lijkt lullig, maar in de praktijk heeft het een behoorlijke impact, zoals je in de impressie inmiddels hebt kunnen lezen. Daarbovenop is er ook een nieuwe speelmodus geïntroduceerd: Kill Confirmed. Een modus die boeiend genoeg is om een geheel artikel aan te wijden.
Kill Confirmed is een Team Deathmatch-variant, die een extra tactisch laagje heeft doordat je de dog tags van afgemaakte vijanden moet oppakken. Alleen op die manier scoor je punten voor je team en wint uiteindelijk het team met de meeste punten. Tegelijkertijd kun jij ook de dog tags verzamelen van je gevallen maten, zodat de tegenstander geen punten kan scoren. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je, veel meer dan in het gewone Team Deathmatch, gaat samenwerken met andere spelers. Wie in zijn eentje op pad gaat, moet niet alleen vijanden afschieten, maar er ook nog eens voor zorgen dat je die dog tag pakt. En dat is lastig als de vijand met twee, drie man bij elkaar zit.
Dus: samenwerken. Altijd bij elkaar blijven en samen de vijand bestoken en samen oprukken, terwijl je altijd het doel hebt om vijanden af te knallen. Het is intenser dan het standaard Team Deathmatch waar iedereen snel zijn eigen pad kiest, maar tegelijkertijd erg toegankelijk. Het is geen modus die je enkel en alleen met vrienden kunt spelen en waarbij je tactieken op elkaar moet afstemmen. Tijdens COD XP heb ik de modus meerdere malen gespeeld en elke keer weer met andere jongens. De ene keer zat ik in een team met drie vrienden die als een gek communiceerde en de andere keer met drie zwijgende Oostblokkers. In beide gevallen wist ik met mijn team te winnen omdat we allen goed in de gaten hielden waar iedereen zich bevond via de mini-map. Het is een kwestie van bij elkaar in de buurt blijven en het vuur openen.
Tegelijkertijd helpt het als de verschillende strike packages aan elkaar worden gekoppeld. De strike packages zijn de vervangers van de kill streaks en daarbij kun je tussen drie varianten kiezen. De Assault-speler speelt beloningen vrij die gericht zijn op het afmaken van vijanden, de Support-speler speelt beloningen vrij die je team ondersteunt en de Specialst-speler kan alle perks activeren als hij goed speelt. In ons team zaten drie Assault-spelers en ging ik als Support-speler aan de slag en dat werkte zeer goed. Terwijl mijn medespelers agressief te werk gingen, zat ik meer op de achtergrond. Vanuit die positie zorgde ik voor ondersteuning en zorgden mijn bonussen ervoor dat de strijd een makkie werd. Denk daarbij aan de UAV, maar ook de decoy package bleek een zeer effectief wapen te zijn.
Met een decoy package laat je een package door een helikopter droppen, die lijkt op een bonus. Maar als de vijand deze package wil pakken, dan staat hem een nare verrassing te wachten. In plaats van een bonus krijgt hij namelijk een enorme ontploffing in zijn gezicht. Als je deze package precies gooit in de richting van waar de vijanden zich hebben verschanst, dan is er een goede kans dat één iemand zo dom is het pakketje te openen in de veronderstelling dat zijn teamgenoot hem liet droppen. Vervolgens hoor jij een grote ontploffing en zie je dat er vier kersverse dog tags op de grond liggen. Met andere woorden: de decoy package heeft het complete team uitgeroeid en jij lacht je een kriek.
En zo heb ik nog heel wat andere toffe momenten meegemaakt. Genoten heb ik van een aantal stand-offs, waarbij beide teams aan een kant van een brug stonden en vanaf een afstand elkaar probeerde af te maken. Of wat te denken van een granaat die je gooit in de richting waar jouw teamgenoot net is gesneuveld en er achterkomt dat die granaat de vijand opblaast voordat hij de dog tag kan pakken. En tot slot is er niks mooiers dan bij de eerdergenoemde brug snel om te lopen en alle vier de vijanden in de rug te bestoken. Het zijn dit soort momenten die ervoor zorgen dat Kill Confirmed in één keer mijn favoriete Call of Duty-multiplayermodus is geworden.