Videogames kunnen stiekem wel een gezonde dosis gekte gebruiken. Veelal blijven ze toch te vaak in dezelfde verhalen hangen met brave personages en uitgekauwde verhaallijnen. Het is daarom goed om te zien dat men in Japan de kunst van bizarre games maken nog niet verleerd is. Deadly Premonition is namelijk sinds kort in Amerika verschenen en deze door het Japanse Access Games ontwikkelde game is simpelweg raarrrrrrrrr.
Het heftig door Twin Peaks geïnspireerde verhaal draait om de FBI-agent Francis York Morgan die een moord onderzoekt in een nogal apart stadje. Morgan, of York zoals hij vaker genoemd wordt, is trouwens zelf ook niet de gewoonste, hij heeft een gespleten persoonlijkheid en ‘Zach’ komt zo nu en dan aan het woord. Andere personages lijken zich niets aan te trekken van de stemmingswisselingen van York.
De onderstaande scène demonstreert hoe de (opzettelijke?) bizarre wereld van Deadly Premonition uitstekend tot zijn recht komt. De graphics zijn slecht, de animaties niet bepaald vloeiend en de voice-acting ronduit zwak, maar het vormt samen een vreemd en eigenlijk best wel hilarisch tafereel. Let vooral ook op de muziek die zowel ongepast als verschrikkelijk aanstekelijk is.
Deadly Premonition speelt ook behoorlijk leentjebuur bij bijvoorbeeld Silent Hill. In de huid van Yorks alter ego Zach loop je rond in een schimmenwereld waarin je puzzels oplost, vecht tegen demonische wezens en je je verstopt voor de seriemoordenaar. Tegenover dit soort vrij normale spelelementen staat dan wel weer het feit dat de baard van York in real-time groeit en dat scheren dus noodzakelijk is. Heavy Rain is er serieus niets bij.
Met een budgetprijs en een nogal eigenaardige setting zou je misschien verwachten dat Deadly Premonition gedoemd zou zijn om te floppen en in de vergetelheid te raken, maar het tegendeel is waar. Een selecte groep Amerikaanse gamers is zeer te spreken over de game. De website Destructoid beloonde hem zelfs met een dikke 10 en omschreef de game verder als ”watching two clownes eat each other.” Als die omschrijving je interesse niet wekt weet ik het ook niet meer
Deadly Premonitions heeft een aantrekkingskracht die moeilijk te beschrijven is. Nu ik zelf mij zo heb verdiept in de waanzin die die Deadly Premonitions heet kan ik ook niets anders doen dan concluderen dat ik dit wil spelen en het liefst nog zo snel mogelijk. Het gaat misschien tegen alle natuurwetten in, maar Deadly Premonitions is een game die zo slecht is dat het allemaal weer goed wordt. Het durft rare dingen te flikken die je in een ’normale’ game nooit zal tegenkomen en het heeft het hart duidelijk op de juiste plek zitten, voor de rommelige afwerking kan daarom wel een oogje worden dicht geknepen.
Een releasedatum voor Europa is er nog niet maar met een beetje geluk kunnen we deze game in de zomer hier verwachten. Ik kijk er in ieder geval met veel plezier en gepaste waanzin naar uit.